Kompetencje cyfrowe nauczycieli wczesnej edukacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/pwe.2025.60.11

Słowa kluczowe:

kompetencje cyfrowe, edukacja wczesnoszkolna, nauczyciel, nowoczesne technologie, media w edukacji

Abstrakt

The article explores the digital competencies of preschool and early childhood education teachers, considered through the lens of their subjective experiences and the institutional and cultural contexts in which they work. The aim of the study is to reconstruct the meanings teachers attribute to digital technology in their professional practice, as well as the ways in which they develop or limit their competencies in this area. The research was conducted within the interpretative paradigm, using qualitative content analysis of interview transcripts. Participants represented diverse educational settings – urban and rural – and were at different stages of their teaching careers. The data analysis revealed five thematic categories: self‑constructed digital competencies, technology as a space of pedagogical tension, educational practice under systemic pressure, digital competencies as a shared process, and reflective withdrawal and pedagogical caution. The interpretation of findings draws on constructivist and reflective theories of knowledge (von Glasersfeld, Schön), the concept of communities of practice (Lave and Wenger), and analyses of school culture (Klus‑Stańska). The study highlights the complexity and relational nature of digital competencies, as well as the importance of institutional environments and collegial relationships in supporting or hindering their development.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Apple M.W. (2012), Education and Power. New York–London, Routledge.

Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009), Metody badań jakościowych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick U. (2012), Projektowanie badania jakościowego. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Glasersfeld E. von (1990), Environment and Education. W: L. Steffe, T. Wood (eds.), Transforming Children’s Mathematics Education: International Perspectives. Hillsdale, N.J., Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Glasersfeld E. von (1995), Radical Constructivism: A Way of Knowing and Learning. London, Falmer Press.

International Telecommunication Union (ITU) (2018), Measuring the Information Society Report. Vol. 1. ITU Publications. https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/publications/misr2018/MISR-2018-Vol-1-E.pdf, 9.03.2025.

Klus Stańska D. (2009), Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita. W: L. Hurło, D. Klus Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty dydaktyki. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Klus Stańska D. (2010), Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Klus Stańska D. (2018), Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lave J., Wenger E. (1991), Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge, Cambridge University Press.

Miles M.B., Huberman A.M. (2000), Analiza danych jakościowych. Warszawa, Zysk i S ka.

Park Y. (2016), 8 Digital Life Skills All Children Need – and a Plan for Teaching Them. World Economic Forum. https://www.weforum.org/stories/2016/09/8-digital-life-skills-all-children-need-and-a-plan for teaching them/, 4.03.2025.

Redecker C. (2017), European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC107466, 4.03.2025.

Schön D.A. (1983), The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York, Basic Books.

Akty prawne

Rada UE (2016), Konkluzje Rady w sprawie rozwijania umiejętności i kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży w ramach edukacji i szkoleń (Dz. Urz. UE, C 467/3).

Rada UE (2018), Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz. Urz. UE, C 189/01).

Pobrania

Opublikowane

2025-09-15

Jak cytować

Wójcik, W. (2025). Kompetencje cyfrowe nauczycieli wczesnej edukacji. Problemy Wczesnej Edukacji, 60(1), 144–155. https://doi.org/10.26881/pwe.2025.60.11

Numer

Dział

Rozprawy i artykuły