Zakotwiczanie się. Migrantki z Polski w norweskim przedszkolu

Autor

  • Izabela Czerniejewska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.26881/pwe.2019.45.08

Słowa kluczowe:

migracje, Norwegia, praca, przedszkole, adaptacja

Abstrakt

Based on participant observation and ethnographic interviews with Polish women working in kin-dergartens in Norway, this article studies the migrant women’s employment trajectories, including adaptation processes in the workplace and integration into the wider Norwegian society. In this paper, I aim at answering the following questions: How do Polish migrant women go about seek-ing employment in Norwegian kindergartens? How do they adapt to the new work environment? How do they deal with cross-cultural differences in childcare? How did they learn new norms and values within the institutional context of kindergartens? The research indicates that employment in kindergartens was not merely a way to provide for one’s livelihood, but was also a mechanism to establish and develop a closer relationship with members of the Norwegian society, a tool facilitating meaningful connections with the new country.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bell J., Erdal M.B. (2015), Limited but enduring transnational ties? Transnational family life among Polish migrants in Norway. „Studia Migracyjne – Przeglad Polonijny”,41(3).

Bielińska I. (2013), Dziecko w przedszkolu w Polsce i Norwegii (z zajęciami ruchowymi w tle). „Problemy Wczesnej Edukacji”, 1(20).

Błaszczyk W. (2017), Czynniki negatywne, utrudniające budowanie pozytywnych relacji w zespole na podstawie porównania polskich i norweskich przedsiębiorstw. „Współczesne Wyzwania Zarządzania”, 28.

Brzezińska A.I. i in. (2011), O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia. „Wychowanie w Przedszkolu”, 10.

Czapka E. (2010), The Health of Polish labour immigrants in Norway. Oslo, Norwegian Center for Minority Health Research.

Czerniejewska I., Main I. (2019), Projektowanie dziecka w społeczeństwie norweskim. Matki z Polski wobec instytucji przedszkola. „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, 1(171).

Friberg J.H. (2012), The stages of migration. From going abroad to settling down: post-accession Polish migrant workers in Norway. „Journal of Ethnic and Migration Studies”, 38(10).

Gawlicz K. (2011), Różowe koty. Spanie na prawym boku i piła w przedszkolu. Dyskursywne konstrukcje dziecka i dzieciństwa a polskie i skandynawskie praktyki pedagogiczne. W: D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda (red.), Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy otwarcia. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Gmaj K. (2016), Settling in Norway? The case of Polish migrants and their families. „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, 2(53).

Gmaj K. (2018), Inspired by Thomas and Znaniecki. Do We Observe the Formation of a New Polish-Norwegian Society. „Sociology”, 8(3).

Grabowska-Lusińska I., Okólski M. (2009), Emigracja ostatnia? Warszawa, Scholar.

Grzymała-KazłowskaA. (2013), Zarys koncepcji społecznego zakotwiczenia. Inne spojrzenie na tożsamość, adaptację i integrację imigrantów. „Kultura i Społeczeństwo”, 3.

Huang L., Krzaklewska E., Pustulka P. (2016), Young Polish migrants in Norway: education, work and settlement choice. „Tidsskrift for Ungdomsforskning”, 16(1).

Jakubowska K. (2016), Gdy spotykają się różne kultury. Oblicza dzieciństwa na emigracji na przykładzie Norwegii. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 4(35).

Napierała J. (2008), Imigranci na norweskim rynku pracy. „CMR Working Papers”, 31(89).

Napierała J., Trevena P. (2010), Patterns and determinants of sub-regional migration: a case study of Polish construction workers in Norway. W: R. Black, G. Engbersen, M. Okólski (ed.), A continent moving West? EU enlargement and labour migration from Central and Eastern Europe. Amsterdam, Amsterdam University Press.

Parczewska T. (2017), W stronę przyrody: o norweskich praktykach edukacji na zewnątrz. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”, 15.

Pawlak M. (2015), Recognizing the national identity: cultural intimacy and the Polish migration to Norway. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Etnograficzne”, 43(3).

Pawlak M. (2016), Zaufanie, wzajemność, nieufność. Mobilna pragmatyka życia polskich migrantów w Norwegii. „Studia Migracyjne – Przeglad Polonijny”, 2(160).

Slany K., Strzemecka S. (2015), Gender roles and practices in Polish migration families in Norway through the eyes of children. „Studia Migracyjne – Przeglad Polonijny”, 3.

Strzemecka S. (2015), School integration in the eyes of migrant children. Based on the Polish migration to Norway. „Przegląd Socjologiczny”, 64(1).

Ślusarczyk M., Nikielska-Sekuła K. (2014), Między domem a szkołą. Dzieci migrantów w systemie edukacyjnym. Kontekst norweski. „Studia Migracyjne – Przeglad Polonijny”, 2(152).

Ślusarczyk M., Pustułka P. (2016), Norwegian schooling in the eyes of Polish parents: from contestations to embracing the system. „Central and Eastern European Migration Review”, 5(1).

Pobrania

Opublikowane

2019-06-30

Jak cytować

Czerniejewska, I. (2019). Zakotwiczanie się. Migrantki z Polski w norweskim przedszkolu. Problemy Wczesnej Edukacji, 45(2), 81–90. https://doi.org/10.26881/pwe.2019.45.08