Holizm pedagogiczny i praktyki edukacyjne

Autor

  • Aleksander A. Połonnikow Białoruski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. M. Tanka

DOI:

https://doi.org/10.26881/pwe.2020.49.02

Słowa kluczowe:

holizm dyskursywny, dyskursywna ontologia edukacji, epistemologia dyskursywna, dyskursywna koncepcja podmiotu edukacyjnego

Abstrakt

The subject of analysis in the article is the phenomenon of pedagogical holism, which is considered as a necessary condition for the organization and implementation of the pedagogical position. At the same time, orientation at pedagogical training towards one or another hypostatic integrity is considered as a condition limiting the creativity of students in the analysis and creation of qualitatively different forms of pedagogical thinking and activity. The creative position of future teachers is interpreted as one of the mechanisms ensuring overcoming the uniformity of the current education. Hypostasized forms of pedagogical holism are opposed by the discursive holism, which is associated with the refusal of pedagogical training from extra-situational support in the organization of pedagogical knowledge, the establishment of presentism ideology and the pedagogical relativism in educational practices. The operational unit of these practices is an utterance created in the acts of educational interaction. At the same time, the pedagogical utterance loses its dominant position associated with the status of the owner of the integrity of development and becomes one of the judgments in the multifaceted educational polylogue, existing as the integrity that arises in the actual educational interactions it produces.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bauman Z. (2005), Individualizirovannoye obshchestvo. Moskva, Logos.

Figdor G. (2000), Psikhoanaliticheskaya pedagogika. Moskva, Izdatel’stvo Instituta Psikhoterapii.

Garfinkel H. (2007), Issledovaniya po etnometodologii. Sankt-Peterburg, Piter.

Grochalska M. (2015), Idea edukacji holistycznej a gotowość na zmiany wśród nauczycieli biorących udział w projekcie „Umiem się uczyć” – refleksja krytyczna. „Forum Oświatowe”, 27(2).

Harari Y.N. (2019), 21 urok dlya XXI veka. Moskva, Sindbad.

Jabłońska B. (2006), Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 2(1).

Klus-Stańska D. (2012), Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. „Forum Oświatowe”, 1(46).

Klus-Stańskа D. (2018), Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Koffka K. (1998), Sila i slabost’ geshtal’t-teorii psikhicheskogo razvitiya. W: V. Keller (red.), Osnovnyye napravleniya psikhologii v klassicheskikh trudakh. Moskva, Izdatel’stvo AST-LTD.

Kremer M. (2017), Ryle’s “Intellectualist Legend” in Historical Context. „Journal for the History of Analytical Philosophy”, 5(5). https://jhaponline.org/jhap/article/view/3204/, 5.15.2017.

Lyotard J.-F. (1998), Sostoyaniye postmoderna. Moskva, Aleteyya.

Makarov M.L. (2003), Osnovy teorii diskursa. Moskva, Gnozis.

Montessori M. (2011), Vpityvayushchiy razum rebenka. Sankt-Peterburg, Volontery.

Petrova G.I. (2005), Sotsial’nyye kommunikatsii i kommunikativnaya ontologiya obrazovaniya. W: L.A. Verbitskaya (red.), Mezhkul’turnyye vzaimodeystviya i formirovaniye yedinogo nauchno-obrazovatel’nogo prostranstva. Sankt-Peterburg, Politekhnika-servis.

Popper K. (1993), Nishcheta istoritsizma. Moskva, Progress-VIA.

Rodziewicz E. (2011), O metaforze „pais-ago” i przemieszczaniu jej znaczeń dzisiaj. „Przegląd Pedagogiczny”, 1.

Rorty R. (1996), Sluchaynost’, ironiya i solidarnost’. Moskva, Russkoye fenomenologicheskoye obshchestvo.

Schulz P. (2009), Wykłady z pedagogiki ogólnej. T. 3: Logos edukacji. Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Shvartsman P.YA., Kuznetsova I.V. (1994), Pedologiya. „Repressirovannaya nauka”, 2.

Szkudlarek T. (2009), Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szkudlarek T. (2012), Tożsamość. W: M. Cackowska (red.), Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Szyszko-Bohusz A. (2005), Pedagogika holistyczna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 4. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Szyszko-Bohusz A. (2013), Pedagogika holistyczna oraz samodoskonalenie osobowości i bezpieczeństwo w dobie globalizacji. „The Polish Journal of the Arts and Culture”, 7(4).

White H. (2002), Metaistoriya: istoricheskoye voobrazheniye v Yevrope XIX v. Yekaterinburg, Izdatel’stvo UralGU

Pobrania

Opublikowane

2020-06-17

Jak cytować

Połonnikow, A. A. (2020). Holizm pedagogiczny i praktyki edukacyjne. Problemy Wczesnej Edukacji, 49(2), 21–30. https://doi.org/10.26881/pwe.2020.49.02

Numer

Dział

Rozprawy i artykuły