Behawioryzm i konstruktywizm wobec człowieczych czynów, wiedzy i moralności …ku (nie)podzielanej edukacji

  • Stanisław Dylak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Słowa kluczowe: behawioryzm, konstruktywizm, mózg i jego podświadomość działania, moralność, wiedza, działanie praktyczne człowieka

Abstrakt

As we delve deeper into the roots of knowledge, we discover more and more relationships between its particular spheres, and also its descriptions or interpretations. This prompts a search for shared, interdisciplinary areas. Furthermore, what is theoretical is easier to divide into particular spheres than what is practical. The paper undertakes an attempt to seek shared areas for education under constructivism and behaviourism, in issues which appear key to education and concerning knowledge, morality and human practical acts.

Bibliografia

Barnes D. (1988), Nauczyciel i uczniowie od porozumiewania się do nauczania. Warszawa, WSiP.

Beane J.A. (1997), Curriculum integration. New York, Teachers College Press.

Biedrzycki N. (2020), Blog, wpis z dnia 24.04.2020. encyklopediafantastyki.pl, 20.11.2020.

Binder M. (2018), Rozwój technik neuroobrazowania. Czy zaczyna się właśnie przedwczesny koniec psychologii. „Polityka. Poradnik psychologiczny JA TY ONI”, 7 sierpnia.

Boleyn-Fitzgerald M. (2010), Obrazy naszego umysłu. Kraków, Sonia Draga.

Brożek B. (2014), Granice interpretacji. Kraków, Copernicus Center Press.

Cherry K. (2018), Behaviorism: An Overview of Behavioral Psychology. „Behavioral Psychology”, May 13. https://www.explorepsychology.com/behaviorism/, 20.11.2020.

Churchland P.S. (2013), Moralność mózgu. Kraków, Copernicus Center Press.

De Vries Rh., Zan B. (1994), Moral Classrooms, Moral Children. New York, Teachers College Press.

DiYanni R. (2016), Pomyśl, zanim pomyślisz. Myślenie krytyczne i kreatywne. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dudzikowa M. (2012), Sytuacja problematyczna interdyscyplinarności w naukach społecznych i humanistycznych (z kryzysem w tle). W: A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Dunbar R. (1996), Kłopoty z nauką. Gdańsk–Warszawa, Wydawnictwo Marabut.

Dunbar R. (2015), Nowa historia ewolucji człowieka. Kraków, Copernicus Center Press.

Dylak S. (1995), Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Dylak S. (2000), Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa kształcenia nauczycieli. W: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Warszawa, WSP ZNP.

Dylak S. (2013), Architektura wiedzy w szkole. Warszawa, Difin.

Evans R.I. (1968), B.F. Skinner: The Man and His Ideas. New York, E.P. Dutton.

Greenfield S. (1998), Tajemnice mózgu. Warszawa, Diogenes.

Greenfield S. (1999), Mózg. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hammond C. (2019), Does reading fiction make us better people? BBC Future, 3 June 2019. https://www.bbc.com/future/article/20190523-does-reading-fiction-make-us-better-people/, 22.09.2020.

Heller M. (2006), Przeciw fundacjonizmowi. W: M. Heller, Filozofia i wszechświat. Kraków, Universitas.

Heller M. (2015), Moralność myślenia. Kraków, Copernicus Center Press.

Hodgkin R.A. (1976), Born Curious: New perspectives in educational theory. London, Wiley.

Huth A.G., de Heer W.A., Griffiths T.L., Theunissen F.E., Gallant J.L. (2016), Natural speech reveals the semantic maps that tile human cerebral cortex. „Nature”, 532.

Just M.A., Varma S. (2007), The organization of thinking: What functional brain imaging reveals about the neural architecture of complex cognition. „Cognitive, Affective & Behavioral Neuroscience”, 7(3).

Klus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Konarzewski K. (1982), Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. Warszawa, PWN.

Kumazaki H., Warren Z., Muramatsu T., Yoshikawa Y., Matsumoto Y., Masutomo M., Nakano M., Mizushima S., Wakita Y., Ishiguro H., Mimura M., Minabe Y., Kikuchi M. (2017), A pilot study for robot appearance preferences among high-functioning individuals with autism spectrum disorder: Implications for therapeutic use. „PloS one”, 12(10). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0186581, 10.09.2020.

Leontiev A.N. (2005), On the Development of Arithmetical Thinking in the Child. „Journal of Russian and East European Psychology”, 43(3).

Mlodinow L. (2016), Nieświadomy mózg. Jak to, co się dzieje za progiem świadomości, wpływa na nasze życie. Warszawa, Prószyński S-ka.

Mlodinow L. (2020), Nieświadomy mózg. Twoje prawdziwe ja kryje się głębiej, niż myślisz. Warszawa, Prószyński i S-ka.

Morrison K. (1994), Implementing cross-curricular themes. London, David Fulton Publishers.

Murphy J. (2019), Potęga podświadomości. Warszawa, „Świat Książki”.

Olssen M. (1996), Radical Constructivism and its Failings: Anti-realism and Individualism. „British Journal of Educational Studies”, 3.

Popper K.R. (1999), Droga do wiedzy. Domysły i refutacje. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Prinz J. (2021), Wszystkie smaki moralności. „Tygodnik Powszechny”, 1–2.

Schutz A. (1984), Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej. Warszawa, PIW.

Sedivy J. (2016), How Morality Changes in a Foreign Language, „Scientific American”, 14 September.

Seung S. (2013), Connectome: How the Brain’s Wiring Makes Us Who We Are. Boston, Mariner Books.

Small G., Vorgan G. (2008), i-Brain. Surviving the technological alteration of the modern mind. New York, Harper Collins Publishers.

Solomon J. (1998), What is good primary science? W: J. Solomon, S. Dylak (red.), Dziecko w świecie przyrody. Toruń–Warszawa, Edytor.

Sporns O. (2011), Networks of the Brain. Cambridge, Mass., The MIT Press.

Tang Y., Tan J., Harada T. (2020), Learning Agile Locomotion via Adversarial Training. arXiv preprint arXiv:2008.00603vl [cs.RO], 3 August.

Trusz S. (2011), Behawioryzm w pedagogice i praktyce edukacyjnej. „Edukacja. Studia, Badania, Innowacje”, 4.

Vetulani J. (2011), Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice. Kraków, Opera Selecta, Homini.

Waltz E. (2020), Race for a Coronavirus Vaccine. What AI can – and can’t – do in the precious few molecules that could end the COVID pandemic are hidden by millions that can’t. Can AI help find them in time? „IEEE Spectrum”, 57.

Wątor J. (2017), Po co komu algorytmy? Szkoły potrzebują nauczycieli-inżynierów. Wywiad z prof. Wojciechem Cellarym. „Gazeta Wyborcza”, 30 września.

Wendland M. (2011), Konstruktywizm komunikacyjny. Poznań, Wydawnictwo Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Wilson E.O. (2002), Konsiliencja. Poznań, Zysk i S-ka.

Żernicki B. (1988), Od neuronu do psychiki. Wrocław, Ossolineum.

Opublikowane
2020-12-31
Jak cytować
Dylak, S. (2020). Behawioryzm i konstruktywizm wobec człowieczych czynów, wiedzy i moralności …ku (nie)podzielanej edukacji. Problemy Wczesnej Edukacji, 51(4), 60-74. https://doi.org/10.26881/pwe.2020.51.05