Zastosowanie projektu edukacyjnego w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym w refleksjach i działaniach przyszłych nauczycieli

Autor

  • Agnieszka Kaczor Akademia Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.26881/pwe.2022.54.11

Słowa kluczowe:

metoda projektu, projekt edukacyjny, edukacja wczesnoszkolna, nauczyciel

Abstrakt

The article reflects on the possibility of using an educational project in working with a child of early school age. The theoretical basis for the research was the recognition of the importance of the project method for the learning process of children from grades I–III. Based on a qualitative analysis of student studies, the practical and methodological dimension of the application of an educational project when working with children from grades I–III was shown. It was noticed that the use of an educational project in work with children of preschool and early school age promotes the integral development of small researchers. Personal involvement of children in project activities translates into positive motivation to work and obtained results in the form of knowledge and skills. In addition, the use of the project method in educational practice can be considered one of the ways of breaking automatism in didactic work and stimulating the teacher to creatively fulfill the professional role.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Chałas K. (2000), W poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły. Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa, Nowa Era.

Helm J.H., Katz L.G. (2003), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa, Wydawnictwa CODN.

Karbowniczek J. (2011), Założenia metodyczne pracy pedagogicznej w przedszkolu. W: J. Karbow-niczek, M. Kwaśniewska, B. Surma (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków, WAM.

Katz L.G., Chard S.C. (2000), Engaging children’s minds: The Project Approach. Stamford, Ablex.

Kierczak U. (2012), Metoda projektów w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Praktyczny przewodnik. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kilpatrick W.H. (1918), The Projekt Metod. „Teacher’s College Record”, 4(19).

Klimowicz A. (2021), Jak pracować metodą projektów w szkole. Poradnik dla uczestników projektu Akademia Przyszłości. Warszawa, WSiP.

Koll M. (1997), The Project Method: Its Vocational Education Origin and International Development. „Journal of Industrial Teacher Education”, 3(34).

Mikina A., Zając B. (2010), Metoda projektów w gimnazjum. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów gimnazjów. Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Molak A. (1977), Metoda projektów. W:W. Okoń (red.), Szkoły eksperymentalne w świecie 1900–1975. Warszawa, WSiP.

Morse J.M. (1991), Approaches to qualitative-quantitative methodological triangulation. „Nursing Research”, 40(1).

Palka S. (2006), Metodologia badań. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk, GWP.

Stevenson J.A. (1930), Metoda projektów w nauczaniu. Lwów–Warszawa, Książnica-Atlas, https://pbc.gda.pl/dlibra/doccontent?id=10440, 15.02.2022.

Stimson R.W. (1915), The Massachusetts Home Project Plan of Vocational Agricultural Education. „The School Review”, 7(23).

Strawa-Kęsek E. (2015), Metoda projektu w edukacji polonistycznej. Kraków, Universitas.

Szymańska M. (2018), Badania w działaniu. W: M. Ciechowska, M. Szymańska (red.), Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Kraków, Wydawnictwo Akademii Ignatianum.

Szymański M.S. (2010), O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie ŻAK.

Zając B., Rokoszewski K. (2013), Metoda projektów w perspektywie uczestników i realizatorów projektu – kierunki rozwoju. W: A. Mikina, B. Zając, K. Rokoszewski, E. Dzielnicka (red.), Metoda projektów w praktyce edukacyjnej. Doświadczenia z projektu – Rozwój zainteresowań uczniów gimnazjum drogą do kariery. Warszawa, ECORYS.

Pobrania

Opublikowane

2022-10-26

Jak cytować

Kaczor, A. (2022). Zastosowanie projektu edukacyjnego w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym w refleksjach i działaniach przyszłych nauczycieli. Problemy Wczesnej Edukacji, 54(1), 135–146. https://doi.org/10.26881/pwe.2022.54.11

Numer

Dział

Rozprawy i artykuły