“True fiction” – the memory and the postmemory of traumatic war events in a picturebook

Autor

  • Magdalena Howorus-Czajka University of Gdańsk

Słowa kluczowe:

memory, postmemory, Polish picturebook, Polish contemporary art

Abstrakt

The World War II has left an emotional wound, and its direct victims as well as new generations have to cope with it. The main subject of my presentation will be an analysis of methods for presenting World War II history in against the background of a theory of memory and postmemory of war’s trauma through the example of picturebooks which were published in Poland during the first two decades of the XXI century. I would like to discuss the main trends in presenting the issues pertaining to the war. The transcription of the Second World War memory into picturebooks is especially interesting for me as a historian of art. I analyse the artistic styles adapted by the artists to express difficult topics, such as the holocaust, the horror of concentrations camps, hunger, fear, loss of family, death. Composition, artistic techniques, colour, vocabulary, typography – these are the tools in the hands of artists through which they can not only tell the story, but also stir up emotions and shape the personality. The picturebook, like other types of art, operates through the language of fiction to tell the truth. Art is one of the languages of historical narration.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Works of reference

Bader B. (1976), American Picturebooks: From Noah’s Ark to The Beast Within. Macmillan, New York.

Barthes R. (1995), Światło obrazu [La Chambre Claire. Note sur la Photographie]. Warszawa, Wydawnictwo KR.

Benjamin W. (1996), Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty [Auszüge aus: Gesammelte Schriften]. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.

Berger J. (1997), Sposoby widzenia [Ways of Seeing]. Poznań, Dom Wydawniczy REBIS.

Cackowska M. (2010), O pojęciu i pojmowaniu książki obrazkowej na świecie i w Polsce. In: M. Szczepska-Pustkowska, M. Lewartowska-Zychowicz, A. Kożyczkowska (eds.), Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno-edukacyjne sensy. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Cembrzyńska P. (2014), Dogasająca świeca. Shoah i pamięć konsumenta. “Quart”, 2(32).

Dąbrowski B. (2011), Widmo i krypta. Proza gdańska w perspektywie postpamięci. In: Z. Majchrowski, W. Owczarski (eds.), Wojna i postpamięć. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Didi-Huberman G. (2008), Obrazy mimo wszystko [Images in Spite of All]. Kraków, Ho Chi.

Edwards G., Saltman J. (2010), Picturing Canada: A History of Canadian Children’s Illustrated Books and Publishing. Toronto-Buffalo-London, University of Toronto Press.

Flusser V. (1984), Towards A Philosophy of Photography. In: D. Bennett (ed.), Göttingen, European Photography.

Graham J. (2008), Picturebooks: Looking Closely. In: P. Goodwin (ed.), Understanding Children’s Books: A Guide for Education Professionals. Los Angeles-London-New Delhi-Singapore, Sage.

Hirsch M. (1997), Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Cambridge, Harvard University Press.

Hirsch M. (1999), Projected Memory: Holocaust Photographs in Personal and Public Fantasy. In: M. Bal, J. Crewe, L. Spitzer (eds.), Acts of Memory: Cultural Recall in the Present Paperback. Hanover-London, Dartmouth College Published by University Press of New England.

Howorus-Czajka M. (2014), Wpływ czynników ekonomicznych na aktualny rozwój ilustracji książkowej: Analiza zjawiska na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej. “Quart”, 2(32). http://pozarozkladem.blogspot.com/2011/11/monsieur-personnepan-nikt.html, 04.09.2015.

Kiefer B. (2014), Reading the Art of the Picturebook. In: J. Flood, S.B. Heath, D. Lapp, L. Erlbaum (eds.), Handbook of Research Teaching Literacy Trough the Communicative and Visual Arts. Vol. 2. New York, Routledge.

Keilbach J. (2009), Photographs, symbolic Images, and the Holocaust: On the (Im)Possibility of Depicting Historical Truth. “History and Theory. Studies of the Philosophy of History”, 47(2).

Kruszyńska E. (2012), Książka obrazkowa i jej rola w rozwoju dzieci – wprowadzenie w problematykę. “Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy”, 3. http://www.kwartalnik.wsiie.olsztyn.pl/sites/default/files/kwartalnik/2012/3/Kwartalnik3_2012_13.pdf, 03.09.2015.

Łukaszewicz Alcazar A. (2014), Epistemologiczna rola obrazu fotograficznego. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Nodelman P. (1999), Decoding the images: illustration and Picture Books. In: P. Hunt (ed.), Understanding Children’s Literature. London and New York, Routledge.

Puchalska I. (2007), O pożytkach ilustracji literackiej. In: M. Cieśla-Korytowska (ed.), Archipelag porównań: Szkice komparatystyczne. Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”.

Rouillé A. (2007), Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”.

Rypson P. (2000), Książki i strony: Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.

Sipe L.R. (1998), How Picture Book Works: A Semiotically Framed Theory of Text-Picture Relationship. “Children’s Literature in Education”, 29 (2).

Słońska I. (1977), Psychologiczne problemy literatury dla dzieci. Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Sontag S. (1986), O fotografii [On Photography]. Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Struk J. (2007), Holokaust w fotografiach. Interpretacje dowodów. Warszawa, Prószyński i S-ka.

Walden S. (2008), Photography and Philosophy: Essays on the Pencil of Nature. Malden, Blackwell Publishing.

Picturebooks

Chmielewska J. (2011), Pamiętnik Blumki [Blumka’s Diary]. Poznań, Media Rodzina.

Combrzyńska-Nogala D. Szymanowicz M. (2014), Syberyjskie przygody Chmurki [Siberian Adventures of the Cloudlet]. Łódź, Literatura.

Combrzyńska-Nogala D., Rusinek J. (2012), Bezsenność Jutki [Jutka’s Insomnia]. Łódź, Literatura.

Czerwińska-Rydel A Poważne Studio, Łoskot-Cichocka D. (2012), Po drugiej stronie okna [The Other Side of the Window. The Janusz Korczak Story]. Opowieść o Januszu Korczaku. Warszawa, Muchomor.

Fortes A., Concejo J. (2011), Dym [Smoke]. Toruń, Tako.

Gancarz N., Karpowicz D. (2013), Mietek na wojnie [Mietek at War]. Tarnów, Muzeum Okręgowe.

Grabowski A.M., Rusinek J.(2014), Wojna na pięknym brzegu [War at Joli Bord]. Łódź, Literatura.

Jaromir A., Cichowska G. (2014), Ostatnie przedstawienie panny Esterki [The Last Show of Miss Esterka], Poznań, Media Rodzina.

Lasocki W., Bajtlik J. (2012), Wojtek spod Monte Casino [Wojtek of Monte Cassino]. Warszawa, Muchomor.

Papuzińska J., Szymanowicz M. (2011), Asiunia [Asiunia]. Łódź, Literatura.

Papuzińska J., Szymanowicz M. (2013), Mój tato szczęściarz [My Dad the Lucky Chap]. Łódź, Literatura.

Richter-Magnuszewska J., Ostrowicka B. (2012), Jest taka historia: Opowieść o Januszu Korczaku [There Is a Story. The Janusz Korczak Story]. Łódź, Literatura.

Opublikowane

2016-05-29

Jak cytować

Howorus-Czajka, M. (2016). “True fiction” – the memory and the postmemory of traumatic war events in a picturebook. Problemy Wczesnej Edukacji, 34(3), 94–106. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/article/view/796