W poszukiwaniu modelu praktyk nauczycielskich – z doświadczeń i refleksji nauczyciela akademickiego (pedagoga praktyk)

Autor

  • Małgorzata Wójcik Państwowa Szkoła Wyższa im. S. Pigonia w Krośnie

Słowa kluczowe:

student, nauczyciel akademicki (pedagog praktyk), praktyki nauczycielskie, nauczycielskie działanie, praktyka nauczania, wiedza o charakterze refleksyjno--krytycznej praxis, wiedza instrumentalna téchnē, materiał praktyczny, wsparcie

Abstrakt

The theoretical basis of the teaching practice model is based on the tradition of praxis, critical theory and the psychopedagogics of creativity. Teacher’s actions are determined by the knowledge of a reflective – critical praxis and are understood to be wise and ethical, requiring application and interpretation of the theory. In their teaching practice, teachers should use both instrumental knowledge, that is téchnē and create new and valuable solutions. All this should begin with the very first teaching experiences of the students, especially in the real-life situations offered by the teaching practice. This means the process of education in the practices should be organized by an academic teacher (practice teacher). The idea is that students do not learn directly from their practice, but progress in their teaching practice from the application of theory to creation and verification of their own, new and valuable solutions. The Practice teacher supports students by organizing group and individual educational dialogue and pedagogical discourse on the practice material, and learning through research and action. The effectiveness of the teaching practice is determined by research conducted by an academic teacher using a variety of qualitative research techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ablewicz K. (2010), Kilka metodologicznych problemów tworzenia i przekazu fenomenologicznej wiedzy o wychowaniu. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ablewicz K. (2003), Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Bruner J. (1960), The process of education. Cambridge, Harvard University Press.

Bruner J. (1962), On knowing: Essays for the left hand. Cambridge, Harvard University Press.

Bruner J. (1966), Toward a theory of instruction. Cambridge, Harvard University Press.

Brzezińska A. (2004), Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa, Wyd. Nauk. Scholar.

Buber M. (2002), Między osobą a osobą. W: J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa, PWN.

Buber M. (1992), Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa, PAX.

Carr W. (2010), Filozofia, metodologia i badania w działaniu. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław, DSW.

Červinková H., Gołębniak B.D. (2010), Wstęp. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław, DSW.

Danilewska J. (2004), Zaufanie w relacjach nauczyciel akademicki-student. W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Danilewska J. (2001), Możliwości edukacyjne uczniów a atmosfera psychologiczna klasy. Stanowisko Berniego Neville’a. W: J. Danilewska (red.), Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Folkierska A. (2006), Warunki możliwości krytycznego myślenia uczniów. „Ethos”, nr 75.

Gadamer H.-G. (1979), Problem dziejów w nowszej filozofii niemieckiej. W: H.G. Gadamer, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. Opracowanie K. Michalski. Warszawa, PIW.

Gnitecki J. (2007), Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych. Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych. T. II. Poznań, UAM.

Habermas J. (1999), Teoria działania komunikacyjnego. T I. Warszawa, PWN.

Hörner W. (2005), O profesjonalizacji nauczycieli – wstępne wyjaśnienia pojęciowe. W: W. Hörner, M.S. Szymański (red.), Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kemmis S. (2010), Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław, DSW.

Kemmis S., McTaggart R. (2010), Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne a sfera publiczna. W: N.K. Denzin i Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. T.1. Warszawa, PWN.

Kostera M. (1996), Postmodernizm w zarządzaniu. Warszawa, PWE.

Kwaśnica R. (1994), Wprowadzenie do myślenia. O wspomaganiu nauczycieli w rozwoju. Wrocław, Wrocławska Oficyna Nauczycielska.

Lewowicki T. (2007), O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki. Warszawa-Radom, ITE- -PIB.

Maruszewski T. (red.) (1993), Poznanie. Afekt. Zachowanie. Warszawa, PWN.

Michalik-Surówka J. (2003), Dyskursywne myślenie. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T 1. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie. „Żak”.

Nowak M. (2008), Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Okoń W. (1987), Słownik pedagogiczny. Warszawa, PWN.

Okoń W. (2004), Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Palka S. (2010), Wiedza w pedagogice i wiedza pedagogiczna. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Pańpuch Z. (2005), Arete jako sposób spełniania się człowieka według Platona i Arystotelesa. Lublin.

Pietrasiński Z. (1970), Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji. Warszawa, PWN.

Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Powszechna Encyklopedia Filozofii (wersja internetowa) http://www.ptta.pl/pef/index.php?id=hasla_ a&lang=pl

Reason P., Torbert W.R. (2010), Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej, W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław, DSW.

Reason P., Bradbury H. (eds) (2001), Hanbook of Action Reaserch: Participative Inquiry and Practis. London, Sage Publications.

Rutkowiak J. (1995), „Pulsujące kategorie” jako wyznaczniki mapy odmian myślenia o edukacji. W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Stęplewska-Żakowicz K. (1996), Osobiste doświadczenie a przekaz społeczny. O dwóch czynnikach rozwoju poznawczego. Wrocław, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.

Stemplewska-Żakowicz K. (2004), O rzeczach widywanych na obrazkach i opowiadanych o nich historiach. TAT jako metoda badawcza i diagnostyczna. Warszawa, Wydawnictwo Academica.

Suchodolski B. (1983), Wychowanie i strategia życia. Warszawa, WSiP.

Szmidt K.J. (2007), Pedagogika twórczości. Gdańsk, GWP.

Śnieżyński K. (2003), Inspiracje kantowskie w myśli dialogicznej Martina Bubera. W: M. Szulakiewicz, Z. Korpus (red.), Dialog w kulturze. Toruń, UMK.

Urbaniak-Zając D. (2001), O niektórych aspektach profesjonalizacji pracy socjalnej w Polsce i Niemczech. Społeczne nastawienie działań oraz wiedza jako przesłanka racjonalności zawodowej. W: E. Marynowicz-Hetka, A. Wagner, J. Piekarski (red.), Profesje społeczne w Europie. Z problemów kształcenia i działania. Katowice, PBS.

Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2003), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Łódź, Wyd. UŁ.

Urbaniak-Zając D. (2010), W nawiązaniu do wystąpień – dyskusja. W: J. Piekarski, D. Urbaniak- -Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Vopel K.W. (1999), Poradnik dla prowadzących grupy. Kielce, Jedność.

Wojtyła K. (2000), Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin, TN KUL.

Pobrania

Opublikowane

2014-06-30

Jak cytować

Wójcik, M. (2014). W poszukiwaniu modelu praktyk nauczycielskich – z doświadczeń i refleksji nauczyciela akademickiego (pedagoga praktyk). Problemy Wczesnej Edukacji, 25(2), 21–44. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/article/view/881