Deklarowane przekonania dotyczące uczenia się matematyki w czasach szkolnych przez kandydatki i kandydatów na nauczyciel(k)i edukacji wczesnoszkolnej
DOI:
https://doi.org/10.26881/pwe.2023.56.10Słowa kluczowe:
edukacja matematyczna, uczenie się matematyki, pedagogika wczesnoszkolnaAbstrakt
The article presents the results of the study of declared beliefs regarding learning mathematics in school times by students of three consecutive years of the preschool and early school pedagogy. The empirical material was collected using an authorial questionnaire. Most of the people participating in the study declared, among other things, that the most effective strategy in the times of school education was learning mathematics by heart, and the key reason for possible failures is the lack of mathematical talent. The article also reflects on minimizing the transfer of such beliefs by students to future teaching practice.
Downloads
Bibliografia
Boaler J. (2016), Mathematical mindsets: Unleashing students potential through creative math, inspiring messages and innovative teaching. New Jersey, John Wiley & Sons Inc.
Bruner J. (2006), Kultura edukacji. Kraków, Wydawnictwo Universitas.
Ciżkowicz B. (2009), Wyuczona bezradność młodzieży. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Filipiak E. (2008), Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Filipiak E. (2015), Budowanie rusztowania dla myślenia i uczenia się dzieci w perspektywie społeczno-kulturowej teorii Lwa S. Wygotskiego. W: E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Goban-Klas T. (2011), Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Gołębniak B. (2016), Szkoła – Kształcenie – Nauczyciel. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 2, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grouws D., Cebulla K. (2000), Improving students achievements in mathematics. Educational Practices 4. UNESCO, International Bureau of Education.
Kalinowska A. (2010), Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego. Warszawa, Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Kalinowska A. (2015), Matematyczna socjalizacja poznawcza a kulturowe funkcjonowanie jednostki. „Kwartalnik Pedagogiczny”, 237(3).
Kalinowska A. (2019), Studenckie koncepcje potoczne o edukacji matematycznej w klasach początkowych. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Karpiński M., Grudniewska M., Zambrowska M. (2013), Nauczanie matematyki w gimnazjum. Warszawa, IBE.
Klus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Klus-Stańska D. (2006), Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu, czyli siedem grzechów głównych wczesnej edukacji. W: D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk (red.), Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Klus-Stańska D. (2010), Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Klus-Stańska D. (2012), Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. „Forum Oświatowe”, 46(1).
Klus-Stańska D. (2018), Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Klus-Stańska D. (2019), Wiedza osobista uczniów jako punkt zwrotny w teorii i praktyce dydaktycznej. „Kwartalnik Pedagogiczny”, 251(1).
Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kopciewicz L. (2015), „Nieracjonalna i nietwórcza bo dziewczynka”, czyli dezintegracja genderowa jako efekt stereotypizacyjnej pracy szkoły. W: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mason J., Burton L., Stacey K. (2005), Myślenie matematyczne. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Mroczkowski A. (2019), Kultura uczenia się matematyki uczniów kończących II i III etap edukacyjny. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Mroczkowski A. (2020), Właściwości stylu nauczania na lekcjach matematyki w szkole podstawowej i w gimnazjum: perspektywa uczniowska. „Szkoła – Zawód – Praca”, 19.
Nowak-Łojewska A. (2015), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I–III. Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Polya G. (2009), Jak to rozwiązać? Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Semadeni Z. (2011), Nauczanie początkowe matematyki. W: Strategia nauczania matematyki w Polsce. Warszawa, Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha.
Semadeni Z. (2015), Matematyka w edukacji początkowej – podejście konstruktywistyczne. W: Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska (red.), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Spitzer M. (2008), Jak się uczy mózg? Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stevenson H.W., Chen C., Lee S.Y. (1993), Mathematics achievement of Chinese, Japanese, and American children: Ten years later. „Science”, 259.
Szczygieł M., Cipora K. (2016), Lęk przed matematyką przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Jak uczyć, kiedy sama się boję? „Problemy Wczesnej Edukacji”, 33(2).
Źródła internetowe
OECD (2013), Teaching and Learning International Survey. https://www.oecd.org/education/ school/TALIS%20Conceptual%20Framework_FINAL.pdf, 15.04.2023.