Edukacja przyrodnicza w klasach początkowych w koncepcjach studentów pedagogiki wczesnej edukacji. W ślepej uliczce faktografii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/pwe.2023.56.12

Słowa kluczowe:

wczesna edukacja przyrodnicza, dziecko aktywny badacz, koncepcje studentów

Abstrakt

The article presents students’ concepts of early science education, especially assumptions, possibilities and examples of this kind of teaching-learning. There is also an attempt to determine the status of early science education. The main idea of the text is a child as an explorer, especially at the first level of primary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Arciszewska E., Dylak S. (2005), Nauczanie przyrody. Warszawa, CODN.

Banach C. (1999), Polska szkoła i system edukacji – przemiany i perspektywy. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Bojarska-Sokołowska A. (2021), Wykorzystanie STEAM-owego projektu w kształtowaniu wybranych pojęć geometrycznych u przedszkolaków. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 52(1).

Bruner J. (1965), Proces kształcenia. Warszawa, PWN.

Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć. Warszawa, Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Dewey J. (2006), Szkoła i dziecko. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Dybska-Jakóbkiewicz I., Szkurłat E. (red.) (2020), Edukacja geograficzna – ku kształceniu poszukującemu. „Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, 10.

Dzięcioł-Kurczoba B. (2011), Doświadczenie i eksperyment w nauczaniu przyrody. W: E. Szkurłat (red.), Praktyczne aspekty edukacji przyrodniczej. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Gajewska A. (2021), Edukacja przyrodnicza dzieci wczesnoszkolnych. Autorskie rozwiązanie z wykorzystaniem aktywności badawczej. W: A. Nowak-Łojewska (red.), Action research w praktyce. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Gąsecki K. (2008), Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.), Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Gołębniak D. (1998), Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń– Poznań, Wydawnictwo Edytor.

Hessen S. (1997), Struktura i treść szkoły współczesnej, Spór 1. Tradycyjna dydaktyka, przekazywanie gotowej wiedzy. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Hibszer A., Kozłowska-Rajewicz A. (2011), Strategie nauczania przyrody. W: E. Szkurłat (red.), Praktyczne aspekty edukacji przyrodniczej. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Klus-Stańska D. (2002), Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2014), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia.

Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.) (2009), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kupisiewicz Cz. (2006), Szkoła w XX wieku. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Larochelle M., Bednarz N., Garrison J. (2009), Constructivism and Education. Cambridge, Cambridge University Press.

Mietzel G. (2003), Psychologia kształcenia. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Okoń W. (1980), Dawid. Warszawa, Wiedza Powszechna.

Parczewska T. (2017), Czas wolny jako jeden z wymiarów życia codziennego dzieci mieszkających w Polsce i w Portugalii. „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 36(1–2).

Parkhurst H. (1928), Wykształcenie wg planu daltońskiego. Lwów–Warszawa, Książnica Atlas.

Piaget J. (1977), Dokąd zmierza edukacja? Warszawa, PWN.

Plebańska M. (2018), STEAM – edukacja przyszłości. „Meritum”, 51(4).

Plebańska M., Trojanowska K. (2018), STEAM-owe Lekcje. (EPUB). Warszawa, elitera.

Pytlak E., Waszkiewicz H. (2002), Miejsce edukacji przyrodniczej w kształceniu zintegrowanym. W: M. Żytko (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Rowid H. (1958), Szkoła twórcza: podstawy teoretyczne i drogi urzeczywistnienia nowej szkoły. Warszawa, Książka i Wiedza.

Sadoń-Osowiecka T. (2006), Konstruktywizm obiecującą perspektywą edukacji geograficznej w szkole. W: K. Kopeć (red.), Wybrane zagadnienia kształcenia geograficznego na początku XXI wieku. Warszawa, WSiP.

Suska-Wróbel R., Majcher I. (2003), Zasób osobistej wiedzy przyrodniczej dzieci dziewięcioletnich. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Szempruch J. (2013), Pedeutologia. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Szmidt K. (2006), Teoretyczne i metodyczne podstawy rozwijania zdolności „myślenia pytajnego”. W: W. Limont, K. Nielek-Zawadzka (red.), Dylematy edukacji artystycznej. Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Szuman S. (1955), Rola działania w rozwoju umysłowym małego dziecka. Wrocław, Wydawnictwo PAN.

Pobrania

Opublikowane

2023-06-30

Jak cytować

Komorowska-Zielony, A. (2023). Edukacja przyrodnicza w klasach początkowych w koncepcjach studentów pedagogiki wczesnej edukacji. W ślepej uliczce faktografii. Problemy Wczesnej Edukacji, 56(1), 175–190. https://doi.org/10.26881/pwe.2023.56.12