Doświadczenia nauczycieli w zakresie wspierania motywacji do uczenia się w ujęciu teorii autodeterminacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/pwe.2023.56.14

Słowa kluczowe:

motywacja, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, teoria autodeterminacji

Abstrakt

The article presents qualitative research in the field of students’ motivation to learn. The aim of the research was to identify and describe ways to support students’ motivation to learn from the perspective of teachers’ experiences in terms of the self-determination theory. Based on the interviews with teachers, the research results were presented taking into account the ways of supporting the need for relatedness, competence and autonomy. The results of the research show a multitude of ways to motivate students. According to the respondents, students’ motivation to learn is largely based on the child’s qualitative relationship with adults and peers.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Boekaerts M. (2013), Kluczowa rola motywacji i emocji w uczeniu się w szkole. W: H. Dumont, D. Istance, F. Benavides (red.), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Warszawa, Wolters Kluwer Polska SA.

Brophy J. (2002), Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cywińska M. (2012), Rozwijanie motywacji uczniów do nauki. „Studia Edukacyjne”, 20.

Dyrda B. (2006), Motywowanie uczniów do nauki – zadanie współczesnego nauczyciela. „Chowanna”, 26(1).

Filipiak E. (2011), Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Flanz J. (2021), Stymulowanie przez nauczycieli aktywności samokształceniowej uczniów klas 1–3 szkoły podstawowej – raport z badań. „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, 20(2).

Flick U. (2010), Projektowanie badania jakościowego. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Głoskowska-Sołdatow M. (2016), Motywacja do uczenia się uczniów w młodszym wieku szkolnym. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Głoskowska-Sołdatow M. (2020), Realizacja potrzeb dzieci jako warunek rozwoju wewnętrznej motywacji do uczenia się. W: J. Uszyńska-Jarmoc (red.), Potrzeba autonomii, kompetencji i relacji społecznych dziecka w kontekście teorii i praktyki wczesnej edukacji. Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Goetz M. (2015), Motywowanie uczniów do nauki. Jak to robić skutecznie? „Głos Pedagogiczny”, 70.

Juszczyk S. (2013), Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kordziński J. (2007), Motywacja – tajemnica szkolnych sukcesów. Jak wzbudzić w uczniach pragnienie uczenia się – poradnik nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Verlag Dashofer.

Ledzińska M., Czerniawska E. (2011), Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Michalak R. (2016), Edukacja najmłodszych kontekstem kształtowania motywacji do uczenia się. Ogląd zjawiska w badaniach własnych. „Konteksty Pedagogiczne”, 7(2).

Niemiec C.P., Ryan R.M. (2009), Autonomy, competence, and relatedness in the classroom applying self-determination theory to educational practice. “Theory and Research in Education”, 7. DOI: 10.1177/1477878509104318.

Nikiel Ł. (2021), Polska adaptacja skali do badania motywacji uczniów w szkole podstawowej. „Polskie Forum Psychologiczne”, 1.

Przewłocka J. (2015), Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.

Rokuszewska-Pawełek A. (2006), Wywiad narracyjny jako źródło informacji. „Media, Kultura, Społeczeństwo”, 1.

Ryan R.M., Deci E.L. (2000), Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. „American Psychologist”, 55.

Szulawski M., Szapiro J. (2016), W kierunku motywacji wewnętrznej w edukacji: implikacje teorii autodeterminacji w środowisku szkolnym. „Psychologia Wychowawcza”, 52(10).

Śliwerski B., Rozmus A. (red.) (2018), Alternatywy w edukacji. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tołwińska B. (2009), Motywacja dzieci do uczenia się (problemy dzieci, rola dorosłych). W: J. Izdebska, J. Szymanowska (red.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka. Białystok, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.

Uszyńska-Jarmoc J. (2010), Metauczenie się dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: E. Jaszczyszyn, J. Szada-Borzyszkowska (red.), Edukacja dziecka – mity i fakty. Białystok, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.

Źródła internetowe

Boekaerts M. (2009), Motywacja w nauce. http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/ edu-practices_10_pol.pdf, 28.03.2023.

Sterna D. (2014), Uczę (się) w szkole. https://ceo.org.pl/sites/default/files/ucze-sie-w-szkole_danuta_sterna.pdf, 28.03.2023.

Pobrania

Opublikowane

2023-06-30

Jak cytować

Makarewicz, M. (2023). Doświadczenia nauczycieli w zakresie wspierania motywacji do uczenia się w ujęciu teorii autodeterminacji. Problemy Wczesnej Edukacji, 56(1), 207–223. https://doi.org/10.26881/pwe.2023.56.14