Krzysztof Wodiczko „Wolność: dialog nadziemny”. O procesie tworzenia

Autor

  • Monika Popow Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim

DOI:

https://doi.org/10.26881/rgtn.2023.13

Słowa kluczowe:

Krzysztof Wodiczko, sztuka, miasto, tożsamość, partycypacja

Abstrakt

Tekst opisuje przebieg pracy nad projektem „Wolność: dialog nadziemny”, zrealizowany przez Krzysztofa Wodiczki we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku w październiku 2023 r. Autorka współpracowała z artystą przy tworzeniu założeń oraz podczas tworzenia części społecznej projektu. Praca składała się z instalacji wideo z fragmentami wypowiedzi osób, wchodzących ze sobą wzajemnie w dialog na tematy, które związane były z ich tożsamością lub też odcisnęły znaczące piętno w ich życiu. Udział wzięły dwie matki należące do różnych pokoleń, osoby wierzące – rzymska katoliczka i ksiądz, który odszedł z kościoła rzymskiego do innej wspólnoty, pracowniczka i pracodawczyni, seniorka i młody gej, kobieta heteronormatywna i osoba niebinarna, a także dorosły mężczyzna z niepełnosprawnością intelektualną i jego matka. Ważnym elementem było konsultowanie kolejnych etapów realizacji, oraz wpływ uczestników i uczestniczek na wybór ostatecznej wersji materiału. Metoda Wodiczki to zakłada pełne włączenie osób uczestniczących, stąd też w przypadku Wolności proces artystyczny połączony został z procesem partycypacyjnym. Świadectwa składane publicznie powinno zostać przekazane świadkom, czyli publiczności. Na określenie zrealizowanego procesu stosuję określenie „dialog z otwartym sercem”, co oznacza radykalne otwarcie na drugiego człowieka.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Popow, M. (2023). Krzysztof Wodiczko „Wolność: dialog nadziemny”. O procesie tworzenia. Rocznik Gdański, 249–254. https://doi.org/10.26881/rgtn.2023.13

Numer

Dział

Recenzje, dyskusje, sprawozdania