Gdańskie Horyzonty w kontekście japońskiej koncepcji pustki
DOI:
https://doi.org/10.26881/rgtn.2024.04Słowa kluczowe:
pustka, horyzont, architektoniczne pomniki pamięci, harmonia przestrzeniAbstrakt
Gdańsk – miasto o bogatej historii, naznaczone zarówno wojennymi zniszczeniami, jak i dynamiczną odbudową narzuconej estetyki, obecnie jest w ciekawym momencie. Balansuje pomiędzy naturą z rozległymi horyzontami i kuszącą zabudową wartościowej pustki. Nieobecnością wynikającą z wyburzeń, namacalnym śladem utraty i braku, które można nazwać nieobecną obecnością oraz ponownym napełnieniem przestrzeni.
Japońska koncepcja pustki jest jednym z najbardziej intrygujących i zarazem trudno uchwytnych pojęć w estetyce i filozofii przestrzeni. Jej znaczenie wykracza daleko poza fizyczną pustkę, wskazując na potencjał między elementami, jako miejsce kontemplacji i oddechu. W niniejszym artykule autorka bada, jak idea pustki może inspirować współczesną twórczość artystyczną i architektoniczną. Rozwijać duchowość w aspekcie historycznym i ideowym związany z przestrzenią potencjału. Kontekst Japonii może zbudować interesującą międzykulturową perspektywę dla znalezienia harmonii w przestrzeni. Transfer pojęć inspiruje do refleksji na temat idei pustki i potrzeby tworzenia nowych miejsc łączących naturę.
Podsumowaniem przemyśleń jest wystawa AINA, w poszukiwaniu źródeł japońskiej koncepcji, prezentująca kolekcję prac „Horyzonty”, która odbyła się we wrześniu 2024 r. w gdańskiej galerii Art IN Architecture, zakończona finisażem na Westerplatte. Interpretacja koncepcji pustki, prowokująca pytania o obecność, brak i relacyjność form. Dialog pomiędzy materialnym a niematerialnym, widzialnym a niewidzialnym, lokalnym a uniwersalnym.
Downloads
Bibliografia
Akimoto Y., Chichu Art Museum: Tadao Ando Builds for Walter De Maria, James Turrell, and Claude Monet, Ostfildern Ruit 2005.
Ando T., Tadao Ando: Complete Works, London 2002.
Jodidio P., Architecture: Art, Munich–Berlin–London–New York 2005.
Jodidio P., Contemporary Japanese architecture, Köln 2023.
Juniper A., Wabi Sabi: The Japanese art of impermanence, New York 2003.
Kerr A., Japonia utracona, tłum. M. Kwiecieńska Decker, Kraków 2023.
Koren L., Wabi Sabi: For Artists, Designers, Poets & Philosophers, New York 1994.
Libeskind D., Przełom: przygody w życiu i architekturze, tłum. M. Zawadka, Warszawa 2008.
Marincola A., Sugimoto H., The Enoura Observatory: Hiroshi Sugimoto’s architecture of time and space, „Art Journal” 2016, vol. 75(4), s. 60–75.
Murakami T., The role of memory in Japanese architecture, Kyoto 2010.
Sato S., Ma: A Japanese concept of space, Kyoto 1998.
Sugimoto H., Hiroshi Sugimoto, London 2023.
Suzuki D.T., Zen and Japanese Culture, Princeton 1959.
Westerplatte: w poszukiwaniu autentyzmu. Studia nad możliwościami zagospodarowania pola bitwy pod kątem rozwoju funkcji muzealnych: folder wystawy / Westerplatte: in search of authenticity: a study of the options of developing the battlefield of Westerplatte to restore its historic values and develop the museum functions: the folder of exhibition, koncepcja i koordynacja J. Marszalec, tłum. E. Nanowska, oprac. graficzne i skład folderu N. Gawryluk, koncepcje architektoniczne: PROCONCEPT. Pracownia Architektoniczna, RESTUDIO sp. z o.o., Wojciech Targowski – FORT TARGOWSKI sp. z o.o., Gdańsk 2018.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe
