Szkoła moja, twoja, nasza. Wokół trzydziestolecia szkół niepublicznych w Gdańsku

Autor

  • Hanna Sempka I Społeczna Szkoła Podstawowa STO w Gdańsku

DOI:

https://doi.org/10.26881/rgtn.2019.02

Słowa kluczowe:

szkoła, społeczne, niepubliczne, edukacja, rodzice

Abstrakt

Gdańskie szkoły Społecznego Towarzystwa Oświatowego obchodzą jubileusz trzydziestolecia. Jest to okazja do podsumowań i refleksji nad wysiłkiem podjętym w 1989 roku, aby budować oświatę wolną i niezależną. Tekst jest próbą przyjrzenia się dorobkowi szkół niepublicznych z perspektywy lokalnej oraz jego wpływowi na oświatę w Polsce. Ruch społeczny, który w 1989 roku doprowadził do powstawania pierwszych szkół niepaństwowych, rozwijał się i ewoluował w różnych kierunkach – stowarzyszeń, fundacji czy sektora prywatnego. Tekst skupia się na szkołach społecznych prowadzonych przez SKT STO oraz na ich społecznym charakterze i współpracy. Ogromną wagę przywiązują one zarówno do wartości i wychowania, jak i do budowania szkolnego środowiska uczniów, rodziców i nauczycieli. Osią tej narracji jest historia I Społecznej Szkoły Podstawowej STO w Gdańsku. Jej powstanie w 1989 roku dało początek realizacji idei o szkole łamiącej monopol państwa na edukację, dbającej o wszechstronny rozwój każdego dziecka i dającej rodzicom możliwość wzięcia odpowiedzialności za wychowanie i edukację własnych dzieci. Koncepcja edukacyjna, autorskie podejście nauczycieli (starannie wybranych przez rodziców uczniów) do programów nauczania, organizacja oraz sposób zarządzania szkołą – wszystkie te elementy miały realny wpływ na budowanie szkoły w swoich założeniach i w rzeczywistości społecznej. Zajmują one dzisiaj ważne miejsce na mapie edukacyjnej Gdańska i Polski, ponieważ wniosły do polskiego systemu edukacji niezależną myśl pedagogiczną oraz wspólnotowy model budowania szkoły.

Downloads

Bibliografia

Deklaracja Programowa Społecznego Towarzystwa Oświatowego, Warszawa 22 stycznia 1989 r.

Derecka Z., W społecznej szkole, „Dziennik Bałtycki” 12.10.1989 r.

Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii, Kraków 2001.

Mendel M., Projekt koncepcji programowej Społecznej Szkoły Podstawowej na Zaspie, Gdańsk 1991, dokument z archiwum I Społecznej Szkoły Podstawowej STO w Gdańsku.

Mendel M., Szkoły społeczne, „Życie Szkoły” nr 7, 1990. Mendel M., Szkoła bez ocen?, „Życie Szkoły” nr 1, 1991.

Mendel M., Cele edukacyjne a szkoła, „Życie Szkoły” nr 8, 1991.

Mendel M., Uczestnictwo rodziców w procesie zmian oświatowych, „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Pedagogika, Historia Wychowania” nr 24, 1993.

„Młoda Polska” 16.12.1989 r.

Sempka H., Mierzenie jakości pracy szkoły na przykładzie I Społecznej Szkoły Podstawowej Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Gdańsku, maszynopis pracy dyplomowej obronionej na Politechnice Gdańskiej, Gdańsk 2001.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-10

Jak cytować

Sempka, H. (2019). Szkoła moja, twoja, nasza. Wokół trzydziestolecia szkół niepublicznych w Gdańsku . Rocznik Gdański, 69–79. https://doi.org/10.26881/rgtn.2019.02

Numer

Dział

Artykuły