Scary places. Pomeranian school common rooms from the hauntological perspective

Authors

  • Michalina B. Hładun University of Gdansk
  • Kacper Kowalski University of Gdansk
  • Martyna Pilas University of Gdansk

DOI:

https://doi.org/10.26881/rgtn.2022.05

Keywords:

school common room, common room activities, care and educational activities, spectre, eduspectre, hauntologie, eduhauntologie

Abstract

The aim of the article is to present the spectra of the school common room on the example of the difficulties it is struggling with and to propose solutions on how to overcome these difficulties. The first part presents the social vision of the common room from the perspective of people who are directly related to it, including the authors’ point of view. Then, the provisions of the Educational Law are presented and descriptions of how the common room activities should look like and what they are meant to be used for. Due to the easily noticeable dissonances between the first and the second part of the text, its role becomes to change a place called “storage room, outbuilding, exile for teachers” – the school common room. It is a space where almost nothing has changed since the last millennium. The authors do not agree with this, but they also notice difficulties in those places (school common rooms) which are familiar to them. These obstacles, however, are to motivate actions that may cause real changes in the functioning of the common room and brighten its “black PR” – to “tame it”. The inspiration to take up this topic were the two year seminar deliberations on spectrum and ghosts, as well as the authors’ experiences related to the different functioning of schools and common rooms operating in them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Literatura

Bielecka Prus Joanna, Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2014, nr 10(3), s. 76–95.

Ciechowska Magdalena, Szymańska Maria, Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, cz. 1, Kraków 2017.

Demokracja i edukacja: dylematy, diagnozy, doświadczenia, red. Katarzyna Gawlicz, Paweł Rudnicki, Marcin Starnawski, Tomasz Tokarz, Wrocław 2014.

Derrida Jacques, Widma Marksa. Stan długu, praca żałoby i nowa Międzynarodówka, przeł. Tomasz Załuski, Warszawa 2016.

Dewey John, Demokracja i wychowanie. Wstęp do filozofii wychowania, przeł. Zofia Bastgen, Warszawa 1963.

Droit Roger Pol, 51 zabaw (z) rzeczami. Doświadczanie rzeczywistości, przeł. Elżbieta Urscheler, Gdańsk 2005.

Gawlicz Katarzyna, Szkoły demokratyczne w Polsce. Praktykowanie alternatywnej edukacji, Wrocław 2020.

Gutmann Amy, Democratic Education, Princeton 1999.

Hładun Michalina B., Upcycling a edukacyjna wartość widma [w:] Eduwidma: rzeczy i miejsca nawiedzone, red. Maria Mendel, Gdańsk 2020.

Jakubowska Honorata, Intymistyczny charakter autoetnografii na przykładzie badań sportowych doświadczeń, „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media” 2017, nr 2.

Kacperczyk Anna, Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2014, nr 10(3).

Kafar Marcin, O przełomie autoetnograficznym w humanistyce. W stronę nowego paradygmatu [w:] Doświadczanie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych, red. Bożena Płonka Syroka, Michał Skrzypek, Wrocław 2010.

Kamińska Magdalena, Autoetnografia jako technika badań etnograficznych w Internecie, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2014, nr 10(3).

Karolak Barbara, Karolak Wiesław, Autoarteterapie, Warszawa 2019.

Karolak Wiesław, Arteterapia. Sacrum i profanum, Warszawa 2008.

Karolak Wiesław, Arteterapie język wizualny w terapiach twórczości i sztuce, Warszawa 2014.

Karolak Wiesław, Upcycling [w:] Arteterapia, cz. 1, red. Bartosz Łoza, Aleksandra Chmilnicka Plaskot, Warszawa 2004.

Kępa Ewa, Autoetnografia – metoda dla odważnych? [w:] Autobiografizm w kulturze współczesnej, red. Katarzyna Citko, Marzanna Morozewicz, Białystok 2012.

Kępa Ewa, Autoetnografia nie wzięła się znikąd – rozważania o ciągłości i zmianie, „Pareza” 2014, nr 1.

Kowalski Kacper, Paraolimpiada – parasportowcy – paraludzie? Sport osób z niepełnosprawnością w internecie, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2018, nr 32.

Lach Jarosław, Relacje nauczyciele–rodzice w sytuacjach trudnych [w:] Szkoła. Konflikt podmiotów?, red. Inetta Nowosad, Klaudia Pietrań, Mirosław J. Szymański, Toruń 2016.

Leśniewska G., Edukacja nieformalna – moda czy konieczność, „Edukacja Humanistyczna” 2016, nr 2 (35).

Marzec Andrzej, Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności, Warszawa 2015.

Mendel Maria, Eduwidmontologia – przyczynki [w:] Eduwidma: rzeczy i miejsca nawiedzone. red. Maria Mendel, Gdańsk 2020.

Mendel Maria, Miejskie widma. Przeszłość jako klucz do zrozumienia teraźniejszości, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 2019, nr 20(4).

Mendel Maria, Trialektyka jako logika pedagogiki społecznej [w:] Pedagogika społeczna. Wstępy i kontynuacje, red. Ewa Marynowicz Hetka, Elżbieta Skoczylas Namielska, Łódź 2015. Nawrocki Radosław, Kultura demokracji w szkole, Warszawa 2021.

Olubiński Andrzej, Konflikt jako sytuacja wychowawcza [w:] Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno psychologicznej. Wybrane kwestie, red. Danuta Borecka Biernat, Małgorzata Cywińska, Warszawa 2015.

Pilas Martyna, Tripartite school conflicts and non consensual democracy. An attempt of autoethnographic analysis, „Ars Educandi” 2020, nr 17.

Pilas Martyna, Widmontologiczne ujęcie kategorii wstydowiny a syndrom Dorosłych Dzieci Alkoholików [w:] Eduwidma: rzeczy i miejsca nawiedzone, red. Maria Mendel, Gdańsk 2020.

Pilas Martyna, Wyobrażenie szkoły w sytuacji konfliktu jako przestrzeni demokratycznej wspólności. Perspektywa demokracji niekonsensualnej [w:] Utopia a edukacja, t. 4: Dysonanse, kontrasty i harmonie wyobrażeń świata możliwego, red. Rafał Włodarczyk, Wrocław 2020.

Polczyk Patrycja, Autoetnografia jako możliwa metoda badawcza, „Forum Oświatowe” 2012, nr 2(47).

Pryszmont Ciesielska Martyna, Podejście auto/biograficzne w badaniach nad edukacją – propozycja metodologiczna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno pedagogicznej” 2009, nr 2(46).

Rogers Alan, Non Formal Education: Flexible Schooling or Participatory Education?, New York 2005.

Świetlica szkolna szansą do wykorzystania, red. Maria Pietkiewicz, Warszawa 1988.

Trempała Edmund, Edukacja formalna (szkolna) i edukacja nieformalna (równoległa, nie szkolna, pozaszkolna), „Przegląd Pedagogiczny” 2011, nr 1(25).

Wajszczyk Katarzyna, Konflikt w szkole. Studium etnograficzne, Gdańsk 2015.

Wołk Katarzyna, Wychowawczo opiekuńcza funkcja świetlicy szkolnej – wyzwania i zagrożenia, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2020, t. 39, z. 2.

Zaki Dib Claudio, Formal, Non formal and Informal Education: Concepts/Applicability [w:] Co operative Networks in Physics Education, Conference Proceedings 173, New York 1988.

Zawadzki Michał, Autoetnografia [w:] Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym, red. Monika Kostera, Warszawa 2015.

Akty prawne

Ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.).

Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.).

Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. poz. 1646 ze zm.).

Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji pub licznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. poz. 502 ze zm.).

Źródła internetowe

Akademia Przyszłości, https://akademiaprzyszlosci.org.pl [dostęp: 6.10.2022].

Dzień bez Opakowań Foliowych, https://www.ekokalendarz.pl/dzien bez opakowan foliowych [dostęp: 5.10.2022].

Dzień Sołtysa, https://mazovia.pl/pl/rolnictwo/aktualnosci/dzien soltysa.html [dostęp: 5.10.2022].

GratoSfera, https://www.gratosfera.pl [dostęp: 5.09.2022].

Laboratoria Przyszłości, https://www.laboratoriaprzyszlosci.edu.pl [dostęp: 6.10.2022].

Najwyższa Izba Kontroli, Informacja o wynikach kontroli pt.: Funkcjonowanie świetlic szkolnych, Warszawa 2017, https://www.nik.gov.pl [dostęp: 29.09.2022].

Oswoić [hasło w:] Wielki słownik języka polskiego, https://wsjp.pl [dostęp: 20.10.2022].

Pery Andrzej, Kmita Danuta, Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Poradnik dla gmin i dyrektorów szkół, Warszawa 2014, http:// www.bc.ore.edu.pl/Content/673/Swietlica_szkolna+przestrzenia+czasu+wolnego.pdf [dostęp: 6.10.2022].

Skrzyński Dariusz, Wykaz najważniejszych aktów prawnych dotyczących świetlic, „Świetlica w Szkole” 2018, nr 1, https://sklep.biblioteka.pl/files/06_07_SwS_01_2018.pdf [dostęp: 6.10.2022].

Szlachetna Paczka, https://www.szlachetnapaczka.pl [dostęp: 5.10.2022].

Towarzystwo Nasz Dom, http://towarzystwonaszdom.pl/gora grosza/ [dostęp: 5.10.2022].

Tutak Goll Monika, Świetlica to dla nauczycieli zsyłka, „Wysokie Obcasy”, 18.10.2014, https://www.wysokieobcasy.pl [dostęp: 5.10.2022].

Published

2022-12-12

How to Cite

Hładun, M. B., Kowalski, K., & Pilas, M. (2022). Scary places. Pomeranian school common rooms from the hauntological perspective . Gdańsk Yearbook, 88–109. https://doi.org/10.26881/rgtn.2022.05

Issue

Section

Scientific dissertations and drafts