Autorska metoda dialogów malarskich jako przykład badania w działaniu. Raport z projektu realizowanego ze studentami Uniwersytetu Gdańskiego
DOI:
https://doi.org/10.26881/rgtn.2022.09Słowa kluczowe:
metoda dialogów malarskich, studenci Uniwersytetu Gdańskiego, artyści gdańscy, twórczośćAbstrakt
Jak powszechnie wiadomo dzięki sztuce możemy przelać na papier emocje – namalować strach, poczucie straty, pustki, cierpienia czy braku. Oglądanie obrazów lub ich tworzenie ma wymiar autorefleksyjny i autoterapeutyczny. W pewnym sensie, ponieważ jesteśmy istotami twórczymi, nasze życie może się stać dziełem sztuki. Musimy po prostu wziąć pędzel lub długopis do ręki i zacząć tworzyć. To jest esencja życia – uwolnienie kreacji, która może nam dać poczucie siły lub stabilności emocjonalnej. W artykule opisuję autorską metodę malowania dialogów, którą stworzyłam w 2016 r. Początkowo projekt zakładał współpracę z gdańskimi artystami, z czasem jednak w mojej praktyce pedagogicznej zauważyłam, że ma to również działanie rozwojowe, terapeutyczne i twórcze w takich grupach, jak korepetytorzy, nauczyciele akademiccy, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele przedszkolni, rodzice, a także przedszkolaki, dzieci wczesnoszkolne i dzieci niepełnosprawne (np. w spektrum autyzmu). W niniejszym artykule przedstawiam metodę malowania dialogów zrealizowaną jako badanie w działaniu ze studentami pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego (grupa 25 osobowa, zarówno kobiet, jak i mężczyzn) w latach 2021–2022.
Downloads
Bibliografia
Cameron Julia, Droga artysty. Jak wyzwolić w sobie twórcę, Warszawa 2017.
Červinková Hanna, Edukacyjne badania w działaniu – w poszukiwaniu emancypacyjnego wymiaru badań pedagogicznych i antropologicznych, „Animacja Życia Publicznego. Analizy i Rekomendacje” 2011, nr 2(5).
Cervinkova Hanna, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno pedagogicznej” 2012, nr 1(57).
Czajkowska Agata, Fototerapia. Fotografia w pracy nauczyciela, pedagoga i terapeuty, Łódź 2019.
Farelnik Eliza, Idea slow jako wyznacznik działań rewitalizacyjnych podejmowanych na obszarach miejskich, „Metropolitan” 2018, nr 1(27).
Gołębniak Beata Dorota, Edukacyjne badania w działaniu – między akademicką legitymizacją a realizacyjnymi uproszczeniami [w:] Edukacyjne badania w działaniu, red. Hana Červinková, Beata Dorota Gołębniak, Warszawa 2013.
Husserl Edmund, Wykłady z etyki i teorii wartości 1908–1914, przeł. Lech Ostasz, Kraków 1991.
Karczmarzyk Małgorzata, Co znaczą rysunki dziecięce, Gdańsk 2014.
Karczmarzyk Małgorzata, Dialogi malarskie. Poszukiwanie potencjału komunikacyjnego na płaszczyźnie wizualno werbalnej [w:] Kultura – sztuka – edukacja, red. Beata Kurowska, Kinga Łapot Dzierwa, Kraków 2019.
Karczmarzyk Małgorzata, Dialogi sztuki. Potencjał komunikacyjny i arteterapeutyczny alternatywnej metody dialogu wizualno werbalnego w pracy nauczyciela/wychowawcy/ rodzica z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym, „Edukacja Pomorska” 2020, nr 10(52).
Karczmarzyk Małgorzata, Metoda dialogów wizualno werbalnych w terapii z dzieckiem niepełnosprawnym w wieku wczesnoszkolnym, „Niepełnosprawność. Półrocznik naukowy” 2020, nr 36.
Karczmarzyk Małgorzata, Wspólnota i u(nie)upamiętnianie. Rewizualizacje, znaczenia i strategie budowy miasta w przestrzeni Gdańska [w:] Miasto jak wspólny pokój: Gdańskie modi co vivendi, red. M. Mendel, Gdańsk 2015.
Karczmarzyk Małgorzata, Wasilewska Anna, Malarstwo w oczach dzieci. Znaczenia nadawane wybranym obrazom Salvadora Dalego, Pabla Picassa, Jacka Yerki, „Kultura i Wychowanie” 2015, nr 10(2).
Marzec Jarosław, Fale istnienia. Moje spotkania z Kenem Wilberem, Gdańsk 2019.
Mendel Maria, Społeczeństwo i rytuał. Heterotopia bezdomności, Toruń 2007.
Ruczko Marek, Studium przypadku w naukach humanistycznych [w:] Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych, red. Hanna Kędzierska, Olsztyn 2010.
Soja Edward, Thirdspace: Expanding the Geographical Imagination, Oxford 1996.
Sontag Susan, Przeciw interpretacji i inne eseje, przeł. Małgorzata Osicka, Anna Skucińska, Dariusz Żukowski, Kraków 2018.
Wołodźko Elżbieta, Badania w działaniu. Refleksja–wiedza–emancypacja [w:] Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych, red. Hanna Kędzierska, Olsztyn 2010.