Nauczanie i studiowanie literatury u progu „Osobliwości”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/head.2024.2.01

Słowa kluczowe:

osobliwość, sztuczna inteligencja, futurologia, literatura, nauczanie literatury

Abstrakt

„Osobliwość” to „hipotetyczny punkt w przyszłym rozwoju cywilizacji, w którym postęp techniczny stanie się tak szybki, że wszelkie ludzkie przewidywania staną się nieaktualne; głównym wydarzeniem, mającym do tego doprowadzić, byłoby stworzenie sztucznych inteligencji przewyższających intelektualnie ludzi.” Mówi się o niej od połowy XX w., lecz dopiero w ciągu ostatnich kilku lat perspektywa osiągnięcia „Osobliwości” wyraźnie się urealniła i przybliżyła. Na naszych oczach epoka Gutenberga, epoka książki drukowanej jako głównego nośnika informacji, zbiorowej pamięci i idei, przemija. W programach szkolnych i planach studiów humanistycznych ciągle jednak wiele miejsca (a tym samym środków, czasu i energii) poświęca się na nauczanie literatury. Czy jednak u progu tak rewolucyjnych przemian ma jeszcze sens czytanie, studiowanie i wykładanie literatury? A jeśli nawet tak, to jaką literaturę warto dzisiaj czytać i studiować? I w jaki sposób o niej mówić, jak jej nauczać? Wydaje mi się, iż odpowiedź na postawione powyżej pytania może być pozytywna – pod warunkiem jednak, że uda nam się przełamać edukacyjne schematy, spojrzeć na teksty literackie w szerokim kontekście kultury i osiągnąć umiejętność tzw. „głębokiego czytania”. Proponuję przyjrzeć się temu na przykładzie kilku wybranych brytyjskich tekstów literackich powstałych w zeszłym i obecnym stuleciu.

Bibliografia

Bacon, Francis. Of Prophecies. [w:] Essays and New Atlantis. New York: Walter J. Black, 1942, ss. 151- 155.

Biever, Celeste. ChatGPT broke the Turing test – the race is on for new ways to assess AI. nature.com, 25 lipca 2023. Tekst dostępny pod adresem: https://www.nature.com/articles/d41586-023-02361-7. Dostęp: 21.10.2024.

British Museum Reading Room. https://www.britishmuseum.org/about-us/british-museumstory/architecture/reading-room. Dostęp: 23.10.2023.

Brown, Ryan. Elon Musk says AI will eventually create a situation where ‘no job is needed.’ CNBC, 2 listopada 2023. Tekst dostępny pod adresem: https://www.cnbc.com/2023/11/02/tesla-boss-elonmusk-says-ai-will-create-situation-where-no-job-is-needed.html. Dostęp: 23.10.2024.

The Canon Wars. BBC Radio 4. Audycja nadana 21 lutego 2021 i dostępna pod adresem: https://www.bbc.co.uk/programmes/m0014gmv. Dostęp: 23.10.2024.

Christie, Agatha. A Murder Is Announced. London: HarperCollins, 2022.

Cicero (Marcus Tullius Cicero). Orator. Tekst dostępny pod adresem: https://www.loebclassics.com/view/marcus_tullius_cicero-orator/1939/pb_LCL342.307.xml. Dostęp: 23.10.2024. Dictionary.com. https://www.dictionary.com/ Dostęp: 22.10.2024.

Eco, Umberto. O literaturze. Przełożyły Joanna Ugniewska i Anna Wasilewska. Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA, 2003.

Eliot, T. S. Kto to jest klasyk i inne eseje. Tłumacze różni. Kraków: Znak, 1998.

Forster, E. M. Aspects of the Novel. London: Penguin Books, 1974.

Harari, Yuval Noah. 21 Lessons for the 21st Century. London: Vintage, 2018.

Holst, Spencer. The Zebra Storyteller. [w:] The Norton Introduction to Literature. Shorter Third Edition. Ed. Carl E. Bain et al. New York: W.W. Norton & Norton, 1982, s. 3.

Janion, Maria. Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś? Warszawa: Sic! 1996.

Janion, Maria. Zmierzch paradygmatu [w:] Spór o mesjanizm. Tom II. Red. Andrzej Wawrzynowicz. Warszawa: Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego, 2017, ss. 182-193.

Lem, Stanisław. Biblioteka XXI wieku. Golem XIV. Warszawa: Agora, 2009.

Lewis, C. S. The Horse and His Boy. London: Collins, 1980.

Lewis, C. S. Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej. Przełożył Witold Ostrowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1986.

MacGregor, Amanda. To Teach or Not To Teach: Is Shakespeare Still Relevant to Today’s Students? “School Library Journal”, 4 stycznia 2021. Tekst dostępny pod adresem: https://www.slj.com/story/toteach-or-not-to-teach-is-shakespeare-still-relevant-to-todays-students-libraries-classic-literature-canon. Dostęp: 21.10.2024.

Magia utopii. W poszukiwaniu utraconej przyszłości. Błędne i trafne prognozy. Wizje rozsądne i szalone. Niezbędnik Inteligenta Polityki, 2/2016.

Miłosz, Czesław. „Piosenka o końcu świata”. [w:] Czesław Miłosz, Wiersze, Tom I. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1987, s. 128.

Miłosz, Czesław. Historia literatury polskiej do roku 1939. Przełożyła Maria Tarnowska. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1993.

Orliński, Wojciech. Test pisarza Lema - on przewidział wszystko. [w:]: „Magia utopii. W poszukiwaniu utraconej przyszłości”. Niezbędnik Inteligenta „Polityki”, 2/2016, ss. 6-10.

Pettegree, Andrew i Arthur der Weduwen. Biblioteki. Krucha historia. Przekład Agnieszka NowakMłynikowska. Sopot: Smak Słowa, 2022.

Ricoeur, Paul. Język, tekst, interpretacja: wybór pism. Tłumaczył Piotr Graff. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1989.

Robot zasilany sztuczną inteligencja zdał maturę z polskiego. Pierwszy taki przypadek w historii. Polskie Radio 24. Tekst dostępny pod adresem: https://polskieradio24.pl/artykul/3378953,robot-zasilanysztuczna-inteligencja-zdal-mature-z-polskiego-pierwszy-taki-przypadek-w-historii. Dostęp: 21.10.2024.

Różycki, Zygmunt. Szał twórczy. Tekst dostępny pod adresem: https://pl.wikisource.org/wiki/ Sza%C5%82_tw%C3%B3rczy. Dostęp: 23.10.2014.

Russell, Stuart. Living With Artificial Intelligence, The Reith Lectures 2021, BBC Radio 4, https://www.bbc.co.uk/programmes/m001216k. Dostęp: 21.10.2024.

Słownik Języka Polskiego. https://sjp.pwn.pl/. Dostęp: 23.10.2024.

Stan czytelnictwa w Polsce w 2023. Biblioteka Narodowa. Tekst dostępny pod adresem: https://www.bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa-w-polsce-w-2023. Dostęp: 21.10.2024.

Studying British Cultures. An Introduction. 2nd ed., ed. by Susan Bassnett. London and New York: Routledge, 2003.

Tokarczuk, Olga. Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2020.

Turner. James. Philology. The Forgotten Origins of the Modern Humanities. Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2014.

Wielki Słownik Języka Polskiego. https://wsjp.pl/. Dostęp: 23.10.2024.

Wikipedia. https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Strona_g%C5%82%C3%B3wna. Dostęp: 23.10.2024.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-13

Jak cytować

Kallas, P. (2024). Nauczanie i studiowanie literatury u progu „Osobliwości” . Horyzonty Edukacji Akademickiej, (2), 9–35. https://doi.org/10.26881/head.2024.2.01

Numer

Dział

Artykuły