Pozoracja i dezorientacja doktorantów w przygotowaniu do nauczania akademickiego (studium przypadku)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/head.2024.2.06

Słowa kluczowe:

dydaktyka akademicka, nauczyciel akademicki, nauczanie, pozoracja, (samo)kształcenie

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wyniki badania przeprowadzonego w latach 2020–2024 w kontekście kursu przygotowującego doktorantów Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie do nauczania akademickiego. Celem badania była eksploracja zadań identyfikowanych przez doktorantów jako należące do zakresu pracy dydaktycznej nauczyciela akademickiego oraz weryfikacja umiejętności różnicowania między czynnościami edukacyjnymi a nieedukacyjnymi i projektowania nauki studentów zorientowanej na (samo)kształcenie. W badaniu posłużono się strategią zanurzeniowego pojedynczego studium przypadku. Do zgromadzenia i przeanalizowania materiału badawczego zastosowano metody mieszane: ilościowe i jakościowe. Wnioski z badania wskazują, że doktoranci (1) nauczanie i uczenie się akademickie postrzegają jako pozorację polegającą na swoistej grze w studiowanie, (2) nie różnicują między czynnościami edukacyjnymi a nieedukacyjnymi oraz (3) nie dążą do zaangażowania studentów w studiowanie z uwzględnieniem (samo) kształcenia.

Bibliografia

Babbie, E. (2009). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bauman, T. (2003). Dydaktyka szkoły wyższej (ss. 807–810). W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Benner, D. (2015). Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Benner, D. (2021). Zarys ogólnej dydaktyki nauki. Podstawy i orientacje dla nauczania akademickiego, kształcenia nauczycieli i badań edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls.” British Educational Research Association [BERA] (2018).

Close-to-Practice Educational Research: A BERA statement, dostępny na: https://www.bera.ac.uk/publication/bera-statement-on-close-topractice-research (data dostępu: 18.10.2024).

Dudzikowa, M. (2013). Działania pozorne w edukacji jako palący problem. Wprowadzenie do książki (ss. 14–24). W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.). Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk A. (2023). Metodologia i statystyka. T. 1: Przewodnik naukowego turysty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kopeć, D. (2020). Pozór w edukacji osób z głęboką intelektualną i wieloraką niepełnosprawnością. „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 2, ss. 83–98.

Kumaniecki, K. (1973). Słownik łacińsko-polski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kwieciński, Z. (1995). Praca w szkole jako złudzenie (ss. 96–122). W: Z. Kwieciński, Socjopatologia edukacji. Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Białystok: TransHumana.

Kwiek, M. (2016). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (e-book).

Malewski, M. (2018). O trzech tradycjach studiowania. „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 2, ss. 7–20.

Mizerek, H. (2010). Efektywna autoewaluacja w szkole – jak ją sensownie zaprojektować i przeprowadzić? (ss. 19–62). W: G. Mazurkiewicz (red.). Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym, t. 3: Autonomia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mizerek, H. (2017). Ewaluacja edukacyjna. Interdyskursywne dialogi i konfrontacje. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Mizerek, H. (2021). Refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice. Misja (nie)wykonalna? Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2014). Oblicza edukacji. Między pozorami a refleksyjną zmianą. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa. Program Kształcenia w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (2019). Pobrano z: https://szkoladoktorska.uksw.edu.pl/doktorant/akty-prawne/ (dostęp: 23.07.2024).

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Sarnowski, S. (1993). O krytyce rozumu pedagogicznego (ss. 9–31). W: S. Sarnowski (red.). Krytyka rozumu pedagogicznego. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.

Stępkowski, D. (b.r.). Nowoczesne metody prowadzenia zajęć dydaktycznych (karta przedmiotu), dostępny na: https://usosweb.uksw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokaz Przedmiot&kod=SzD-NMP-CWICZENIA (data dostępu: 11.07.2024).

Stępkowski, D., Wiazowski, J., Leszczyńska, J. (2020). Jak uczyć nauki? Ewaluacja kursu dydaktyki akademickiej (ss. 83–99). W: A. Murawska, P. Wiażewicz-Wójtowicz (red.). W tyglu zmian. Edukacja akademicka w Polsce i na świecie. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Tripp, D. (1996). Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dz.U. 2018 poz. 1668.

Wyse, D., Brown. Ch., Oliver, S., Poblete, X. (2018). The BERA Close-to-Practice Research Project: Research Report, dostępny na: https://www.bera.ac.uk/researchersresources/publications/berastatement-on-close-to-practice-research (data dostępu: 18.10.2024).

Wyse, D., Brown. Ch., Oliver, S., Poblete, X. (2021a). Education research and educational practice: The qualities of a close relationship. „British Educational Research Journal,” nr 6, ss. 1466–1489, dostępny na: https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/berj.3626 (data dostępu: 18.10.2024).

Wyse, D., Brown. Ch., Oliver, S., Poblete, X. (2021b). People and practice: defining education as an academic discipline. „British Educational Research Journal,” nr 6, ss. 1512–1521, dostępny na: https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/berj.3762 (data dostępu:18.10.2024).

Yin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Żmigrodzki, P. (red.) (b.r.). Wielki słownik języka polskiego (online), dostępny na: https://wsjp.pl/ (data dostępu: 29.07.2024).

Pobrania

Opublikowane

2024-12-13

Jak cytować

Stępkowski, D. (2024). Pozoracja i dezorientacja doktorantów w przygotowaniu do nauczania akademickiego (studium przypadku). Horyzonty Edukacji Akademickiej, (2), 117–138. https://doi.org/10.26881/head.2024.2.06

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.