Analiza semantyczna liryki modlitewnej Anny Kamieńskiej

Autor

  • Jolanta Kowalewska-Dąbrowska Uniwersytet Gdański

Abstrakt

W niniejszym artykule zostały zaprezentowane interpretacje wybranych liryków modlitewnych Anny Kamieńskiej, których adresatem jest Istota Najwyższa – Bóg. Wiele z tych utworów ma wyraźnie osobisty charakter, tak że można je uznać za port parole samej poetki. Ale są też takie, w których podmiot prowadzi dialog z Bogiem niejako w imieniu innych ludzi. Na modlitewny charakter utworu wskazują elementy ramy (często jest to tytuł, np. Modlitwa, Modlitwa wieczorna, Prośba), apostrofy skierowane do Boga oraz odniesienia intertekstualne. Pod względem funkcjonalnym analizowane wiersze nawiązują przede wszystkim do trzech typów: modlitw-próśb (tych jest najwięcej), modlitw dziękczynnych i modlitw uwielbienia. Charakterystyczną cechą liryków modlitewnych Anny Kamieńskiej jest swobodne wykorzystywanie wzorców gatunkowych. Niektóre z tych utworów mają wyraźnie psalmiczny charakter (co bywa też zaznaczone Analiza semantyczna liryki modlitewnej Anny Kamieńskiej w tytule). W innych lirykach wprowadzane są fragmenty różnych modlitw, które wiążą się z jakąś refleksją ogólną, czy opisem stanu wewnętrznego podmiotu. W modlitwach poetyckich Kamieńskiej wszystko to, co dla człowieka najważniejsze, podmiot liryczny przedstawia Bogu w postaci próśb, dziękczynienia lub uwielbienia. Z utworów wyłania się obraz człowieka jako osoby całkowicie zależnej od Boga i poszukującej z Nim bliskości oraz obraz Istoty Najwyższej – Boga jako niepojętego, nieodgadnionego i wszechmocnego, który władny jest spełnić prośby do Niego kierowane, i który kocha, przygarnia człowieka, i towarzyszy mu w cierpieniu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dłuski S., Kamieńska metafizyczna, „Kresy” 1998 z. 1, s. 66–73.

Dłuski S., Egzystencja i metafizyka. O poezji Anny Kamieńskiej, Rzeszów 2002.

Gutowski W., Wobec (nie)obecności Boga. Sytuacja podmiotu w polskiej poezji religijnej lat ostatnich, w: W. Gutowski, Wśród szyfrów transcendencji. Szkice o sacrum chrześcijańskim w literaturze polskiej XX wieku, Toruń 1994, s. 163–196.

Jasińska-Wojtkowska M., Uwagi o poezji religijnej, „Zeszyty Naukowe KUL, 37, nr 3–4, Lublin 1994, s. 119–126.

Kowalewska-Dąbrowska J., „Być jeńcem drobiny czasu” w świecie poetyckim Anny Kamieńskiej, „Poradnik Językowy” 2013 z. 5, s. 41–43.

Kułakowska J., Formy modlitewne w twórczości Słowackiego. Od Hymnu do Zachwycenia, Kraków 1996.

Makuchowska M., Modlitwa jako gatunek języka religijnego, Opole 1998.

Ożóg Z., Modlitwa w poezji współczesnej, Rzeszów 2007.

Sawicki S., Sacrum w literaturze, w: Sacrum w literaturze, red. J. Gotfryd, M. Jasińska-Wojtkowska, S. Sawicki, Lublin 1983, s. 13–26.

Wojtak M., Wyznaczniki gatunku wypowiedzi na przykładzie tekstów modlitewnych, „Stylistyka” VIII, 1999, s. 105-117.

Zarębianka Z., Poezja wymiaru sanctum. Kamieńska, Jankowski, Twardowski, Lublin 1992.

Zarębianka Z., Świadectwo słowa. Rzecz o twórczości Anny Kamieńskiej, Kraków 1993.

Zarębianka Z., Zakorzenienia Anny Kamieńskiej, Kraków 1997.

KKK – Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 1994.

Pobrania

Opublikowane

2014-09-18

Jak cytować

Kowalewska-Dąbrowska, J. (2014). Analiza semantyczna liryki modlitewnej Anny Kamieńskiej. Język – Szkoła – Religia, 9(2), 39–54. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/JSR/article/view/561

Numer

Dział

W kręgu języka