Audiodeskrypcja w edukacji. Uczeń wobec wielozmysłowego odbioru tekstów kultury

Autor

  • Anna Podemska-Kałuża Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Abstrakt

Audiodeskrypcja to jedna z innowacyjnych technik medialnych, która umożliwia odbiór tekstów kultury wizualnej przez osoby niewidzące lub osoby słabowidzące. Jest efektywnym narzędziem, dzięki któremu osoby niepełnosprawne mogą doświadczać treści dotychczas niedostępnych. Z tych powodów audiodeskrypcja stanowi przedmiot wzmożonego zainteresowania edukacji polisensorycznej. Tekst przedstawia podstawowe ustalenia o audiodeskrypcji oraz prezentuje możliwości wykorzystania jej w praktyce szkolnej na lekcjach języka polskiego. Wskazane w artykule materiały z audiodeskrypcją są środkami dydaktycznymi o ogromnym potencjale edukacyjnym, które proponują uczniom niepełnosprawnym fascynującą podróż przez świat różnych znaków.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.

Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2006.

Bolz N., Rozstanie z galaktyką Gutenberga, przeł. K. Krzemieniowa, w: Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, wybór i oprac. A. Gwóźdź, Kraków 1994.

Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, przekł. T. Hornowski, Poznań 2003.

Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, red. S. Juszczyk, Toruń 2003.

Godzic W., Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Kraków 1996.

M. Gołaszewska, Multimedia – krytyka i obrona. Esej o estetycznym statusie nowych mediów, w: Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, red. K. Wilkoszewska, Kraków 1999, s. 29–45.

Grodecka A., Alfabet języka plastycznego i muzycznego, „Polonistyka” 2003, nr 5.

Grodecka A., Podemska-Kałuża A., Wielozmysłowość. Filozofia i dydaktyka, Poznań 2012.

Hendrykowski M., Język ruchomych obrazów, Poznań 1999.

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza, Warszawa 1985.

Humanista w cyberprzestrzeni, red. W. Godzic, Kraków 1999.

Internet – fenomen społeczeństwa informacyjnego, red. T. Zasępa, Częstochowa 2001.

Jawór A., Homo scribens i homo legens w polskim słownictwie i frazeologii, Katowice 2008.

Jonscher Ch., Życie okablowane. Kim jesteśmy w epoce przekazu cyfrowego?, przekł. L. Niedzielski, Warszawa 2001.

Kluszczyński R. W., Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w dobie elektronicznej, Warszawa 1999.

Książek-Szczepanikowa A., Ekranowy czytelnik – wyzwanie dla polonisty, Szczecin 1996.

Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak się odnaleźć w świecie komputerów, przekł. M. Łakomy, Warszawa 1997.

Oblicza Internetu. Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI wieku, red. M. Sokołowski, Elbląg 2006.

zmysłów. Audiodeskrypcja. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu (współorganizatorzy Stowarzyszenie Edukacyjne MCA i More Than One Production), oprac. E. Drążkowska, M. Szeląg, Poznań 2011.

Podemska-Kałuża A., O sposobach kształtowania emocji w filmie audiodeskrybowanym (na przykładzie „Lnu”Joanny Jasińskiej-Koronkiewicz), „Polonistyka” 2014, nr 4.

Popularna encyklopedia mass mediów, red. J. Skrzypczak, Poznań 1999.

Siemieniecki B., Technologia informacyjna w polskiej szkole, Toruń 2003.

Sieńko M., Człowiek w pajęczynie – Internet jako zjawisko kulturowe, Warszawa 2002.

Szymańska B., Strzymiński T., Standardy tworzenia audiodeskrypcji do produkcji audiowizualnych, Białystok 2010.

Ślósarz A., Media w służbie polonisty, Kraków 2008.

Ślósarz A., Szkolna interpretacja w dobie mass mediów i multimediów, w: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia I. Folia 71., red. M. Jędrychowska, M. Sienko, J. Waligóra, Kraków 2010.

Wenta K., Metodyka wykorzystania technologii informacyjnej w edukacji medialnej, w: J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta, Edukacja medialna, Toruń 2004.

Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków 2001.

Wobalis M., Multimedia w nauczaniu polonistycznym, Poznań 2011.

Żuławska-Umeda A., Wstęp, w: Haiku, tłum. A. Żuławska-Umeda, Wrocław 1982.

Artykuły on-line:Bendyk E., Pożegnanie człowieka czytającego, www.polityka.pl/.../1528679,1, czytelnik-gatunek-zagrozony.read (10 lipca 2012).

Karbowiak M., Panorama Racławicka malowana słowami dla niewidomych, „Gazeta Wyborcza”; tekst: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,8139452,Panorama_ Raclawicka_malowana_slowami_dla_niewidomych.html.

Szymańska B., Audiodeskrypcja. „Obraz słowem malowany”, na stronie: www.audiodeskrypcja.pl.

Źródła on-line:Audio Description Associates: About Joel Snyder, Ph.D., dostępny na stronie: www.audiodescribe.com › About.

www.audiodeskrypcja.org.pl.

www.audiodeskrypcja.pl/aboutUs.html.

audiodeskrypcja.pl/krolikNaKsiezycu.html.

audiodeskrypcja.pl/obrazSlowemMalowany.html.

BIAŁOSTOCKIM KINIE – info.wiadomosci.gazeta.pl.

tematy.wiadomosci.gazeta.pl/szukaj/wiadomosci/białostockim+kinie.

www.cyfrowe.mnw.art.pl.

encyklopedia.pwn.pl/haslo/4001908/zmysl-kinestetyczny.html.

www.goodreads.com › Asian Literature › Japanese Literature.

www.inbook.pl/.../ksiazka-homo-ludens-zabawa-jako-zrodlo-kultury-johanhuizinga.

Kolińska-Dąbrowska M., Telewizja oglądana uszami, http://wyborcza.pl/1,90539,12803983,Telewizja_ogladana_uszami.html.

www.mediologia.pl/Internet.

www.mmwarszawa.pl.

www.5zmyslow.pl.

FPFF. Pokazy z audiodeskrypcją - Stopklatka.pl.

stopklatka.pl › Aktualności › Wiadomości.

www.zamek-krolewski.pl.

Pobrania

Opublikowane

2014-09-18

Jak cytować

Podemska-Kałuża, A. (2014). Audiodeskrypcja w edukacji. Uczeń wobec wielozmysłowego odbioru tekstów kultury. Język – Szkoła – Religia, 9(2), 106–121. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/JSR/article/view/565

Numer

Dział

W kręgu dydaktyki