Człowiek wobec Boga w wierszach nauczycielek-poetek z Pomorza (konceptualizacje językowe)
DOI:
https://doi.org/10.26881/jsr.2021.16.03Słowa kluczowe:
językoznawstwo kulturowe, językowa kreacja Boga, relacje człowiek – świat transcendentnyAbstrakt
Celem artykułu jest ukazanie językowej kreacji Boga oraz stosunku człowieka do Najwyższego w poezji trzech nauczycielek-poetek mieszkających i pracujących na Pomorzu: Małgorzaty Borzeszkowskiej, Hanny Glok-Lejk i Anny Halasz. W tekście wykorzystano fragmenty 25 utworów, które pokazują analizowane konceptualizacje. Językowa kreacja Boga i relacji człowiek – Bóg w utworach nauczycielek-poetek z Pomorza wykorzystuje prosty język i słownictwo potoczne. Zastosowanie takiego języka podkreśla bliskość człowieka i Boga, ale pokazuje też słabą wiarę człowieka.
Bóg ukazany jest jako zawsze obecny w życiu człowieka ze swoją miłością i troską. Człowiek wątpiący nie dostrzega tej obecności, człowiek kroczący drogą wyznaczoną przez Pana realizuje powołanie codzienną pracą, dążąc do Boga aż do ostatecznego zjednoczenia z Najwyższym.
Downloads
Bibliografia
Anusiewicz J. (1990), Problematyka językowego obrazu świata w poglądach niektórych językoznawców i filozofów niemieckich XX wieku, w: Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin.
Bartmiński J. (1990), Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata, w: Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin.
Grzegorczykowa R. (1990), Pojęcie językowego obrazu świata, w: Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin.
Karpluk M. (1988), O najwcześniejszym polskim słownictwie chrześcijańskim, w: O języku religijnym. Zagadnienia wybrane, red. M. Karpluk, J. Sambor, Lublin.
Karpluk M. (1999), O staropolskiej terminologii chrześcijańskiej (inspiracje czeskie), w: Tysiąc lat polskiego słownictwa religijnego. red. B. Kreja. Gdańsk.
[KKK] Katechizm Kościoła Katolickiego, http://www.archidiecezja.pl/include/user_fi le/kkk.pdf.
Klich E. (1927), Polska terminologia chrześcijańska. Poznań.
Kostkiewiczowa T. (1999), Jak poeci polscy drugiej połowy XVIII wieku mówili o Bogu i szatanie, w: Tysiąc lat polskiego słownictwa religijnego, red. B. Kreja, Gdańsk.
Kowalewska-Dąbrowska J. (2006), Językowy obraz Boga i człowieka w poezji Jana Twardowskiego, Gdańsk.
Puzynina J. (1991), Jak pracować nad językiem wartości, „Język a Kultura” t. 2.
Puzynina J. (1992), Język wartości, Warszawa.
Rzepka W.R., Walczak B. (1999), Bóg i szatan w polszczyźnie XVI wieku, w: Tysiąc lat polskiego słownictwa religijnego, red. B. Kreja, Gdańsk.
Skorupska-Raczyńska E. (2013), Kreacja ojca w powieściach nadniemeńskich Elizy Orzeszkowej (studium językowo-stylistyczne), Gorzów Wielkopolski.
Strykowska M. (1999), Obraz Boga w Rytmach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego na tle prądów ideowych epoki, w: Tysiąc lat polskiego słownictwa religijnego, red. B. Kreja. Gdańsk.
Skubalanka T. (1997), Językowa kreacja Jacka Soplicy (Księdza Robaka), w: T. Skubalanka, Mickiewicz, Słowacki, Norwid. Studia nad językiem i stylem, Lublin.
Wielki słownik języka polskiego, https://wsjp.pl/index.php?id_hasla=8003.
Zasady pisowni słownictwa religijnego, http://sanctus.pl/index.php?grupa-=66&podgrupa=78&doc=23.