Witaj, Judaszu. Dramat zagubionego apostoła w Judaszu z Kariothu Karola Huberta Rostworowskiego
Abstrakt
Dramat Judasz z Kariothu Karola Huberta Rostworowskiego stanowił przedmiot badań wielu badaczy (Sławińska, Pigoń, Starnawski, Popiel, Kaczmarek). To oryginalne dzieło, z genialną kreacją aktorską Ludwika Solskiego, w którym autor poszukuje prawdy o apostole zdrajcy. Rostworowski nie idzie drogą swoich poprzedników, według których Judasz zdradza Jezusa, ponieważ chce zmusić Go do podjęcia walki politycznej, albo zdradza, ponieważ widzi w Nim konkurenta do serca Marii Magdaleny. Wersja Rostworowskiego to opowieść o człowieku, który był słaby i mały, a jego tchórzliwe serce nie było zdolne unieść wielkości orędzia Jezusa z Nazaretu. Nie oznacza to bynajmniej, że Rostworowski – wbrew wersji biblijnej – dokonuje rehabilitacji Judasza. Świadkami oskarżenia przeciwko Iskariocie jest Rachela – jego żona, oraz Jan apostoł, którzy do końca chcą ocalić go przed dokonaniem zbrodni. Dramat zdrady zamyka się sceną spotkania Judasza z apostołami w Wieczerniku, a zatem Rostworowski opuścił wydarzenia znane z Ewangelii: pocałunek Judasza, oddanie srebrników kapłanom, samobójczą śmierć. Takie „zawieszenie” samego aktu zdrady wprowadza czytelnika/widza w swoisty stan oczekiwania, w którym ukryte jest pytanie: A jakim rodzajem zdrajcy jesteś Ty?