Instagram jako kanał dystrybucji treści kobiecych magazynów wielotematycznych

Autor

Słowa kluczowe:

prasa kobieca, media społecznościowe, Instagram, nowe media, konwergencja mediów

Abstrakt

W artykule podjęto problematykę adaptacji drukowanej prasy kobiecej do nowych warunków konsumpcji za pośrednictwem mediów społecznościowych. Przedmiotem badania uczyniono kobiece periodyki wielotematyczne oraz powiązane z nimi oficjalne profile w serwisie Instagram. Celem badania było ustalenie: czy wobec ww. magazynów zastosowano wieloplatformową strategię, opartą na jednoczesnym prowadzeniu magazynu drukowanego i profilu na Instagramie oraz bazując na zawartości, jaką rolę pełni rzeczone konto w multiplatformowej dystrybucji treści. W tym celu posłużono się metodą analizy zawartości mediów. Analizie poddano wszystkie posty opublikowane na profilach 10 wielotematycznych magazynów kobiecych w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2022 roku. Na podstawie wyników analizy autorka dochodzi do wniosku, że nie dla wszystkich omawianych subsegmentów prasy kobiecej wprowadzanie nowego, społecznościowego kanału dystrybucji jest priorytetowe. Ustalono, że głównym celem profili „Świat Kobiety”, „Pani” oraz „Twój Styl” jest promowanie innych kanałów marki (numeru drukowanego oraz strony internetowej czasopisma), zawartość zaś profili „Glamour”, „Elle”, „Zwierciadło”, „Women’s Health”, „Claudia” oraz „Olivia” ma przysłużyć się wzrostowi konta i konkurować z innymi profilami na Instagramie. Artykuł uzupełnia lukę związaną z badaniami nad prasą kobiecą w dobie platformizacji mediów drukowanych. Może stanowić wartość poznawczą dla prasoznawców i badaczy nowych mediów zajmujących się zagadnieniem strategii wieloplatformowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2012.

Auvinen J., Print Media Companies in the New Media Environment. A study of companies and consumers in Finland, https://core.ac.uk/download/pdf/38109798.pdf (dostęp: 22.08.2022).

Dąbrowska-Cendrowska O., Koncentracja, specjalizacja, dywersyfikacja produktów i usług. Działalność koncernów prasowych z zagranicznym kapitałem na polskim rynku magazynów wysokonakładowych, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 1, s. 71–83.

Dąbrowska-Cendrowska O., Nowe kanały dystrybucji treści wybranych magazynów wysokonakładowych i programów śniadaniowych, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2014, nr 17, s. 219–240.

Dąbrowska-Cendrowska O., Prasa kobieca a profile magazynów kobiecych na Facebooku – rywalizacja czy koegzystencja [w:] Z teorii i praktyki komunikacji społecznej. Stan i rozwój badań w Polsce, red. K. Konarska, A. Lewicki, P. Urbaniak, Wydawnictwo Libron, Kraków 2018, s. 343–358.

Dąbrowska-Cendrowska O., Zmieniająca się rzeczywistość polskiej prasy kobiecej (1989–2019), Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2020.

Dąbrowska-Cendrowska O., Walkowiak N., Foreign Capital in the Women’s Press in Poland in 1989–2019. Attempted Summary, „European Scientific Journal” 2022, No. 7, s. 252–268. Digital 2022: Poland, https://datareportal.com/reports/digital- 2022- poland (dostęp: 22.08.2022).

Doyle G., From Television to Multi-Platform. Less from More or More for Less?, „Convergence: The international Journal of Research into New Media Technologies” 2010, Vol. 16, No. 4, s. 431–449.

Doyle G., Understanding media economics, wyd. 2, Sage Publishing, Los Angeles 2013.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2018.

Filas R., Co się stało z prasą drukowaną w Polsce? Bilans ostatniej dekady, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2020, nr 4, s. 49–82.

Instagram users in Poland, Napoleon Cat, https://napoleoncat.com/stats/instagram- users- inpoland/2021/02/ (dostęp: 22.08.2022).

Jupowicz-Ginalska A., Marka Empire jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku, „Zeszyty Prasoznawcze” 2017, t. 60, nr 4(232), s. 850–856.

Jurzec A., Perspektywy prasy tradycyjnej, internetowej i elektronicznej, „Zagadnienia Informacji Naukowej” 2009, nr 2(94), s. 3–12.

Kamińska-Korolczuk K., Facebook jako element zarządzania strategicznego czy kula u nogi nadawców? Przykład Estonii i Polski, „Zarządzanie Mediami” 2015, nr 3(3), s. 181–196.

Kopecka-Piech K., Leksykon konwergencji mediów, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2015.

Kreft J., Ewolucja strategii firm medialnych w dobie konwergencji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” 2010, nr 55, s. 423–431.

Küng L., Strategic management in the media: Theory to practice, wyd. 2, Sage Publishing, London 2017.

Lawson-Borders, G., Media organizations and convergence: case studies of media convergence pioneers, Routledge, London 2006, s. 27–43.

Mielczarek T., Raport o śmierci polskich gazet, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2012.

Novita S., Rachmiatie A., Santana S.K., How the Print Media Industry Survived in the Digital Era, „Journal ASPIKOM” 2022, nr 1, s. 1–15.

Podkański W., Wojtaś J., Prasa tradycyjna i cyfrowa. Wybrane zagadnienia, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2017, nr 501, s. 200–213.

Poleszczuk J., Anuszewska I., Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych w obrębie prasy drukowanej i cyfrowej. Nowe platformy dostępu do treści. Transformacja prasy, https:// www.iwp.pl (dostęp: 22.08.2022).

Polskie Badania Czytelnictwa, https://www.pbc.pl/ (dostęp: 22.08.2022).

Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, przeł. O. Hedemann, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2006.

Wasiuta O., Media tradycyjne i konwergentne jako narzędzie implementacji agresji informacyjnej [w]: Vademecum bezpieczeństwa informacyjnego, red. O. Wasiuta, R. Klepka, AT Wydawnictwo, Kraków 2019, s. 615–623.

Wesołowska A., Polska prasa dla kobiet w internecie, „Zagadnienia Informacji Naukowej” 2011, nr 2, s. 64–77.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-21

Jak cytować

Sałek, W. (2023). Instagram jako kanał dystrybucji treści kobiecych magazynów wielotematycznych. Media Biznes Kultura, (2 (15), 165–180. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11232

Numer

Dział

Artykuły