Sytuacja brytyjskich magazynów kobiecych podczas pandemii COVID-19

Autor

  • Weronika Sałek Jan Kochanowski University

Słowa kluczowe:

prasa, rynek prasowy, magazyny kobiece, Wielka Brytania, pandemia COVID-19

Abstrakt

Segment magazynów kobiecych w Wielkiej Brytanii zajmuje znaczącą część rynku wydawniczego i jest jednym z najchętniej czytanych w tym kraju. Mimo to prasa kobieca spotyka się z wieloma problemami spowodowanymi ekspansją nowych mediów. Medioznawcy i osoby związane z branżą medialną donoszą o kryzysie czy też stagnacji tego odłamu wydawniczego. Pandemia COVID-19, która rozpoczęła się w 2020 roku, nie tylko pogłębiła załamanie rynku prasy kobiecej, lecz także przyspieszyła rozwój dotychczasowych trendów. Globalna epidemia przede wszystkim uczyniła bardziej dynamiczną digitalizację treści dotychczas wydawanych w druku. Kryzys covidowy dał się we znaki również w kwestiach organizacji pracy redakcji. W czasach ograniczeń na prowadzenie wyszły nowe subsegmenty.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

ABC Results: publisher reaction, https://www.inpublishing.co.uk/articles/abc-results-publisher-reaction-15166 (accessed: 3.01.2021).

Abc.org.uk, https://www.abc.org.uk/Certificates/49640049.pdf (accessed: 3.01.2021).

Adamowski J.W., Czwarty stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2006.

Adamowski J.W., System medialny Wielkiej Brytanii [in:] Wybrane zagraniczne systemy medialne, ed. J. Adamowski, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, pp. 45–85.

Barnett D., How Magazines Are Responding To Coronavirus, https://www.fashionmonitor.com/blog/nL/how-magazines-are-responding-to-coronavirus (accessed: 3.01.2021).

Bauer to close number of titles in wake of the coronavirus, https://www.betterretailing.com/newspapers-magazines/bauer-publishing-to-close-titles-coronavirus/ (accessed: 3.01.2021).

Bauer.co.uk, https://www.bauermedia.co.uk/role-of-mags-and-radio-during-c19 (accessed: 3.01.2021).

Bauermedia.co.uk, https://www.bauermedia.co.uk/newsroom/press-releases/bauer-media-confirms-lead-as-uks-biggest-magazine-publisher-2 (accessed: 3.01.2021).

Bochyńska N., Bauer zamyka tytuły i zwalnia. „Koronawirus staje się pretekstem, wymówką dla wydawców”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/bauer-zamyka-tytuly-i-zwalnia-koronawirus-staje-sie-pretekstem-wymowka-dla-wydawcow (accessed: 3.01.2021).

Carey J., The magazine market isn’t dead, it’s different, https://www.journalism.co.uk/news-commentary/the-magazine-market-isn-t-dead-it-s-different/s6/a698229/ (accessed: 3.01.2021).

Chau D., Magazine giant sells Woman’s Day and New Idea for loss, despite ’significant growth’during COVID-19, https://www.abc.net.au/news/2020-06-17/bauer-media-magazine-new-idea-womans-day-covid19-coronavirus/12364510 (accessed: 3.01.2021).

Consumer ABCs: Lockdown leisure, https://mediatel.co.uk/news/2020/08/13/consumer-abcs-lockdown-leisure/ (accessed: 3.01.2021).

Consumer ABCs: Women’s market, https://mediatel.co.uk/news/2020/8/13/consumer-abcs-womens-market (accessed: 3.01.2021).

Dąbrowska-Cendrowska O., Magazyny poradnikowe dla kobiet – kryzys, rozwój czy stagnacja, p. 167, https://www.researchgate.net/publication/334991776_Guidance_Magazines_for_Woman_Crisis_Stagnation_or_Development (accessed: 3.01.2021).

Dąbrowska-Cendrowska O., Prasa kobieca w czasach ekspansji nowych mediów, „Zeszyty Prasoznawcze” 2016, Vol. 59, No. 2 (226), pp. 424–439.

Dąbrowska-Cendrowska O., Segment magazynów true story w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Analiza na podstawie „Chwili dla Ciebie” i „Take a Break”, „Media i Społeczeństwo”2020, No. 12, pp. 244–261.

Degun G., Bauer Media to close, merge or sell 10 magazines as result of COVID-19, https://www.campaignlive.co.uk/article/bauer-media-close-merge-sell-10-magazines-result-COVID-19/1683592 (accessed: 3.01.2021).

Ed., Wydawcy prasy: przetrwamy w służbie dla czytelnika tylko dzięki czytelnikowi, https://www.forbes.pl/biznes/prasa-w-czasie-pandemii-koronawirusa-list-boguslawa-chraboty/qr7rks0 (accessed: 3.01.2021).

Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku – rozwój czy kryzys?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, No. 1–2.

Five things you need to know from the latest PAMCo release for magazines, https://mediatel.co.uk/news/2020/09/16/five-things-you-need-to-know-from-the-latest-pamco-release-for-magazines/ (accessed: 3.01.2021).

Gough-Yates A., Understanding Women’s Magazines, Taylor & Francis Ltd, London 2002.

Gov.uk, https://www.gov.uk/coronavirus (accessed: 3.01.2021).

Hays K., Some Magazines Suffering Amid Pandemic, Online and Off, https://wwd.com/business-news/media/some-magazines-suffering-amid-pandemic-online-and-off-1234654571/ (accessed: 3.01.2021).

Hermes J., Reading Women’s Magazines, Wiley-Blackwell, Cambridge 1995.

Hopkins K., How will Coronavirus Impact Already Fragile Glossy Magazine Print Ads?, https://wwd.com/business-news/media/how-coronavirus-impact-already-fragile-magazine-print-adverti-1203558596/ (accessed: 3.01.2021).

Jefferson M., Bauer Media considers closure for ten magazines due to COVID-19, https://mediatel.co.uk/news/2020/05/19/bauer-media-considers-closure-for-ten-magazines-due-to-COVID-19/ (accessed: 3.01.2021).

Magazine ABCs: 2019 market round-up, https://mediatel.co.uk/news/2020/02/13/magazine-abcs-2019-market-round-up/ (accessed: 3.01.2021).

Magazine ABCs: market round-up, https://mediatel.co.uk/news/2020/08/13/magazine-abcs-market-round-up-2 (accessed: 3.01.2021).

Magazines and the pandemic – how reading become more popular than ever, https://www.storaenso.com/en/newsroom/news/2020/6/magazines-and-the-pandemic (accessed: 3.01.2021).

Mayhew F., Pamco: Monthly mags fare better than weeklies under lockdown with some big audience gains, https://www.pressgazette.co.uk/pamco-monthly-mags-fare-better-than-weeklies-under-lockdown-with-some-big-audience-gains/ (accessed: 3.01.2021).

Nascimbene E., Magazine covers in Times of COVID-19, https://barcelonabridalweek.com/magazine-covers-in-times-of-the-COVID-19/ (accessed: 3.01.2021).

Nrs.co.uk, http://www.nrs.co.uk/latest-results/facts-and-figures/magazines-factsfigs/ (accessed: 3.01.2021).

Nrs.co.uk, http://www.nrs.co.uk/total-market-3/ (accessed: 3.01.2021).

PAMCo: magazine readership patterns reshaped by COVID-19, https://mediatel.co.uk/news/2020/06/17/pamco-magazine-readership-patterns-shaped-by-COVID-19/ (accessed: 3.01.2021).

Rajan A., How coronavirus infected publishing, https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-52299925 (accessed: 3.01.2021).

Stawiany J., Wydawnictwo Bauer zamyka siedem tytułów i zwalnia prawie 30 osób, https://www.press.pl/tresc/61447,wydawnictwo-bauer-zamyka-siedem-tytulow-i-zwalnia-prawie-30-osob (accessed: 3.01.2021).

Sweney M., Between the covers: how the British fell out of love with magazines, https://www.theguardian.com/media/2019/sep/14/between-the-covers-how-the-british-fell-out-of-love-with-magazines (accessed: 3.01.2021).

Tobitt Ch., ABCs: Gardening and cooking mags biggest lockdown winners as women’s titles see circulation fall, https://www.pressgazette.co.uk/abcs-gardening-and-cooking-mags-biggest-lockdown-winners-as-womens-titles-see-circulation-fall/ (accessed: 3.01.2021).

Tobitt Ch., Coronavirus: Time Out and Stylist free magazines go digital-only as readers stay home, https://www.pressgazette.co.uk/coronavirus-time-out-and-stylist-free-magazines-go-digital-only-as-readers-stay-home/ (accessed: 3.01.2021).

Tobitt Ch., Hearst UK prepares for COVID-19 to eat ‘large proportion’ of cash resources after losses of £2m in 2019, https://www.pressgazette.co.uk/hearst-uk-prepares-for-COVID-19-to-eat-large-proportion-of-cash-resources-after-losses-of-2m-in-2019/ (accessed: 3.01.2021).

Tobitt Ch., Women’s mags ABC’s: Pick Me Up and Elle circulations fall by quarter + full figures, https://www.pressgazette.co.uk/womens-mags-abcs-pick-me-up-and-elle-circulations-fall-by-quarter-full-figures/ (accessed: 3.01.2021).

UK Magazine SubscribtionSubscription Surge during Pandemic, https://freeportpress.com/uk-magazine-subscriptions-surge-during-pandemic/ (accessed: 3.01.2021).

WNIP, UK magazine and newspaper readership across all platforms revealed for first time, https://whatsnewinpublishing.com/uk-magazine-newspaper-readership-across-platforms-revealed-first-time/ (accessed: 3.01.2021).

Wood A., Modernism and Modernity in British Women’s Magazines, Routledge, New York 2020.

Wydawcy prasy: przetrwamy w służbie dla czytelnika tylko dzięki czytelnikowi, https://www.forbes.pl/biznes/prasa-w-czasie-pandemii-koronawirusa-list-boguslawa-chraboty/qr7rks0 (accessed: 3.01.2021).

Zinio.com, https://support.zinio.com/hc/en-us/articles/360040746832-Magazines-affected-by-COVID-19 (accessed: 3.01.2021).

Opublikowane

2021-12-22

Jak cytować

Sałek, W. . (2021). Sytuacja brytyjskich magazynów kobiecych podczas pandemii COVID-19. Media Biznes Kultura, (2(11), 141–153. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/6646

Numer

Dział

Artykuły