Instagram jako kanał dystrybucji treści kobiecych magazynów wielotematycznych

Authors

Keywords:

women’s magazines, social media, Instagram, new media, media convergence

Abstract

The article addresses the issue of adapting printed women’s press to new conditions of consumption via social media. The subject of the study was women’s multi-subject periodicals and official Instagram profiles related to them. The aim of the study was to determine: whether in view of the above-mentioned magazines, a multi-platform strategy was used, based on the simultaneous operation of a print magazine and an Instagram profile and, based on the content, what role the account plays in the multi-platform distribution of content. For this purpose, the media content analysis method was used. All posts published on the profiles of 10 multi-subject women’s magazines between January 1 and March 31, 2022 were analyzed. Based on the results of the analysis, the author comes to the conclusion that the introduction of a new social distribution channel is not a priority for all discussed sub-segments of women’s press. It was established that the main purpose of the “Świat Kobiety”, “Pani” and “Twój Styl” profiles is to promote other brand channels (the printed issue and the magazine’s website), while the content of the “Glamour”, “Elle”, “Zwierciadło”, “Women’s Health”, “Claudia” and “Olivia” profiles is to contribute to the growth of the account and compete with other Instagram profiles. The article fills the gap related to research on women’s press in the era of platformization of print media. It may be of cognitive value to press experts and new media researchers dealing with the issue of multi-platform strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2012.

Auvinen J., Print Media Companies in the New Media Environment. A study of companies and consumers in Finland, https://core.ac.uk/download/pdf/38109798.pdf (dostęp: 22.08.2022).

Dąbrowska-Cendrowska O., Koncentracja, specjalizacja, dywersyfikacja produktów i usług. Działalność koncernów prasowych z zagranicznym kapitałem na polskim rynku magazynów wysokonakładowych, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 1, s. 71–83.

Dąbrowska-Cendrowska O., Nowe kanały dystrybucji treści wybranych magazynów wysokonakładowych i programów śniadaniowych, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2014, nr 17, s. 219–240.

Dąbrowska-Cendrowska O., Prasa kobieca a profile magazynów kobiecych na Facebooku – rywalizacja czy koegzystencja [w:] Z teorii i praktyki komunikacji społecznej. Stan i rozwój badań w Polsce, red. K. Konarska, A. Lewicki, P. Urbaniak, Wydawnictwo Libron, Kraków 2018, s. 343–358.

Dąbrowska-Cendrowska O., Zmieniająca się rzeczywistość polskiej prasy kobiecej (1989–2019), Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2020.

Dąbrowska-Cendrowska O., Walkowiak N., Foreign Capital in the Women’s Press in Poland in 1989–2019. Attempted Summary, „European Scientific Journal” 2022, No. 7, s. 252–268. Digital 2022: Poland, https://datareportal.com/reports/digital- 2022- poland (dostęp: 22.08.2022).

Doyle G., From Television to Multi-Platform. Less from More or More for Less?, „Convergence: The international Journal of Research into New Media Technologies” 2010, Vol. 16, No. 4, s. 431–449.

Doyle G., Understanding media economics, wyd. 2, Sage Publishing, Los Angeles 2013.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2018.

Filas R., Co się stało z prasą drukowaną w Polsce? Bilans ostatniej dekady, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2020, nr 4, s. 49–82.

Instagram users in Poland, Napoleon Cat, https://napoleoncat.com/stats/instagram- users- inpoland/2021/02/ (dostęp: 22.08.2022).

Jupowicz-Ginalska A., Marka Empire jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku, „Zeszyty Prasoznawcze” 2017, t. 60, nr 4(232), s. 850–856.

Jurzec A., Perspektywy prasy tradycyjnej, internetowej i elektronicznej, „Zagadnienia Informacji Naukowej” 2009, nr 2(94), s. 3–12.

Kamińska-Korolczuk K., Facebook jako element zarządzania strategicznego czy kula u nogi nadawców? Przykład Estonii i Polski, „Zarządzanie Mediami” 2015, nr 3(3), s. 181–196.

Kopecka-Piech K., Leksykon konwergencji mediów, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2015.

Kreft J., Ewolucja strategii firm medialnych w dobie konwergencji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” 2010, nr 55, s. 423–431.

Küng L., Strategic management in the media: Theory to practice, wyd. 2, Sage Publishing, London 2017.

Lawson-Borders, G., Media organizations and convergence: case studies of media convergence pioneers, Routledge, London 2006, s. 27–43.

Mielczarek T., Raport o śmierci polskich gazet, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2012.

Novita S., Rachmiatie A., Santana S.K., How the Print Media Industry Survived in the Digital Era, „Journal ASPIKOM” 2022, nr 1, s. 1–15.

Podkański W., Wojtaś J., Prasa tradycyjna i cyfrowa. Wybrane zagadnienia, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2017, nr 501, s. 200–213.

Poleszczuk J., Anuszewska I., Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych w obrębie prasy drukowanej i cyfrowej. Nowe platformy dostępu do treści. Transformacja prasy, https:// www.iwp.pl (dostęp: 22.08.2022).

Polskie Badania Czytelnictwa, https://www.pbc.pl/ (dostęp: 22.08.2022).

Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, przeł. O. Hedemann, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2006.

Wasiuta O., Media tradycyjne i konwergentne jako narzędzie implementacji agresji informacyjnej [w]: Vademecum bezpieczeństwa informacyjnego, red. O. Wasiuta, R. Klepka, AT Wydawnictwo, Kraków 2019, s. 615–623.

Wesołowska A., Polska prasa dla kobiet w internecie, „Zagadnienia Informacji Naukowej” 2011, nr 2, s. 64–77.

Published

2023-12-21

How to Cite

Sałek, W. (2023). Instagram jako kanał dystrybucji treści kobiecych magazynów wielotematycznych. Media Business Culture, (2 (15), 165–180. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11232

Issue

Section

Artykuły