Edward Hartwig, przemiana obrazu rzeczywistości w rzeczywistość obrazu

Autor

Słowa kluczowe:

Hartwig, fotografia, strategie, kreacja, autonomia obrazu

Abstrakt

W realizacjach wybitnego polskiego fotografa Edwarda Hartwiga uwidacznia się konfrontacja dwóch odmiennych strategii fotograficznych. Jedna z nich respektuje zobowiązania wobec świata zewnętrznego i jest charakterystyczna dla nurtów opisujących rzeczywistość, tak jak ją widzi ludzkie oko. W odniesieniu do drugiej strategii istotne są jakości estetyczne i strukturalne obrazu jako takiego, jego prymarność wobec natury i autonomiczność jako utworu artystycznego. W tekście przeanalizowano cechy istotowe obu krańcowo różnych strategii fotograficznych i wyjaśniono naturę ich pozornej sprzeczności. Zastosowano analizę jakości strukturalnych obrazu uwzględniającą specyfikę tradycyjnej techniki fotograficznej. Wzięto pod uwagę najbardziej reprezentatywne prace z bogatego dorobku Hartwiga.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bohdziewicz A.B., Psy czy koty? Fotografia czy fotografika? Kolor czy…?, „Format” 1997, nr 24–25.

Hartwig E., Katalog wystawy w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, 17 listopada–30 grudnia 1995.

Jurecki K., Struktura obrazu według Hartwiga, wstęp do katalogu wystawy „Edward Hartwig. Fotografia” w Muzeum Okręgowym w Siedlcach, Siedlce 1998.

Olek J., Nie tylko o fotografii, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2020.

Olek J., Po prostu Hartwig, „Nurt” 1989, nr 6. Rouillé A., Między dokumentem a sztuką współczesną, Horyzonty Nowoczesności, Kraków 2007.

Sobota A., Zachłanność obrazów (artykuł), źródło oraz jego opis, w tym miejsce oraz data wydania niedostępne w zasobach bibliotecznych, https://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/ edward-hartwig-krytycy-o-tworczosci-edwarda-hartwiga/ (dostęp: 30.04.2024).

Soulages F., Estetyka fotografii, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2007.

Strzemiński W., Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1958.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-28

Jak cytować

Aszyk-Treppa, K. (2024). Edward Hartwig, przemiana obrazu rzeczywistości w rzeczywistość obrazu. Media Biznes Kultura, (1 (16), 145–155. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11396

Numer

Dział

W kręgu słów i obrazów