Edward Hartwig, transformation of the image of reality into the reality of the image
Keywords:
Hartwig, photography, strategies, creation, autonomy of the imageAbstract
The works of Edward Hartwig, an outstanding Polish photographer, show the confrontation of two different photographic strategies. One of them respects obligations towards the outside world and is characteristic of trends that describe reality as it is seen by the human eye. For the second strategy, the aesthetic and structural qualities of the image as such, its primacy in relation to nature and autonomy as an artistic work are important. The paper will analyze the essential features of both extremely different photographic strategies and explain the nature of their apparent contradiction. An analysis of the structural quality of the image will be used, considering the specificity of the traditional photographic technique. The most representative works from Hartwig’s rich oeuvre will be considered.
Downloads
References
Bohdziewicz A.B., Psy czy koty? Fotografia czy fotografika? Kolor czy…?, „Format” 1997, nr 24–25.
Hartwig E., Katalog wystawy w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, 17 listopada–30 grudnia 1995.
Jurecki K., Struktura obrazu według Hartwiga, wstęp do katalogu wystawy „Edward Hartwig. Fotografia” w Muzeum Okręgowym w Siedlcach, Siedlce 1998.
Olek J., Nie tylko o fotografii, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2020.
Olek J., Po prostu Hartwig, „Nurt” 1989, nr 6. Rouillé A., Między dokumentem a sztuką współczesną, Horyzonty Nowoczesności, Kraków 2007.
Sobota A., Zachłanność obrazów (artykuł), źródło oraz jego opis, w tym miejsce oraz data wydania niedostępne w zasobach bibliotecznych, https://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/ edward-hartwig-krytycy-o-tworczosci-edwarda-hartwiga/ (dostęp: 30.04.2024).
Soulages F., Estetyka fotografii, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2007.
Strzemiński W., Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1958.