Debata w obrazkach. O zawartości politycznych memów internetowych

Autor

  • Karina Czepiec-Veltzé Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Słowa kluczowe:

memy polityczne, web 2.0, forum obrazkowe, komunikacja polityczna, kultura partycypacji

Abstrakt

Autorzy artykułu poruszają problematykę, której punktem wyjścia jest obecność polityki w sferze rozrywkowej. Zjawisko to opiera swoją bytność przede wszystkim o uwarunkowania, jakie stwarza web 2.0. Nie bez znaczenia pozostaje także charakterystyka i zwyczaje młodego pokolenia jako społeczności naczelnych twórców i konsumentów memów internetowych. Pokolenie to zdefiniowane przez pryzmat postaw, wspólnych przeżyć, cech pokoleniowych, nie zaś wieku czy innych czynników biologicznych. Obrana metodologia – analiza zawartości na podstawie zaprojektowanego klucza kategoryzacyjnego – pozwala zajrzeć w głąb reprezentatywnej próby memów politycznych. Dzięki niej możliwe stało się odczytanie nastrojów wśród memowych społeczności, a także wyznaczenie frekwencji poszczególnych składników świata polityki na różnego typu grafikach. To także wskazanie, o kim, w jaki sposób i jak często się mówi. Omawiane badania obierają za cel sprawdzenie, w jaki sposób i o kim ze sceny politycznej młodzież dyskutuje, za pomocą nowoczesnej formy komunikacji, porzucając zarazem tradycyjne formy partycypacji obywatelskiej. Wykorzystując memy jako mini gatunki publicystyczne i informacyjne użytkownicy forów obrazkowych wyrażają swoje poglądy oraz stosunek do bieżących czy historycznych wydarzeń. Siła ilustrowanych przekazów leży zaś w sprawnym operowaniu najnowszymi trendami obowiązującymi w sieci.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aktywność społeczno-polityczna Polaków, Raport z badań nr 16/2016, Centrum Badania Opinii Społecznej, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_016_16.PDF, (dostęp: 20.05.2021).

Dawkins R., Samolubny gen, przeł. M. Skoneczny, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 1996.

Górny A., Zygmunt A., Świat według „Click Generation” [w:] Nowe społeczne wymiary dzieciństwa, red. B. Łaciak, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011.

Heath C., Bell C., Sternberg E., Emotional selection in memes: The case of urban legends „Journal of Personality and Social Psychology” 2001, Vol. 81, No. 6, s. 1028–1041.

Juza M., Komunikowanie polityczne w obliczu zmieniającego się współcześnie internetu [w:] Polityka w zmediatyzowanym świecie: perspektywa politologiczna i medioznawcza, red. M. Adamik-Szysiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.

Juza M., Wykorzystywanie internetowych środków przekazu w procesie komunikowania politycznego [w:] Media i polityka. Relacje i współzależności, red. M. Adamik-Szysiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014.

Kasprowicz D., Veltzé K., Badania nad memami internetowymi w świetle wiedzy o nowych mediach – wyzwania metodologiczne, „Studia de Cultura” 2020, nr 12 (3), s. 4–12.

Kołowiecki W., Memy internetowe jako nowy język internetu, „Kultura i Historia” 2012, nr 21, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3637, (dostęp: 20.05.2021).

Marzęcki R., Młody obywatel we współczesnej demokracji, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2011.

Marzęcki R., Guzik A., Stach Ł., Pokolenie ’89. Aksjologia i aktywność młodych Polaków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2015.

Nowak J., Memy internetowe: teksty (cyfrowej) kultury językiem krytyki społecznej [w:] Współczesne media: język mediów, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.

Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2011.

Piskorz K., Internetowe memy – hieroglify XXI wieku [w:] Współczesne media: język mediów, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.

Radomski A., Bomba R., Web 2.0 a nauka. Internet, Web 2.0, Kultura 2.0, Nauka 2.0, zbiorowa inteligencja [w:] Nowe media i komunikowanie wizualne, red. P. Francuz i S. Jędrzejewski, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2010.

Shifman L., Memes in digital culture, MIT Press, Cambridge–London 2014.

Sroka J., Obrazkowe memy internetowe, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2014.

Szpunar M., Internet a wolność (od) wypowiedzi [w:] Media – między władzą a społeczeństwem, red. M. Szpunar, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2007.

Pobrania

Opublikowane

2022-06-30

Jak cytować

Czepiec-Veltzé, K. . (2022). Debata w obrazkach. O zawartości politycznych memów internetowych. Media Biznes Kultura, (1(12), 171–188. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/7107

Numer

Dział

Artykuły