Dzieci Chaplina. Filmowe tropy w działalności gdańskich teatrów studenckich lat 50. i 60. XX wieku (Bim-Bom)

Autor

  • Barbara Świąder-Puchowska Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

polski teatr współczesny, gdańskie teatry studenckie, Bim-Bom, Cyrk Rodziny Afanasjeff, Co To

Abstrakt

W artykule zaprezentowano kilka najważniejszych gdańskich teatrów studenckich lat 50. i 60. XX wieku – Cyrk Rodziny Afanasjeff, Co To, a zwłaszcza Bim-Bom. Jego celem jest przedstawienie roli filmu i kina w działalności tych grup (przede wszystkim ostatniej z nich). W tekście zobrazowano także kontekst powstawania w latach 50. XX wieku w Polsce Dyskusyjnych Klubów Filmowych, będących jednymi z nowych miejsc skupiających rodzącą się właśnie kulturę młodzieżową i studencką. Opisane w artykule przykłady z programów Bim-Bomu pokazują, jak filmowe dzieła zmieniały nie tylko sposób budowania widowisk teatralnych (za sprawą środków i estetyki filmowej), lecz także inspirowały humanistyczny przekaz i wartości (zwłaszcza w wydaniu Charliego Chaplina i Vittorio de Siki), prezentowane przez twórców teatrów studenckich.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Afanasjew J., Każdy ma inny świt. Wspomnienia, notatki, recenzje, wywiady, refleksje 1932–1982, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1986.

Afanasjew z Sopotu [J. Afanasjew], Sezon kolorowych chmur. Z życia gdańskich teatrzyków 1954–1964, Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1968.

Bojarski P., 1956. Przebudzeni, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2016.

Chojka J., Moda i historia. Notatki o teatrzyku Bim-Bom [w:] Zbigniew Cybulski. Aktor XX wieku, red. J. Ciechowicz, T. Szczepański, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1997.

Fedorowicz J., Ja jako wykopalisko, Świat Książki, Warszawa 2014.

Fedorowicz J., Zgodność poglądów w kwestii gagów [w:] Lucjan Bokiniec. Wspomnienia filmowców, przyjaciół i entuzjastów gdańskiego DKF Żak, koncepcja i oprac. H. Tronowicz, Klub Żak Miejska Instytucja Kultury, Gdańsk 2011.

Grzebałkowska M., Komeda. Osobiste życie jazzu, Znak, Kraków 2018.

Helman A., Włoski neorealizm [w:] Historia kina, t. 2, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, TAiWPN Universitas, Kraków 2011.

Historia Dyskusyjnego Klubu Filmowego, https://klubzak.com.pl/projekty/projekt-kino/historia-dyskusyjnego-klubu-filmowego.html (dostęp: 11.03.2018).

Jarmułowicz M., Sezony błędów i wypaczeń. Socrealizm w dramacie i teatrze polskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003.

Karaś D., Cybulski. Podwójne salto, Znak, Kraków 2016.

Kochanowski M., Radość poważna, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1989.

Legenda Żaka, reż. Mieczysław B. Vogt, prod. Video Studio Gdańsk 1998.

Lipiec J., Kultura studencka 1956–1980 – idee i wartości [w:] Kultura studencka. Zjawisko – twórcy – instytucje, red. E. Chudziński, Fundacja STU, Kraków 2011.

Marchlik T., Jak było naprawdę [w:] Lucjan Bokiniec. Wspomnienia filmowców, przyjaciół i entuzjastów gdańskiego DKF Żak, koncepcja i oprac. H. Tronowicz, Klub Żak Miejska Instytucja Kultury, Gdańsk 2011.

O kinie: Bokiniec, reż. A. Mańkowski, współpr. reż. B. Olechnowicz, H. Tronowicz, prod. Video Studio Gdańsk 2015.

Osiecka A., Szpetni czterdziestoletni, Iskry, Łódź 1985.

Świąder-Puchowska B., Rozmowa z satyrykiem i aktorem Teatru Bim-Bom, Jackiem Fedorowiczem, 5.06.2018.

Walas M., 30 lat działalności DKF, Dyskusyjne Kluby Filmowe „Kinematograf” i „Studentów”, Kraków 1986.

Wrzesień W., Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Z kalendarium Dyskusyjnego Klubu Filmowego Żak im. Zbyszka Cybulskiego [w:] Lucjan Bokiniec. Wspomnienia filmowców, przyjaciół i entuzjastów gdańskiego DKF Żak, koncepcja i oprac. H. Tronowicz, Klub Żak Miejska Instytucja Kultury, Gdańsk 2011.

Pobrania

Opublikowane

2018-10-15

Jak cytować

Świąder-Puchowska, B. (2018). Dzieci Chaplina. Filmowe tropy w działalności gdańskich teatrów studenckich lat 50. i 60. XX wieku (Bim-Bom). Media Biznes Kultura, (2(5), 159–168. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8052

Numer

Dział

Komunikacja i Kultura