Co mówi kostium? Idea, etyka, moda – wybrane wizerunki Hamleta w polskim teatrze najnowszym

Autor

  • Barbara Świąder-Puchowska Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

Hamlet, Szekspir, polski teatr najnowszy, kostium

Abstrakt

W artykule przedstawiono analizę kilku wybranych, istotnych realizacji Hamleta Williama Szekspira, powstałych na polskich scenach w ciągu ostatnich dwudziestu lat, w interpretacji następujących twórców: Krzysztof Warlikowski, Jan Klata, Radosław Rychcik i Krzysztof Garbaczewski. Celem autorki jest ukazanie, jak interpretacja reżyserów i ich koncepcje, dotyczące postaci oraz całego dramatu (także te etyczne), znajdują swoje odzwierciedlenie w kostiumie głównego bohatera, będącym istotnym elementem komunikatu scenicznego, i odwrotnie – jak strona wizualna postaci Hamleta „odbija” główne trendy w interpretowaniu klasyki w polskim teatrze współczesnym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Chojka J., Jak wam się podoba albo klucze do Shakespeare’a, „Dialog” 1998, nr 6.

Derkaczew J., Dekada teatru, „Gazeta Wyborcza” 2011, nr 1.

Derkaczew J., Hamlet źle wychowany, „Gazeta Wyborcza” 2011, nr 176.

Gombrowicz W., Operetka, w: idem, Dramaty, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1988.

Katafiasz O., Pułapka nadmiaru, Teatralny.pl, 26.06.2015 http://teatralny.pl/ (dostęp: 12.08.2016).

Kowalczyk J.R., Hamlet naszych czasów. Nocą nago na strychu, „Rzeczpospolita” 1999, nr 252.

Kulik A., Świat schodzi na psy(chopatyzm), „Nowa Siła Krytyczna”, E-teatr.pl, 10.02.2012 (dostęp: 6.08.2016).

Niziołek G., Warlikowski: extra ecclesiam, Wydawnictwo Homini, Kraków 2008.

Pavis P., Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1998.

Pawłowski R., Duński książę w cieniu stoczni, „Gazeta Wyborcza” 2004, nr 155.

Romanowska A., „Hamlet” po polsku, Księgarnia Akademicka, Kraków 2005.

Rudziński Ł., Szekspir ma się (bardzo) dobrze, Trojmiasto.pl, 8.08.2011, http://www.trojmiasto.pl (dostęp: 6.08.2016).

Schreiber P., O własnych tylko siłach stoję, „Teatr” 2012, nr 4.

Shakespeare W., Tragiczna Historia Hamleta Księcia Danii, tłum. M. Słomczyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1978.

Wakar J., Gadanie pod parasolami, „Teatr” 2012, nr 10.

Zalesiński J., Cyniczna infantylność, „Teatr” 2011, nr 10.

Zawrzykraj A., Shakespeare współczesny: dramat ambiwalencji seksualnej, „Dialog” 2000, nr 11.

Pobrania

Opublikowane

2018-08-29

Jak cytować

Świąder-Puchowska, B. (2018). Co mówi kostium? Idea, etyka, moda – wybrane wizerunki Hamleta w polskim teatrze najnowszym. Media Biznes Kultura, (1(4), 35–44. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8060

Numer

Dział

Etyka i Komunikacja