Jak miasto mówi do młodych ludzi? – komunikacja Miasta Kielce z uczniami szkół ponadpodstawowych w obszarze promocji wybranych wydarzeń kulturalnych, rozrywkowych i sportowych. Próba analizy zjawiska
Keywords:
communications, promotion, marketing, social media, internetAbstract
Communication of the city with various social groups, in the era of free access to the Internet, on the one hand provides almost infinite possibilities for the selection of channels of content distribution and the tools used in them – on the other hand, however, raises a huge challenge in terms of choosing the right ones, adequate to the expectations of the recipient. In my paper, I focused on the city of Kielce’s communication with secondary school students in the city. I analysed how the city reaches out to young people with its cultural, educational, entertainment, sporting etc. offer, I checked what channels it uses to reach young people and whether it speaks the “language of young people” in its messages. The second part of the paper is the results of a questionnaire survey of young people in Kielce, talking about which tools and channels are used by young people to communicate, whether the Internet is winning in every area with offline communication and what are the expectations of young people regarding effective communication conducted with their social group.
Downloads
References
Badzińska E., Media interaktywne warunkiem skutecznej komunikacji społecznej, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2013, nr 35, s. 24–40.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków 1999.
Goban-Klas T., Nadchodzące społeczeństwo medialne, „Chowanna 2” 2007, s. 37–51 Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Guzowski R., Internet źródłem zmian paradygmatu komunikacji międzyludzkiej [w:] Komunikowanie się ludzi młodych we współczesnym świecie, red. K. Walotek-Sciańska, M. Szyszka, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2014.
Jakubik A., Zespół uzależnienia od Internetu, „Studia Psychologica” 2002, nr 3, s. 133–142. Kielce. Miasto, w którym chce się żyć. Startuje nowa Strategia promocji Miasta Kielce 2030+, 2022, https://www.kielce.eu/pl/aktualnosci/miasto-w-ktorym-chce-sie-zyc-startuje-nowa-strategia-promocji-miasta-kielce-2030.html (dostęp: 20.09.2022).
Koszembar-Wiklik M., Media społecznościowe w strategii public relations miast, „Zeszyty Naukowe SGGW Polityki Europejskie, Finanse i Marketing” 2013, nr 10(59), s. 361–370.
Maj B., Znaczenie komunikacji interface to interface dla współczesnej młodzieży [w:] Komunikacja a zmiana społeczna, red. J. Kędzior, B. Krawiec, M. Biedroń, A. Mitręga, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2018.
Raszkowski A., Strategia promocji miasta na przykładzie Szklarskiej Poręby, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2011, nr 179, s. 173–174.
Sikorski Sz., Turn Your Public On. Jak projektować angażującą komunikację: public relations, branding, social media, Publicon, Wrocław 2019.
Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013.
Stępowski R. Wszystko co chciałbyś wiedzieć o marketingu terytorialnym, z praktyki polskich samorządów, Wydawnictwo Roster, Rawa Mazowiecka 2017.
Tsetsura K., Strategic Public Relations in Era of Technology [w:] Public relations: społeczne wyzwania & English supplement: Public relations across borders: texts for teaching, red. J. Olędzki, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2011.
Tworzydło D., Public relations. Praktyka komunikowania 3.0, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2023.