The phenomenon of hate among Polish influencers. Effects and coping strategies

Authors

Keywords:

hate, influencer, influencer marketing, hate speech, social media

Abstract

The phenomenon of hate and hate speech on the Internet is affecting a growing population of people and causing serious social, psychological, as well as economic consequences. Public figures, celebrities, and influencers, that is online professionals, are particularly vulnerable to hate. The final professional group in particular is subjected to continuous evaluation by observers. Given the scale and nature of their activities, which are strongly dependent on the opinion of observers, it can be hypothesised that they experience hate and harassment speech to a greater extent than other social media participants. The perspective of determining the scale of hate among Polish influencers makes it possible to gain knowledge to effectively counteract and prevent negative social and psychological effects. The purpose of the article is to describe the effects and strategies of influencers coping with the phenomenon of online hate. The study of influencers used content analysis of media messages and individual in-depth interviews. The results of the survey showed that the majority (more than 94%) of influencers have experienced hate, which most often concerned their appearance and statements. More than 40% of the surveyed influencers have suffered the effects of hate. The cognitive value is the creation of a catalogue of the effects of hate and hate speech affecting a professional group such as influencers, which will significantly translate into knowledge of methods how to counteract the hate and hate speech experienced by Internet users. The development of a catalogue of consequences and strategies for dealing with hate and hate speech will also make it easier to identify the potential impact of internal and external factors that can amplify the phenomenon of hate on the Internet.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Książki

Górecka-Butora P., Strykowski P., Biegun K., Influencer marketing od A do Z, Wydawnictwo WhitePress, Bielsko-Biała 2019.

Artykuły z czasopism

Frącz A., Przejawy mowy nienawiści w Sieci, „Parezja” 2019, nr 2.

Juza M., Hejterstwo w komunikacji internetowej: charakterystyka zjawiska, przyczyny i sposoby przeciwdziałania, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja” 2015, nr 25.

Kujawa D., Złożoność i niejednoznaczność mowy nienawiści, „Refleksje” 2018, nr 17.

Naruszewicz-Duchlińska A., Hejt czy nie hejt? Oto jest pytanie. Wstępne rozważania o internetowych definicjach i opisach hejtu [w:] Język w opisie i w działaniu, „Prace Językoznawcze” 2021, nr XXIII/2.

Wilusz R., Influencer Marketing potężny ponad miarę [w:] Marketing (r)Evolution. Nowe techniki, pomysły, red. H. Hall, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej 2017.

Źródła internetowe

ARC Rynek i Opinia (2019), Polacy a hejt. Wyniki badań, https://arc.com.pl/Polacy-a-hejt-blog-pol-1552998539.html (dostęp: 7.12.223).

Bychawska-Siniarska D., Głowacka D., Mowa nienawiści w internecie. Jak z nią walczyć?, Helsińska Fundacja Praw Człowieka 2020, Mowa-nienawiści-w-internecie 230830_035407. pdf (dostęp: 23.11.2023).

Chróstny T., Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania materiałów reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych 2022, https://uokik.gov.pl/aktualnosci. php?news_id=18898 (dostęp: 27.11.2023).

Ciekaweliczby.pl, 15% Polaków osobiście doświadczyło hejtu w Internecie – sondaż, https:// ciekaweliczby.pl/sondaz_hejt/ (dostęp: 8.12.2023).

EU Youth Report (2015), https://ec.europa.eu/assets/eac/youth/library/reports/ youth-report-2015_ en.pdf (dostęp: 7.12.2023).

Fabijańczyk J., Cupriak A., Influencer marketing – praktycznie 2016, https://www.whitepress. com/pl/baza-wiedzy/339/influencer-marketing-praktyczny-e-book (dostęp: 27.11.2023).

JD, Nastolatki chcą być youtuberkami, instagramerkami i tiktokerkami https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nastolatki-marza-o-karierze-internetowych-influecenrek (dostęp: 27.11.2023).

Myślicki M., Influencer marketing, https://raportstrategiczny.iab.org.pl/influencer-marketing/ (dostęp: 27.11.2023).

Najlepsze blogie lifestylowe 2023 – poznaj polskich i zagranicznych blogerów, https:// influencer.pl/806/najlepsze-blogi-lifestylowe-2023-poznaj-polskich-i-zagranicznych-blogerow (dostęp: 27.11.2023).

Nijakowski L.M., Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu, Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii, „Otwarta Rzeczpospolita”, 6 stycznia 2012 r., http://www. otwarta.org/index.php/lech-m-nijakowski-mowa-nienawisci-w-swietle-teorii-dyskursu (dostęp: 28.11.2023).

TW, Z Facebooka korzysta ponad 80 proc. polskich internautów, https://www.wirtualnemedia. pl/artykul/25-mln-polakow-na-facebooku-13-mln-na-tiktoku-zyskuje-pinterest-spadek-snapchata (dostęp: 26.11.2023).

Zawód influencer. Kuszące rozwiązanie dla nastolatków, ale też marketingowców, https:// www.bankier.pl/wiadomosc/Zawod-influencer-Kuszace-rozwiazanie-dla-nastolatkow-ale- -tez-marketingowcow-8265406.html (dostęp: 27.11.2023).

Źródła prawa

k.k. – Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku – Kodeks karny (Dz.U.2022.0.1138).

Wyroki sądowe

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 16 lutego 2011 roku w orzeczeniu wydanym w sprawie Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers – SABAM przeciwko Netlog NV (sygn. C-360/10). Potwierdził tym samym stanowisko wyrażone we wcześniejszym orzeczeniu z 24 listopada 2011 roku w sprawie Scarlet Extended SA przeciwko Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers – SABAM (sygn. C-70/10).

Published

2024-06-28

How to Cite

Zakrzewska, E., & Tarka, D. (2024). The phenomenon of hate among Polish influencers. Effects and coping strategies. Media Business Culture, (1 (16), 31–50. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11386

Issue

Section

Hejt i jego medialne oblicza