Zjawisko hejtu wśród polskich influencerów i influencerek. Skutki i strategie radzenia sobie ze zjawiskiem

Autor

Słowa kluczowe:

hejt, influencer, influencer marketing, mowa nienawiści, social media

Abstrakt

Zjawisko hejtu i mowy nienawiści w internecie dotyka coraz większej populacji osób i wywołuje poważne skutki społeczne, psychologiczne, a także ekonomiczne. Na hejt w szczególności narażone są osoby publiczne, celebryci oraz influencerzy i influencerki, czyli osoby zawodowo zajmujące się działalnością w sieci. Szczególnie ostatnia grupa zawodowa jest narażona na ciągłą ocenę obserwatorów i ze względu na skalę oraz charakter ich (pozycja i sukces zawodowa silnie zależą od opinii obserwujących) swojej działalności można przyjąć hipotezę, że doświadcza hejtu i mowy nienawiści w stopniu wyższym niż inni uczestnicy mediów społecznościowych. Perspektywa określenia skali hejtu wśród polskich influencerów i influencerek umożliwia zdobycie wiedzy pozwalającej na skuteczne przeciwdziałanie i zapobieganie negatywnym społecznym i psychologicznym skutkom. Celem artykułu jest opisanie skutków i strategii radzenia sobie przez influencerów i influencerki ze zjawiskiem hejtu w internecie. W badaniach influencerów i influencerek wykorzystano analizę treści przekazów medialnych oraz indywidualne wywiady pogłębione. Na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, że większość (ponad 94%) influencerów i influencerek doświadczyło hejtu, który najczęściej dotyczył ich wyglądu i wypowiedzi. Ponad 40% badanych influencerów i influencerek odczuwa skutki hejtu. Wartością poznawczą jest stworzenie katalogu skutków hejtu i mowy nienawiści dotykających grupę zawodową, jaką są influencerzy i influencerki. Istotnie przełoży się to na poznanie metod przeciwdziałania hejtowi i mowy nienawiści, której doświadczają użytkownicy internetu. Opracowanie katalogu skutków oraz strategii radzenia sobie z hejtem i mową nienawiści ułatwi także określenie potencjalnego wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które mogą potęgować zjawisko hejtu w internecie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Książki

Górecka-Butora P., Strykowski P., Biegun K., Influencer marketing od A do Z, Wydawnictwo WhitePress, Bielsko-Biała 2019.

Artykuły z czasopism

Frącz A., Przejawy mowy nienawiści w Sieci, „Parezja” 2019, nr 2.

Juza M., Hejterstwo w komunikacji internetowej: charakterystyka zjawiska, przyczyny i sposoby przeciwdziałania, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja” 2015, nr 25.

Kujawa D., Złożoność i niejednoznaczność mowy nienawiści, „Refleksje” 2018, nr 17.

Naruszewicz-Duchlińska A., Hejt czy nie hejt? Oto jest pytanie. Wstępne rozważania o internetowych definicjach i opisach hejtu [w:] Język w opisie i w działaniu, „Prace Językoznawcze” 2021, nr XXIII/2.

Wilusz R., Influencer Marketing potężny ponad miarę [w:] Marketing (r)Evolution. Nowe techniki, pomysły, red. H. Hall, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej 2017.

Źródła internetowe

ARC Rynek i Opinia (2019), Polacy a hejt. Wyniki badań, https://arc.com.pl/Polacy-a-hejt-blog-pol-1552998539.html (dostęp: 7.12.223).

Bychawska-Siniarska D., Głowacka D., Mowa nienawiści w internecie. Jak z nią walczyć?, Helsińska Fundacja Praw Człowieka 2020, Mowa-nienawiści-w-internecie 230830_035407. pdf (dostęp: 23.11.2023).

Chróstny T., Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania materiałów reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych 2022, https://uokik.gov.pl/aktualnosci. php?news_id=18898 (dostęp: 27.11.2023).

Ciekaweliczby.pl, 15% Polaków osobiście doświadczyło hejtu w Internecie – sondaż, https:// ciekaweliczby.pl/sondaz_hejt/ (dostęp: 8.12.2023).

EU Youth Report (2015), https://ec.europa.eu/assets/eac/youth/library/reports/ youth-report-2015_ en.pdf (dostęp: 7.12.2023).

Fabijańczyk J., Cupriak A., Influencer marketing – praktycznie 2016, https://www.whitepress. com/pl/baza-wiedzy/339/influencer-marketing-praktyczny-e-book (dostęp: 27.11.2023).

JD, Nastolatki chcą być youtuberkami, instagramerkami i tiktokerkami https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nastolatki-marza-o-karierze-internetowych-influecenrek (dostęp: 27.11.2023).

Myślicki M., Influencer marketing, https://raportstrategiczny.iab.org.pl/influencer-marketing/ (dostęp: 27.11.2023).

Najlepsze blogie lifestylowe 2023 – poznaj polskich i zagranicznych blogerów, https:// influencer.pl/806/najlepsze-blogi-lifestylowe-2023-poznaj-polskich-i-zagranicznych-blogerow (dostęp: 27.11.2023).

Nijakowski L.M., Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu, Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii, „Otwarta Rzeczpospolita”, 6 stycznia 2012 r., http://www. otwarta.org/index.php/lech-m-nijakowski-mowa-nienawisci-w-swietle-teorii-dyskursu (dostęp: 28.11.2023).

TW, Z Facebooka korzysta ponad 80 proc. polskich internautów, https://www.wirtualnemedia. pl/artykul/25-mln-polakow-na-facebooku-13-mln-na-tiktoku-zyskuje-pinterest-spadek-snapchata (dostęp: 26.11.2023).

Zawód influencer. Kuszące rozwiązanie dla nastolatków, ale też marketingowców, https:// www.bankier.pl/wiadomosc/Zawod-influencer-Kuszace-rozwiazanie-dla-nastolatkow-ale- -tez-marketingowcow-8265406.html (dostęp: 27.11.2023).

Źródła prawa

k.k. – Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku – Kodeks karny (Dz.U.2022.0.1138).

Wyroki sądowe

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 16 lutego 2011 roku w orzeczeniu wydanym w sprawie Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers – SABAM przeciwko Netlog NV (sygn. C-360/10). Potwierdził tym samym stanowisko wyrażone we wcześniejszym orzeczeniu z 24 listopada 2011 roku w sprawie Scarlet Extended SA przeciwko Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers – SABAM (sygn. C-70/10).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-28

Jak cytować

Zakrzewska, E., & Tarka, D. (2024). Zjawisko hejtu wśród polskich influencerów i influencerek. Skutki i strategie radzenia sobie ze zjawiskiem. Media Biznes Kultura, (1 (16), 31–50. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11386

Numer

Dział

Hejt i jego medialne oblicza