Cultural transmission of mermaiding – an outline of the definition and perspectives for further research on this phenomenon
Keywords:
mermaiding, media coverage, social communication, ballet, blue humanitiesAbstract
The aim of the presented article is to familiarize the reader with the relatively new and still little studied phenomenon of mermaiding (diving in a mermaid tail, an activity that combines sport with a form of art and entertainment) in Polish research. The text is primarily an attempt to categorize topics relating to the cultural narrative (mainly in media) focused around this phenomenon, taking into account the concept of choreography understood as an element of the “spectacle text” (Patrice Pavis). The idea of such a comparison results from the desire to view the points of intersection of show choreographic practices with other fields (sports) from the perspective of social and cultural communication. The basic research method of the proposed discourse is a case study. A holistic view of mermaiding (analysis of narratives of leading mermaid performers, review of fan forums, film documentaries about the merfolk subculture) allows us to see how broad a cultural area is currently defined by the figure (and costume) of a mermaid. Therefore the research impulse to ask further questions about the place of mermaiding in the conceptual field of blue humanities.
Downloads
References
Antoniewicz W., Motyw syreny morskiej w sztuce antyku i średniowiecza [w:] Liber Iosepho Kostrzewski octogenario a veneratoribus dicatus, red. K. Jażdżewski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1968.
Bałaszczyk M., Spór o humanistykę nieantropocentryczną, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 2021, nr 3, s. 115–126.
Cristofari E., Twenty Thousand Leagues and Counting: Steampunk Mermaids, from Ancient Seas to New Fandoms [w:] Fan Phenomena: Mermaids, ed. M.J. Guitton, Intellect Books, Bristol 2016.
Davis T.C., Strandvad S.M., Aquarium Mermaids: Multiskilled Entrepreneurs in the Creative Economy, „TDR: The Drama Review” 2020, Vol. 64 (1), s. 119–144.
Drapella Z., Od Lewiatana do Jormungandra: rzecz o potworach morskich, ludziach z morza i duchach wód, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1976.
Guitton M.J., Mermaid health – identifying health issues related to mermaiding, „International Maritime Health” 2017, Vol. 68 (2), s. 12–18.
Hayward P., Making a Splash: Mermaids (and Mermen) in 20th and early 21st Century Audiovisual Media. John Libbey and Co/Indiana University Press, New Barnet 2017.
Jarosz E., Błękitna humanistyka: kultura, sztuka i wspólnota, „Przegląd Kulturoznawczy” 2021, nr 2, s. 7–14.
Jarosz E., Medialne reprezentacje podwodnego świata a projekt cyfrowego Archiwum Błękitnej Humanistyki, „Studia de Cultura” 2021, nr 13, s. 31–47.
Johnson M., Performances of Exposure and Ethical Spectatorship in Hanna Cormick’s “The Mermaid”, „Performance Research” 2021, Vol. 26 (7), s. 67–72.
Kokai J.A., Swim Pretty: Aquatic Spectacles and the Performance of Race, Gender, and Nature (Theater in the Americas), Southern Illinois University Press, Carbondale 2017.
Marzec A., Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
Marzec A., Niebieska humanistyka. Materialno-dyskursywne doświadczenie oceanu w kinie współczesnym, MOCAK, „Forum” 2019, nr 15, s. 60–67.
Misiak D., Syrena a „Mała syrenka”. Oswajanie monstrum [w:] Transgresywne monstrum, red. D. Bastek, M. Fołta, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
Pavis P., Słownik terminów teatralnych, słowo wstępne A. Ubersfeld; przeł., oprac. i uzup. opatrzył S. Świontek. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1998.
Porter B.A., Lck M., Mermaiding as a Form of Marine Devotion: a Case Study of a Mermaid School in Borocay, Philippines, „Shima” 2018, Vol. 12 (2), s. 250–255.
Reglińska-Jemioł A., Męski tancerz i jego rola w widowiskach teatralnych XVI–XVIII wieku, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2022, nr 171, s. 1–20.
Rudaś-Grodzka M., Syrenizm: poezja Julii Fiedorczuk, „Teksty Drugie” 2020, nr 5, s. 399–418.
Słownik tańca współczesnego, red. M. Leyko, J. Szymajda, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022.
Stevens L., Varney D., The Climate Siren: Hanna Cormick’s The Mermaid, „The Drama Review” 2022, Vol. 66 (3), s. 107–118.
Strandvad S.M., Davis T.C., Dunn M., Mermaids as market creators: Cultural entrepreneurship in an emerging practice, „International Journal of Cultural Studies” 2022, Vol. 25 (1), s. 68–85.
Strandvad S.M., Davis T.C., Dunn M., Skills and strategies of activist mermaids: from pretty to powerful pictures, „Text and Performance Quarterly” 2021, Vol. 41 (3–4), s. 262–282.
Vickers L., Dionne S., Weeki Wachee, City of Mermaids: A History of One of Florida’s Oldest Roadside Attractions, University Press of Florida, Gainesville 2007.
Wiśniewska M., Sceniczne dzieje jednej syrenki [w:] Wokół Andersena. W dwusetną rocznicę urodzin, red. A. Ciciak, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.
Witek-Tylczyńska H., Kim jestem/skąd jestem? Czytanie stroju [w:] Strój – zwierciadło kultury, red. M. Furmanik-Kowalska, J. Wasilewska, Wydawnictwo Tako, Warszawa–Toruń 2013.
Filmografia
Wade S. (reż.), MerPeople, Netflix 2023.
Weinstein A. (reż.), Mermaids, Gravitas Ventures 2017.
Źródła internetowe
https://www.circussirenpod.com (dostęp: 2.08.2023).
https://www.coneyisland.com/mermaidparade (dostęp: 14.08.2023).
https://www.hannacormick.com (dostęp: 18.07.2023).
https://www.hannahmermaid.com (dostęp: 30.07.2023).
https://www.mermagic-con.com (dostęp: 4.09.2023).
https://www.mermaid.fandom.com/wiki/Mermaid_Wiki (dostęp: 7.07.2023).
https://www.mermaidchemonique.com (dostęp: 30.06.2023).
https://www.mermaidkat.com (dostęp: 1.08.2023).
https://www.mermaidsinmotion.com (dostęp: 1.08.2023).
https://www.mernetwork.com (dostęp: 29.06.2023).
https://www.societyoffatmermaids.com (dostęp: 8.09.2023).