Looking at music in radio plays as theoretician, practician, musician

Authors

  • Paulina Wiernicka University of Lodz

Keywords:

radio, broadcast, radio play, sound, music, voice, musician, practice, theory, artistic forms of radio, radio drama, silence in the radio, music features, transcendent and immanent, program music and absolute, role of music, soundtrack

Abstract

The article deals with different approaches to the music in the radio. Other experiences and other knowledge is that of theorists, other of illustrators of music, and other of musicians involved in the recording or musicians-listeners. Three of the parts of article consist of theoretical aspects – music features in the radio set by the researchers of radio, practical aspects – defined on the basis of personal experience of an music illustrator Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, and also regard of recipient-musician of undertaken subject of music and ways of implementing the functions of music in the radio.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albińska K., Jaskółka zwiastująca wiosnę czy relikt przeszłości? Z badań nad atrakcyjnością słuchowiska radiowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2011, t. 14.

Aniołów czas, reżyseria Janusz Kukuła, muzyka Rafał Kulczycki.

Bachura-Wojtasik J., Odsłony wyobraźni: współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

Bachura-Wojtasik J., Analiza semiologiczna współczesnego słuchowiska, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2010, t. 13.

Bachura J., Pawlik A., Słuchowisko i jego „anatomia” [w:] E. Pleszkun-Olejniczakowa, J. Bachura, A. Pawlik, Dwa Teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej,Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Bachura-Wojtasik J., Pawlik A., Znaczeniowa funkcja muzyki w słuchowisku, „Acta UniwersitatisLodziensis. Folia Literraria Polnica” 2012, nr 3.

Bardijewska S., Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2001.

Czarnek P., Klimczak K., Rola muzyki we współczesnym reportażu radiowym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literraria Polonica” 2012, t. 17, nr 3.

Drygas M., Wyzwolić wyobraźnię, dokument radiowy [w:] Biblia dziennikarstwa, red. A. Skwosz, A. Niziołek, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2010.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Dwa_Teatry [dostęp: 31.03.2015].

http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82odzimierz_Pawlik [dostęp: 23.03.2015].

http://www.dwateatry.tvp.pl/ [dostęp: 01.04.2015].

http://www.polskieradio.pl/9/333/Artykul/480616,Scena-Teatralna-Trojki-prezentuje-Moja-ABBA [dostêp: 24.03.2015].

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/malaszko-stasiewicz-dwojki-sluchaja-mlodzi-jak-i-starsi# [dostęp: 22.03.2015].

https://www.youtube.com/watch?v=oUL4qtQIEQY [dostęp: 30.03.2015].

https://www.youtube.com/watch?v=W6qDZr3hmXA [dostęp: 24.03.2015].

https://www.youtube.com/watch?v=WuqyfEyNXQo [dostęp: 30.03.2015].

Kaziów M., O dziele radiowym – z zagadnień estetyki oryginalnego słuchowiska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1973.

Kowalska M., ABC historii muzyki, Musica Iagellonica, Kraków 2001.

Kwiatkowski T., Muzyka w literaturze współczesnej, „Ruch Muzyczny” 1948, nr 8.

Lissa Z., Czy muzyka jest sztuką asemantyczną?, „Myśl Współczesna” 1948, nr 10.

Lissa Z., Muzyka i film. Studium pogranicza ontologii, estetyki i psychologii muzyki filmowej [w:] Z. Lissa, Wybór pism estetycznych, wprow., wybór i oprac. Z. Skowron, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2008.

McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.

Mistrz Manole, reżyseria Dariusz Błaszczyk, muzyka Jacek Hałas.

Moja Abba, reżyseria Tomasz Man, muzyka duet Karbido.

Muzyczka, reżyseria Waldemar Modestowicz.

Myśliwski W., Traktat o łuskaniu fasoli, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2007.

Novecento, reżyseria Janusz Zaorski, muzyka Włodek Pawlik.

Obłoczni czyli sen Chopina, reżyseria Waldemar Modestowicz, muzyka Maria Pomianowska.

Ong W.J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum., wstęp i red. nauk. J. Japola, wyd. 2 popr., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.

Pisarek W., Słownik terminologii medialnej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2006.

Pleszkun-Olejniczakowa E., Demiurg czy Cicerone?, O sposobach istnienia słowa i tekstu audialnego na antenie [w:] Słowo w kulturze współczesnej, red. W. Kawecki, K. Flader, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2009.

Pleszkun-Olejniczakowa E., Jak jest zrobione słuchowisko? O morfologii i znaczeniu, o kreacji i znaku [w:] E. Pleszkun-Olejniczakowa, J. Bachura, A. Pawlik, Dwa teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Pleszkun-Olejniczakowa E., Bachura J., Pawlik A., Dwa Teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Płażewski J., Język filmu, Książka i Wiedza, Warszawa 2008.

Saksofon basowy, reżyseria Andrzej Piszczatowski, muzyka Małgorzata Małaszko-Stasiewicz.

Solo na trąbkę, reżyseria Janusz Kukuła, muzyka Edward Pałłasz.

Trzy poetyki klasyczne: Arystoteles, Horacy, Pseudo-Longinos, tłum. T. Sinko, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1951.

Tuszewski J., Paradoks o słowie i dźwięku. Rozważania o sztuce radiowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.

Wojna światów, reżyseria Orson Welles.

Wybierz saksofon, reżyseria Andrzej Piszczatowski, muzyka Małgorzata Małaszko-Stasiewicz.

Zgółkowa H., Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, t. 1, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1994.

Published

2016-10-10

How to Cite

Wiernicka, P. (2016). Looking at music in radio plays as theoretician, practician, musician. Media Business Culture, (1(1), 61–80. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/12920

Issue

Section

Media and Communication