Spojrzenie na muzykę w słuchowisku okiem teoretyka, praktyka, muzyka

Autor

  • Paulina Wiernicka Uniwersytet Łódzki

Słowa kluczowe:

radio, audycja, słuchowisko, dźwięk, muzyka, głos, muzyk, praktyk, teoria, artystyczne formy radiowe, teatr radiowy, cisza w słuchowisku, funkcje muzyki, muzyka transcendentna i immanentna, muzyka programowa i absolutna, rola muzyki, ścieżka dźwiękowa

Abstrakt

Artykuł traktuje o różnych spojrzeniach na muzykę w słuchowisku. Odmienne doświadczenia i inną wiedzę mają teoretycy, inną ilustratorzy muzyczni, a jeszcze inną muzycy biorący udział w nagraniu lub muzycy-słuchacze. Na trzy części artykułu składają się aspekty teoretyczne – funkcje muzyki w słuchowisku określone przez badaczy radia, aspekty praktyczne – sprecyzowane na podstawie osobistych doświadczeń jako ilustratora muzycznego Małgorzaty Małaszko-Stasiewicz, a także spojrzenie odbiorcy-muzyka na podejmowaną tematykę muzyczną i sposoby realizacji funkcji muzyki w słuchowisku.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Albińska K., Jaskółka zwiastująca wiosnę czy relikt przeszłości? Z badań nad atrakcyjnością słuchowiska radiowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2011, t. 14.

Aniołów czas, reżyseria Janusz Kukuła, muzyka Rafał Kulczycki.

Bachura-Wojtasik J., Odsłony wyobraźni: współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

Bachura-Wojtasik J., Analiza semiologiczna współczesnego słuchowiska, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2010, t. 13.

Bachura J., Pawlik A., Słuchowisko i jego „anatomia” [w:] E. Pleszkun-Olejniczakowa, J. Bachura, A. Pawlik, Dwa Teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej,Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Bachura-Wojtasik J., Pawlik A., Znaczeniowa funkcja muzyki w słuchowisku, „Acta UniwersitatisLodziensis. Folia Literraria Polnica” 2012, nr 3.

Bardijewska S., Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2001.

Czarnek P., Klimczak K., Rola muzyki we współczesnym reportażu radiowym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literraria Polonica” 2012, t. 17, nr 3.

Drygas M., Wyzwolić wyobraźnię, dokument radiowy [w:] Biblia dziennikarstwa, red. A. Skwosz, A. Niziołek, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2010.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Dwa_Teatry [dostęp: 31.03.2015].

http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82odzimierz_Pawlik [dostęp: 23.03.2015].

http://www.dwateatry.tvp.pl/ [dostęp: 01.04.2015].

http://www.polskieradio.pl/9/333/Artykul/480616,Scena-Teatralna-Trojki-prezentuje-Moja-ABBA [dostêp: 24.03.2015].

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/malaszko-stasiewicz-dwojki-sluchaja-mlodzi-jak-i-starsi# [dostęp: 22.03.2015].

https://www.youtube.com/watch?v=oUL4qtQIEQY [dostęp: 30.03.2015].

https://www.youtube.com/watch?v=W6qDZr3hmXA [dostęp: 24.03.2015].

https://www.youtube.com/watch?v=WuqyfEyNXQo [dostęp: 30.03.2015].

Kaziów M., O dziele radiowym – z zagadnień estetyki oryginalnego słuchowiska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1973.

Kowalska M., ABC historii muzyki, Musica Iagellonica, Kraków 2001.

Kwiatkowski T., Muzyka w literaturze współczesnej, „Ruch Muzyczny” 1948, nr 8.

Lissa Z., Czy muzyka jest sztuką asemantyczną?, „Myśl Współczesna” 1948, nr 10.

Lissa Z., Muzyka i film. Studium pogranicza ontologii, estetyki i psychologii muzyki filmowej [w:] Z. Lissa, Wybór pism estetycznych, wprow., wybór i oprac. Z. Skowron, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2008.

McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.

Mistrz Manole, reżyseria Dariusz Błaszczyk, muzyka Jacek Hałas.

Moja Abba, reżyseria Tomasz Man, muzyka duet Karbido.

Muzyczka, reżyseria Waldemar Modestowicz.

Myśliwski W., Traktat o łuskaniu fasoli, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2007.

Novecento, reżyseria Janusz Zaorski, muzyka Włodek Pawlik.

Obłoczni czyli sen Chopina, reżyseria Waldemar Modestowicz, muzyka Maria Pomianowska.

Ong W.J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum., wstęp i red. nauk. J. Japola, wyd. 2 popr., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.

Pisarek W., Słownik terminologii medialnej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2006.

Pleszkun-Olejniczakowa E., Demiurg czy Cicerone?, O sposobach istnienia słowa i tekstu audialnego na antenie [w:] Słowo w kulturze współczesnej, red. W. Kawecki, K. Flader, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2009.

Pleszkun-Olejniczakowa E., Jak jest zrobione słuchowisko? O morfologii i znaczeniu, o kreacji i znaku [w:] E. Pleszkun-Olejniczakowa, J. Bachura, A. Pawlik, Dwa teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Pleszkun-Olejniczakowa E., Bachura J., Pawlik A., Dwa Teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Płażewski J., Język filmu, Książka i Wiedza, Warszawa 2008.

Saksofon basowy, reżyseria Andrzej Piszczatowski, muzyka Małgorzata Małaszko-Stasiewicz.

Solo na trąbkę, reżyseria Janusz Kukuła, muzyka Edward Pałłasz.

Trzy poetyki klasyczne: Arystoteles, Horacy, Pseudo-Longinos, tłum. T. Sinko, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1951.

Tuszewski J., Paradoks o słowie i dźwięku. Rozważania o sztuce radiowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.

Wojna światów, reżyseria Orson Welles.

Wybierz saksofon, reżyseria Andrzej Piszczatowski, muzyka Małgorzata Małaszko-Stasiewicz.

Zgółkowa H., Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, t. 1, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1994.

Pobrania

Opublikowane

2016-10-10

Jak cytować

Wiernicka, P. (2016). Spojrzenie na muzykę w słuchowisku okiem teoretyka, praktyka, muzyka. Media Biznes Kultura, (1(1), 61–80. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/12920

Numer

Dział

Media i Komunikacja