The goodness and the effective communication in the teaching of John Paul II, Benedict XVI and Francis

Authors

  • Wojciech Misztal Uniwersytet Papieski Jana Pawła II

Keywords:

communication, goodness, mass media, religion, spirituality

Abstract

Knowledge of the conditions of effective communication is very important. Contemporary media coverage has its own features and proposals, for example dangerous as well as most positive. Its creators and recipients largely create and shape these features and proposals. At the same time, there is a process of learning from the media how to contact. The goodness is indicated as a condition for effective communication: why and how? This issue will be presented on the basis of teaching about the media of Popes John Paul II, Benedict XVI and Francis, whose pontificates fall during the time of significant changes when it comes to mass media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benedykt XVI, Messaggio per la XLIII Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali „Nuove tecnologie, nuove relazioni. Promuovere una cultura di rispetto, di dialogo, di amicizia” (24.01.2009), http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/it/messages/communications/documents/hf_ben-xvi_mes_20090124_43rd-world-communications-day.html (dostęp: 1.03.2015).

Benedykt XVI, Messaggio per la XLV Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali „Verità, annuncio e autenticità di vita nell’era digitale” (24.01.2011), http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/it/messages/communications/documents/hf_ben-xvi_mes_20110124_45th-

-world-communications-day.html (dostęp: 1.03.2015).

Benedykt XVI, Messaggio per la XLVII Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali „Reti Sociali: porte di verità e di fede; nuovi spazi di evangelizzazione” (24.01.2013), http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/it/messages/communications/documents/hf_ben--xvi_mes_20130124_47th-world-communications-day.html (dostęp: 1.03.2013).

Biela B., Typy i mechanizmy manipulacji w mediach, „Studia Pastoralne” 2016, nr 12.

Franciszek, Messaggio per la 50ma Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali „Comunicazione e misericordia: un incontro fecondo” (24.01.2016), http://w2.vatican.va/content/francesco/it/messages/communications/documents/papa-francesco_20160124_messaggio-

-comunicazioni-sociali.html (dostęp 24.01.2017).

Franciszek, Messaggio per la 52ma Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali „La verità vi farà liberi” (Gv 8,32). Fake news e giornalismo di pace (24.01.2018), http://w2.vatican.va/content/francesco/it/messages/communications/documents/papa-francesco_20180124_messaggio-comunicazioni-sociali.html (dostęp: 24.01.2018).

Franciszek, Messaggio per la 53ma Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali „Siamo membra gli uni degli altri” (Ef 4,25). Dalle social network communities alla comunità umana (24.01.2019), http://w2.vatican.va/content/francesco/it/messages/communications/

documents/papa-francesco_20190124_messaggio-comunicazioni-sociali.html (dostęp: 24.01.2019).

Franciszek, Messaggio per la XLVIII Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali „Comunicazione al servizio di un’autentica cultura dell’incontro” (24.01.2014), http://w2.vatican.va/content/francesco/it/messages/communications/documents/papa-francesco_20140124_

messaggio-comunicazioni-sociali.html (dostęp: 24.01.2014).

Ganoczy A., Nauka o stworzeniu, tłum. J. Fenrychowa, Wydawnictwo M, Kraków 1999.

Jan Paweł II, Messa per i fedeli della Diocesi di Warmia: omelia (Olsztyn, 6.06.1991), https://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/homilies/1991/documents/hf_jp-ii_hom_19910606_fedeli-warmia.pdf (dostęp: 30.03.2011).

Jastrzębski J., (Bez)wstyd w mediach, czyli „wszystko ujdzie”: refleksje nie do końca subiektywne, „Studia Theologica Varsaviensia” 2016, nr 1.

Kolczyński M., Hejt internetowy jako narzędzie dekompozycji wizerunku politycznego, „Studia Politologiczne” 2017, nr 45.

Misztal W., Bóg odbiorcą przekazu medialnego: mass media w świetle pierwszego papieskiego orędzia radiowego z 1931 r., „Kieleckie Studia Teologiczne” 2018, nr 17.

Ostaševskij A., Rodzaje kłamstwa i ich wykorzystanie w tekście, „Rocznik Prasoznawczy” 2018, nr 12.

Pius XI, Il primo radiomessaggio a tutte le genti e ad ogni creatura (12.02.1931), http://w2.vatican.va/content/pius-xi/it/speeches/documents/hf_p-xi_spe_19310212_radiomessage.html (dostęp: 8.07.2017).

Rehman S., Image: its power, use, and abuse, „Scripta Neophilologica Posnaniensia” 2018, nr 18, s. 89–96.

Rodzeń J., Czy dziennikarz potrzebuje filozofii w epoce postprawdy i fake-newsów?, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2018, nr 10.

Zanussi K., Złe wychowanie. Spojrzenie artysty na konflikt wymogów rynku i wartości, które chcielibyśmy promować w wychowaniu [w:] Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis, A. Rynio, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2010.

Published

2020-09-15

How to Cite

Misztal, W. . (2020). The goodness and the effective communication in the teaching of John Paul II, Benedict XVI and Francis. Media Business Culture, (1(8), 53–64. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/4869

Issue

Section

Artykuły