Television as a political actor in the social assessment by Poles

Authors

  • Katarzyna Maciejewska-Mieszkowska University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Keywords:

television, political actor, social assessment

Abstract

Television, treated as one of political actors, is subject to social evaluation in terms of its credibility and trust. In the case of Polish audiovisual media, many years of surveys in the field show that in the last few years there have been fundamental changes in the perception of television broadcasts by Poles. This tendency should be associated with the dynamic transformations of the Polish political scene and the shaping of political preferences of the public. This publication aims to show changes in the assessment of television, taking into account the attitude of Poles towards political reality and their preferences in the use of specific sources of information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar-Sztanderska, A. Ziółkowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Briggs M., Telewizja i jej odbiorcy w życiu codziennym, przeł. B. Radwan, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.

Debord G., Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, przeł. M. Kwaterko, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2006.

Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2011.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii rynkowych, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2018.

Gálik S., Gálikova Tolnaiová S., Influence of the Internet on the Cognitive Abilities of Man Phenomenological and Hermeneutical Approach, „Communication Today” 2015, vol. 6, no. 1, p. 7–17.

Hellweg S.A., Pfau M., Brydon S.R., Televised Presidential Debates: Advocacy in Contemporary America, Praeger Publishers, New York 1992.

Jaskiernia A., Od telewizji masowej do Netfliksa. Telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2016.

Jędrzejewski S., Wiedza o audytorium mediów a możliwości jego kontroli [w:] Teorie komunikacji i mediów, red. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, t. 1, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2009.

Kepplinger H.M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, przeł. A. Kożuch, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

Klepka R., Ewolucja Wiadomości TVP1: od medialnej stronniczości do propagandy politycznej? [w:] Walka informacyjna. Uwarunkowania – Incydenty – Wyzwania, red. H. Batorowska, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej, Katedra Kultury Informacyjnej i Zarządzania Informacją, Kraków 2017.

Komunikat z badań nr 39/1994, Opinie o instytucjach publicznych po kryzysie rządowym, CBOS, Warszawa, marzec 1994.

Komunikat z badań nr 70/2019, Wiarygodność mediów, CBOS, Warszawa, maj 2019.

Komunikat z badań nr 113/1997, Ocena działalności instytucji publicznych, CBOS, Warszawa, wrzesień 1997.

Komunikat z badań nr 118/2019, Ocena działalności instytucji publicznych i mediów, CBOS, Warszawa, wrzesień 2019.

Komunikat z badań nr 121/2018, Oceny działalności instytucji publicznych, CBOS, Warszawa, wrzesień 2018.

Komunikat z badań nr 133/2016, Ocena instytucji publicznych, CBOS, Warszawa, wrzesień 2016.

Komunikat z badań nr 179/1995, Zaufanie do instytucji publicznych w czasie wyborów prezydenckich, CBOS, Warszawa, listopad 1995.

Kreft J., Władza algorytmów. U źródeł potęgi Google i Facebooka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przekł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Mielczarek T., Misja czy komercja – ewolucja programu Telewizji Polskiej SA, „Zeszyty Prasoznawcze” 2013, nr 4, s. 461–476.

Mocek S., Władza i media. Dyskurs polityczny wokół mediów publicznych w Polsce, „Zoon Politikon” 2017, nr 8, s. 33–57, https://www.civitas.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/ZP_08_2017_033-060.pdf (dostęp: 19.08.2020).

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001.

Nowak-Teter E., Rodzaje i przejawy tendencyjności w telewizyjnych programach informacyjnych w Polsce, „e-Politikon” 2017, nr 21, s. 102–133, http://oapuw.pl/wp-content/uploads/2017/07/ePolitikon-21-2017.pdf (dostęp: 23.08.2020).

Ociepka B., Dla kogo telewizja? Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003.

Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań 2011.

Pokorna-Ignatowicz K., Polska telewizja publiczna jako „łup polityczny”, „Studia Medioznawcze” 2010, nr 2, s. 39–47.

Postman N., Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, przeł. L. Niedzielski, Wydawnictwo MUZA, Warszawa 2002.

Raport całościowy z badania: Różnorodność treści informacyjnych w Polsce z perspektywy użytkownika, red. J. Garlicki, Warszawa 2015, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/publikacje/analizy/roznorodnosc-tresci-informacyjnych-w-polsce.pdf (dostęp: 12.08.2020).

Sartori G., Homo videns. Telewizja i post-myślenie, przeł. J. Uszyński, Telewizja Polska, Warszawa 2005.

Świerczyńska-Głowania W., Działalność programowa telewizji publicznej. Kluczowe determinanty programowania i dystrybucji oferty, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.

Television and the Public Interest. Vulnerable Values in West European Broadcasting, red. J.G. Blumler, SAGE Publications, London 1992.

Television News Research: Recent European Approaches and Findings, red. K. Renckstorf, D. McQuail, N. Jankowski, Quintessence Publishing Deutschland, Berlin 2001.

Telewizję w 2019 roku oglądaliśmy krócej. Królował Polsat, ale TVP ma też powód do zadowolenia, https://businessinsider.com.pl/media/tv-radio/ogladalnosc-telewizji-w--2019-roku-dane-nielsena/ffwwf89 (dostęp: 19.08.2020).

Toeplitz K.T., Dokąd prowadzą nas media, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2006.

Published

2020-12-21

How to Cite

Maciejewska-Mieszkowska, K. . (2020). Television as a political actor in the social assessment by Poles. Media Business Culture, (2(9), 115–129. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/5494

Issue

Section

Artykuły

Most read articles by the same author(s)