How to convince the undecided – communication with the elderly and attitudes towards vaccination COVID-19

Authors

  • Katarzyna Bałandynowicz-Panfil University of Gdańsk

Keywords:

vaccination, COVID-19, pandemic, elderly, social communication

Abstract

The pandemic has had its toll on the socio-economic life of most people. Governments and international organizations face new challenges in a situation of uncertainty. The next step in the fight against the threat of COVID-19 is the mass vaccination procedure. Social campaigns are designed to encourage as many people as possible to join the vaccination plan. Achieving population resilience requires a significant commitment of organizational, financial and communication resources. Older people constitute a priority group in the vaccination system in Poland. However, despite the measures taken, there remains a significant share of seniors who remain reluctant to vaccination. The government is taking further pro-turnout measures targeted at the elderly. The shortcomings of the existing strategies should be eliminated for the benefit of society. This article is an attempt to summarize the research conducted so far in the field of the needs and possibilities of communication with the elderly, attitudes towards vaccinations and sources of influence on making purchasing decisions of seniors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Mohaithef M., Padhi B.K., Determinants of COVID-19 Vaccine Acceptance in Saudi Arabia: A web-Based National Survey, „Journal of Multidisciplinary Healthcare” 2020, nr 13.

Berenza D., Biały M., Bieniasz J., Epidemiologia [w:] COVID-19 – opracowanie zgodne ze stanem wiedzy na 26.03.2020 r., https://www.umed.wroc.pl (dostęp: 25.05.2021).

Bylok F., Zachowania konsumpcyjne seniorów na rynku dóbr i usług, „Acta Univeritatis Lodziensis. Folia Oecnonomica” 2013, nr 291.

Caspi G. et al., Socioeconomic Disparities and COVID-19 Vaccination Acceptance: Experience from Israel, The Preprint Server for Health Sciences, www.medrxiv.org (dostęp: 29.05.2021).

Chou W.-Y.S., Budenz A., Considering Emotion in COVID-19 Vaccine Communcation: Addressing Vacinne Hesitancy and Fostering Vaccine Confidence, „Health Communication” 2020, t. 35, nr 14.

Cordina M., Lauri M.A., Lauri J., Attitudes towards COVID-19 vaccination, vaccine hesitancy and intention to take the vaccine, „Pharmacy Practice (Granada)”, March 2021, t. 19, nr 1.

Data base: ourworldindata.org (dostęp: 28.05.2021).

European Medicines Agency, www.ema.europa.eu (dostęp: 28.05.2021).

He Y., Vinci R.J., Uncertainty in the COVID-19 Pandemic and the Art of Medicine, „Pediatrics”, May 2021, t. 147, nr 5.

Hyams C. et al., Assessing the effectiveness of BNT162b2 and ChAdOx1nCoV-19 COVID-19 vaccination in prevention of hospitalisations in elderly and frail adults: a single centre test negative case-control study, SSRN, www.ssrn.com (dostęp: 28.05.2021).

Ile osób w Polsce przyjęło szczepionkę przeciw koronawirusowi?, www.forsal.pl (dostęp: 28.05.2021).

Jakie szczepionki przeciw COVID-19 są dopuszczone do obrotu?, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, www.szczepienia.pzh.gov.pl (dostęp: 28.05.2021).

Jarynowski A., Skawina I., Attempt at profiling and regionalisation of COVID-19 vaccine campaigns in Poland – preliminary results, „European Journal of Translational and Clinical Medicine” 2021, nr 4(1), s. 13–21.

Jaworski K.P., Moralna ocean stosowania niektórych szczepionek przeciw COVID-19 w świetle personalizmu chrześcijańskiego, „Teologia i Człowiek” 2021, t. 53, nr 1.

Kataryńczuk-Mania L., Gebreselassie J., Kompetencje komunikacyjne seniorów – wybrane wątki, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2018, nr 19.

Kieżel E., Koncepyjno-metodyczne problemy badania racjonalności zachowań konsumentów, „Acta Univeritatis Lodziensis. Folia Oeconomica” 2004, nr 179.

Klimczuk K., „Babcia skacze jak kangur”. Recepta na zdrowe życie bez recepty dla seniorów w reklamach telewizyjnych, „EXLIBRIS. Biblioteka Gerontologii Społecznej”, 2017, nr 2(14), s. 56–67.

Klimiuk K. et al., Vaccine misinformation on social media – topic-based content and sentiment analysis of Polish vaccine-deniers’ comments on Facebook, „Human Vaccines & Immunotherapeutics” 2021, nr 17(1).

Lewandowsky S. et al., The COVID-19 Vaccine Communication Handbook. A practical guide for improving vaccine communication and fighting misinformation, www.handmd.io (dostęp: 23.05.2021).

Malesza M., Bozym M., Factors influencing COVID-19 vaccination uptake in an elderly sample in Poland, The Preprint Server for Health Sciences, www.medrxiv.org (dostęp: 29.05.2021).

Malesza M., Bozym M., Factors influencing COVID-19 vaccination uptake in an elderly sample in Poland, The Preprint Server for Health Sciences, www.medrxiv.org (dostęp: 29.05.2021).

Malik A.A. et al., Determinants of COVID-19 vaccine acceptance in the US, „EClinicalMedicine” 2020.

Marczewska M., Teoria neoinstytucjonalna [w:] Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych, red. K. Klincewicz, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.

Megget K., Even covid-19 can’t kill the anti-vaccination movement, „The BMJ” 2020, t. 369.

Nafilyan V. et al., Sociodemographic inequality in COVID-19 vaccination coverage amongst elderly adults in England: a national linked data study, The Preprint Server for Health Sciences, www.medrxiv.org (dostęp: 29.05.2021).

Ostrowska A., Lekarze i ich starsi pacjenci. Zaburzenia komunikacji, Rzecznik Praw Obywatelskich, Warszawa 2018.

Plotkin S.A., Levy O., Considering Mandatory Vaccination of Children for COVID-19, „Pediatrics”, May 2021, t. 147, nr 5.

Raport szczepień przeciwko COVID-19, Serwis Rzeczpospolitej Polskiej, www.gov.pl (dostęp: 28.05.2021).

Reiter P.L., Pennell M.L., Katz M.L., Acceptability of COVID-19 vaccine among adults in the United States: How many people would get vaccinated?, „Vaccine” 2020, t. 38(42).

Russell F.M., Greenwood B., Who should be prioritised for COVID-19 vaccination?, „Human Vaccines & Immunotherapeutics” 2021, t. 17, nr 5.

Sherman S.M. et al., COVID-19 vaccination intention in the UK: results from the COVID-19 vaccination acceptability study (CoVAccS), a nationally representative cross-sectional survey, „Human Vaccines & Immunotherapeutics” 2021, t. 17(6).

Shmueli L., Predicting intention to receive COVID-19 vaccine among the general population using the health belief model and the theory of planned behavior model, „BMC Public Health” 2021, nr 1.

Stanowisko Zespołu Ekspertów ds. Bioetycznych Konferencji Episkopatu Polski dotyczące szczepionek, www.episkopat.pl (dostęp: 27.05.2021).

Szostakowska K., Infantylizacja osób starszych nie tylko w sferze języka – raport z badań, „Praca Socjalna” 2019, nr 34(5).

Szot G., Komunikacja z osobami starszymi w pracy policji, Szkoła Policji w Słupsku, Słupsk 2019; A. Światek, Specyficzne zjawiska komunikacyjne w wieku senioralnym, „Sztuka Leczenia” 2007, t. XIV, nr 1–2.

Talaśka K., Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Pacjent w wieku podeszłym i jego potrzeby komunikacyjne w ocenienie lekarzy [w:] Starość, język, komunikacja: nowe obszary logopedii, red. K. Talaśka, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020.

Trojanowska M., Wincewicz-Price A., Zyzik R., Od szczepionek do szczepień. Jak skutecznie włączyć społeczeństwo w walkę z pandemią?, „Policy Paper” 2021, nr 2.

Published

2021-06-16

How to Cite

Bałandynowicz-Panfil, K. (2021). How to convince the undecided – communication with the elderly and attitudes towards vaccination COVID-19. Media Business Culture, (1(10), 159–172. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/6180

Issue

Section

Artykuły