Health for sale? Television pharmaceuticals advertisements and the peripheral route of persuasion

Authors

  • Natalia Moczoł University of Silesia in Katowice

Keywords:

health communication, TV advertising, persuasion, pharmaceuticals, Elaboration Likelihood Model

Abstract

The article presents the results of the content analysis of TV commercials for pharmaceuticals in the peripheral way of persuasion. The research was based on 4,052 spots broadcast by three TV stations in November 2020 and January 2021. The obtained results showed that, to a large extent, advertisements related to this group of products are not based on references to medicine. The authors of these reports rarely use the image of medical professionals as experts. The analysis also did not show creating a narrative using persuasion tools such as scenes referring to the medical environment and specialized vocabulary. The collected research material has been demonstrated that family members and friends often play the role of authority in advertising OTC drugs, dietary supplements, and medical devices. The most frequently used type of scenes are spaces related to everyday life. Based on the conducted research, new trends were identified in televised Natalia Moczoł 114 advertisements for pharmaceuticals, resulting from both legal conditions and the deepening mediatisation in medicine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bohner G., Moskowitz G.B., Chaiken S., The interplay of heuristic and systematic processing of social information, „European Review of Social Psychology” 1995, No. 6, s. 33–68.

Brock T.C., Green M.C., Perswazja. Perspektywa psychologiczna, przeł. T. Sieczkowski, M. Kowaleczko-Szumowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

CBOS, Wartości w czasach zarazy, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_160_20.PDF (dostęp: 20.09.2021).

CBOS, Zaufanie społeczne, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_043_20.PDF (dostęp: 30.10.2021).

Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1998.

Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Fuyuan S., Vivian S.C., Ruobing L., Impact of narratives on persuasion in health communication: A meta-analysis, „Journal of Advertising” 2015, No. 44, 105–113.

Goban-Klas T., Od doktora House›a do doktora Google. Jak nowe media, Internet i smartfony zmieniają opiekę zdrowotną, „Komunikacja Społeczna. Czasopismo elektroniczne” 2013, nr 3(7), s. 3.

Haławin A., Konstrukcja komunikacji w reklamach leków i suplementów diety, „Dziennikarstwo i Media” 2018, nr 9, s. 99.

Jach Ł., Chmiel S., Polecam! – naukowiec / „Polecam” – konsument. Znaczenie obecności i społecznych lub naukowych dowodów słuszności dla oceny wiarygodności reklam w kontekście refleksyjności poznawczej, maksymalizacji i światopoglądu scjentystycznego, „Psychologia i Społeczeństwo” 2018, nr 13, s. 31.

Komar S., The effects of verbal and non-verbal features on the reception of DRTV commercials, „ELOPE: English Language Overseas Perspectives and Enquiries” 2016, No. 2, s. 191–192.

Kraszkiewicz D., Waniowski P., Postrzeganie reklamy telewizyjnej produktów farmaceutycznych w świetle wyników badań bezpośrednich, „Ekonomia – Wroclaw Economic Review” 2020, nr 4, s. 15.

Krippendorff K., Content analysis: An introduction to its methodology. Second edition, Sage Publications, Thousand Oaks, CA 2004.

Michalczyk S., Jednostka i społeczeństwo w świecie mediów: klasyczne i współczesne idee w teoriach średniego zasięgu, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2015.

Mroczek B., Witsanko A., Grochans E., Rotter I., Jasińska M., Jurczak A., Żułtak-Bączkowska K., Wpływ reklamy na zakup leków bez recepty przez osoby powyżej 60. roku życia, „Family Medicine & Primary Care Review” 2012, No. 3, s. 408.

Olszanecka-Marmola A., Techniki perswazyjne w telewizyjnych reklamach sieci sklepów spożywczych, firm telekomunikacyjnych oraz banków w początkowej fazie pandemii COVID-19, „Zarządzanie Mediami” 2021, nr 2, s. 374.

Petty R.E., Cacioppo J.T., The elaboration likelihood model of persuasion, „Advances in Experimental Social Psychology” 1986, No. 19, s. 123–205.

Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW „Prasa – Książka – Ruch”, Kraków 1983.

Szwed B., Multimodalność w audiowizualnych reklamach produktów farmaceutycznych, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2020, nr 3(15), s. 72.

Ustawa z dnia 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2016 r., poz. 12142 z późn. zm.).

Published

2022-06-30

How to Cite

Moczoł , N. . (2022). Health for sale? Television pharmaceuticals advertisements and the peripheral route of persuasion. Media Business Culture, (1(12), 113–124. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/7103

Issue

Section

Artykuły