Media system in China

Authors

  • Małgorzata Durmaj Jagiellonian University

Keywords:

China, media system, propaganda, „People’s Daily”, „China Daily”

Abstract

The media, as the media of social communication and policy instruments in the People’s Republic of China, are a frequent subject of research today. The media system is presented in the context of the cultural and geographical specificity of a given country as well as political and civilization conditions that affect the distribution of media messages. The most influential features of the Chinese media system include: a low level of journalistic professionalism or state interventionism. The decisions of the PRC authorities and the programming line of the media in China pose a threat to media pluralism and independence. Literature review, references to scientific texts, translations of websites available on Chinese web browsers and a review of available reports can help spread awareness of censorship and the fight against harmful rhetoric still present in the media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamczyk M., Media we współczesnym państwie totalitarnym na przykładzie Chińskiej Republiki Ludowej [w:] Media XXI wieku. Studia interdyscyplinarne, red. A. Drabina, A. Momot, Stowarzyszenie Młodych Twórców „Kontrast”, Wrocław 2016.

Asia Internet use, population statistics data and Facebook data, https://www.internetworldstats.com/stats3.htm(dostęp: 30.06.2020).

中国日报(China Daily), https://baike.baidu.com/item/中国日报/2266742?fr=aladdin (dostęp: 1.12.2020).

China Daily –China Daily, https://pl.qaz.wiki/wiki/China_Daily (dostęp: 2.12.2020).

Chinese Media in Africa, https://www.youtube.com/watch?v=88-PxOQu8Z4 (dostęp: 29.09.2014).

Chiny przejmują świat (China’s World Takeover), Francja 2020.

Constitution of the People’s Republic of China. Chapter II The Fundamental Rights and Duties of Citizens. Article 35, http://www.npc.gov.cn/zgrdw/englishnpc/Constitution/2007-11/15/content_1372964.htm(dostęp: 14.03.2004).

Constitution of the People’s Republic of China. Chapter II The Fundamental Rights and Duties of Citizens. Article 41, http://www.npc.gov.cn/zgrdw/englishnpc/Constitution/2007-11/15/content_1372964.htm(dostęp: 14.03.2004).

Coverage rate of television in China from 2009 to 2019, https://www.statista.com/statistics/279098/coverage-rate-of-television-in-china/ (dostęp: 1.12.2020).

Cure53, Analysis-Report “Study the Great Nation”08.-09.2019, https://cure53.de/analysis_report_sgn.pdf (dostęp: 2.05.2022).

Gagliardone I., Verhoeven H., Opinion: China’s positive spin on Africa, https://edition.cnn.com/2012/12/18/opinion/china-media-africa-verhoeven-gagliardone/index.html (dostęp: 19.12.2012).

Godlewski K., Media w Chinach: Internetowa rewolucja i rządowa reakcja, „Global Media Journal” 2010, nr 1, s. 37.

He Z., Chinese Communist Party Press in a Tug- of- war: A political-economy analysis of the Shenzen Special Zone Daily [w:] Power, money, media communication patterns and bureaucratic control in cultural China, ed. Chin-C Lee, Northwestern University Press, Illinois 2000.

Introduction to People’s Daily, http://en.people.cn/90827/90828/ (dostęp: 1.12.2020).

Jacoby M., Chiny bez makijażu, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2016.

Kobyłka A., Nie tylko cenzura – media w Chinach, http://www.psz.pl/168-archiwum/aleksander-kobylka-nie-tylko-cenzura-media-w-chinach (dostęp: 3.11.2009).

Kopaliński,W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2007.

Kruczkowska M., Chiny wyrzucają korespondentów trzech głównych gazet amerykańskich, https://wyborcza.pl/7,75399,25800661,chiny-odebraly-akredytacje-dziennikarzom-trzech-glownych-mediow.html (dostęp: 18.03.2020).

Lewandowski P., Wolność słowa i cenzura cyberprzestrzeni w Chińskiej Republice Ludowej [w:] Społeczeństwo i polityka we współczesnej Azji Wybrane zagadnienia, red. Z. Osmólska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015.

Media w Polsce. Część 1. System medialny i jego otoczenie, http://dziennikarstwo.uni.wroc.pl/userfiles/18/files/SMS/MediawPolsce_1.pdf?v=1488021172 (dostęp: 1.12.2020).

对人民日报海外版作重要批示(Ważne instrukcje dla zagranicznego wydania People›s Daily), https://baike.baidu.com/pic/人民日报/706569/18714954/838ba61ea8d3fd1f1c9fc7e9364e251f94ca5f4a?fr=lemma&ct=cover#aid=18714954&pic=838ba61ea8d3fd1f1c9fc7e9364e251f94ca5f4a (dostęp: 1.12.2020).

人民日报(People’s Daily), https://baike.baidu.com/item/人民日报/706569?fr=kg_qa (dostęp: 1.12.2020).

Reporters Without Borders, Beijing has failed to learn coronavirus lessons and further tightens censorship, https://rsf.org/en/countries (dostęp: 1.12.2020).

Reporters Without Borders, China, https://rsf.org/en/country/china (dostęp: 3.05.2022).

Reporters Without Borders, Debate on Internet censorship censored, https://rsf.org/en/news/debate-internet-censorship-censored (dostęp: 30.11.2010).

Reporters Without Borders, Even tighter control, https://rsf.org/en/china (dostęp: 1.12.2020).

Shirk S.L., Changing Media, Changing China, Oxford University Press, New York 2011.

Special Feature: The ‘Southern Weekly’Controversy, https://freedomhouse.org/report/china-media-bulletin/special-feature-southern-weekly-controversy (dostęp: 5.01.2013).

Świeży D., Analiza mediów państwowych Chińskiej Republiki Ludowej na przykładzie People’s Daily, Xinhua News Agency i China Central Television, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2012.

Thomala L.L., Leading newspapers in China in 2019, based on media power score, https://www.statista.com/statistics/1127478/china-media-influence-index-of-leading-newspapers/ (dostęp: 24.06.2020).

Thomala L.L., Leading radio channels in China 2018, by reach, https://www.statista.com/statistics/1128310/china-leading-radio-stations-and-channels-by-number-of-listening-times/ (dostęp: 24.06.2020).

Thomala L.L., Leading TV stations in China 2019, based on media power score, https://www.statista.com/statistics/1128059/china-media-influence-index-of-leading-television-stations-and-channels/ (dostęp: 24.06.2020).

Thomala L.L., Most popular social networks in China Q3 2020, https://www.statista.com/statistics/250546/leading-social-network-sites-in-china/ (dostęp: 12.02.2021).

Thomala L.L., Number of magazine publications in China in 2009-–2019, https://www.statista.com/statistics/279178/number-of-magazine-publications-in-china/ (dostęp: 29.12.2020).

Thomala L.L., Number of newspapers in China in 2009–2019, https://www.statista.com/statistics/279182/number-of-newspapers-in-china/ (dostęp: 29.12.2020).

Thomala L.L., Number of radio shows in China 2009–2019, https://www.statista.com/statistics/279090/number-of-radio-shows-in-china/ (dostęp: 9.12.2020).

Thomala L.L, Number of TV shows in China 2009–2019, https://www.statista.com/statistics/279105/number-of-tv-shows-in-china/ (dostęp: 9.12.2020).

Published

2022-06-30

How to Cite

Durmaj , M. . (2022). Media system in China. Media Business Culture, (1(12), 157–170. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/7106

Issue

Section

Artykuły