A YouTube grandpa, a columnist or a hatemonger? Jerzy Urban’s image on Twitter
Keywords:
Jerzy Urban, Nie weekly magazine, Twitter, social mediaAbstract
The aim of the article is to analyse Jerzy Urban’s image on Twitter. Quantitative and qualitative methods were used for the purpose of the article. The analysis of contents served as the main tool. The Twitonomy tool was used to support the process of analysis. The author discusses Jerzy Urban’s persona and references the editor-in-chief of Nie weekly magazine – closely connected to traditional media (printed press) in the Internet world – by describing his online „second life”. She also provides an analysis of his online image. The starting point of the analysis was a discussion which took place on Twitter after the death of Jerzy Urban. Some Internet users said goodbye to „an outstanding columnist” while others to „a repulsive servant of a criminal system”. The author decided to check which image of the journalist is prevalent in the microblogging environment. The analysis of tweets has shown that the way Twitter users perceive Jerzy Urban is inconclusive. Numerous extreme statements were used to describe the editor-in-chief of Nie – from a positive „phenomenon” through a neutral „columnist” to „a communist criminal”. The material analysed by the author presents a mostly negative image of Urban. He was a controversial, emotive figure and his perception largely depends on the generation to which we belong.
Downloads
References
Bauer Z., Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2000.
Domański J., Żegnaj, Redaktorze, „Przegląd” 2022, nr 42, s. 3.
Gala P., Wizerunek i kierunki polityki Władimira Putina w mediach społecznościowych w kampanii prezydenckiej w 2018 roku, „Polityka i Społeczeństwo” 2018, nr 3(16), s. 33–47.
IAB Polska, Przewodnik po social media w Polsce, https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/01/IAB-Przewodnik-po-Social-Media-w-Polsce-2019-2020.pdf (dostęp: 10.02.2022).
Kanał tygodnika „Nie” w serwisie YouTube, https://www.youtube.com/@tygodniknie7540/videos (dostęp: 10.02.2022).
Kledzik M., Wizerunek Marka Edelmana, Jerzego Urbana i Daniela Passenta w mediach publicznych [w:] Autopromocja, autoprezentacja, wizerunek w mediach masowych, red. A. Kalisz, E. Tyc, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 99–114.
Kopacz G., Nie jestem trollem, https://www.press.pl/tresc/68650,wywiady-_press_-2021_-nie-jestem-trollem_-rozmowa-z-michalem-marszalem_-tworca-social-mediow-tygodnika—nie—- (dostęp: 3.03.2023).
Krzemiński A., Jerzy Urban, skandalista i fenomen. Zawsze chciał być na widoku, https://www.polityka.pl/opolityce/2184090,1,jerzy-urban-skandalista-i-fenomen-zawsze-chcial-byc-na-widoku.read (dostęp: 10.01.2023).
Kwaśniewski A., Obojętnych wobec Jerzego Urbana nie było, „Przegląd” 2022, nr 42, s. 10.
MAT, Dziennikarz, propagandysta, redaktor „Nie”, „Press” 2022, nr 11–12, s. 14.
Narożna D., Social media Wołodymyra Zełenskiego a kreowanie wizerunku w dobie wojny ukraińsko-rosyjskiej, „Przegląd Politologiczny”, 2022, nr 2, s. 107–115.
Paroń K., Ironia w felietonach Jerzego Urbana (tygodnik „Nie” 2004), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia litteraria Polonica” 2013, nr 20(2), s. 125–138.
Piontek D., Grzelak M., Dziennikarz: kreator opinii czy celebryta? Problemy teoretyczne, „e-Politikon” 2014, nr 12, s. 177–200.
Profil tygodnika „Nie” w serwisie Twitter, https://twitter.com/TygodnikNIE (dostęp: 10.02.2022).
Siudak M., Twitter w komunikacji politycznej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2022.
Strona tygodnika „Nie” w serwisie Facebook, https://www.facebook.com/TygodnikNIE/?ref=-page_internal (dostęp: 10.02.2022).
Zygmanowska A., Kontrowersyjność językowa felietonów Jerzego Urbana a realia polityczne w Polsce [w:] Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii, red. K. Kleszczowa, A. Rejter, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008, s. 144–155.