Dziadziuś z YouTube’a, felietonista czy siewca nienawiści? Wizerunek Jerzego Urbana na Twitterze
Słowa kluczowe:
Jerzy Urban, Tygodnik „Nie”, Twitter, media społecznościoweAbstrakt
Celem artykułu jest analiza wizerunku Jerzego Urbana na Twitterze. W artykule zastosowano metody ilościowe i jakościowe. Głównie posłużono się analizą zawartości treści. Wsparcie w procesie analizy stanowiło narzędzie Twitonomy. Autorka przedstawia sylwetkę Jerzego Urbana. Powiązanego z medium tradycyjnym (prasa drukowana) redaktora naczelnego Tygodnika „Nie” sytuuje również w przestrzeni sieciowej, opisując jego „drugie życie” w internecie. Następnie podejmuje się analizy jego wizerunku w sieci. Punktem wyjścia do podjęcia analizy była dyskusja zarejestrowana w serwisie Twitter po śmierci Jerzego Urbana. Niektórzy internauci żegnali „wybitnego felietonistę”, inni „obrzydliwego sługusa zbrodniczego systemu”. Autorka postanowiła sprawdzić, jaki wizerunek dziennikarza dominuje w przestrzeni mikrobloga. Analiza tweedów wykazała, że użytkownicy Twittera postrzegają Jerzego Urbana w sposób niejednoznaczny. Pośród używanych określeń opisujących sylwetkę redaktora naczelnego „Nie” znajdziemy wiele skrajności: od pozytywnego „fenomenu”, przez neutralnego „felietonistę”, aż do „komunistycznego zbrodniarza”. Z analizowanego materiału wyłania się głównie neutralny wizerunek Urbana. To postać kontrowersyjna, wzbudzająca emocje, a to jak go odbieramy, w głównej mierze zależy od generacji, do której należymy.
Downloads
Bibliografia
Bauer Z., Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2000.
Domański J., Żegnaj, Redaktorze, „Przegląd” 2022, nr 42, s. 3.
Gala P., Wizerunek i kierunki polityki Władimira Putina w mediach społecznościowych w kampanii prezydenckiej w 2018 roku, „Polityka i Społeczeństwo” 2018, nr 3(16), s. 33–47.
IAB Polska, Przewodnik po social media w Polsce, https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/01/IAB-Przewodnik-po-Social-Media-w-Polsce-2019-2020.pdf (dostęp: 10.02.2022).
Kanał tygodnika „Nie” w serwisie YouTube, https://www.youtube.com/@tygodniknie7540/videos (dostęp: 10.02.2022).
Kledzik M., Wizerunek Marka Edelmana, Jerzego Urbana i Daniela Passenta w mediach publicznych [w:] Autopromocja, autoprezentacja, wizerunek w mediach masowych, red. A. Kalisz, E. Tyc, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 99–114.
Kopacz G., Nie jestem trollem, https://www.press.pl/tresc/68650,wywiady-_press_-2021_-nie-jestem-trollem_-rozmowa-z-michalem-marszalem_-tworca-social-mediow-tygodnika—nie—- (dostęp: 3.03.2023).
Krzemiński A., Jerzy Urban, skandalista i fenomen. Zawsze chciał być na widoku, https://www.polityka.pl/opolityce/2184090,1,jerzy-urban-skandalista-i-fenomen-zawsze-chcial-byc-na-widoku.read (dostęp: 10.01.2023).
Kwaśniewski A., Obojętnych wobec Jerzego Urbana nie było, „Przegląd” 2022, nr 42, s. 10.
MAT, Dziennikarz, propagandysta, redaktor „Nie”, „Press” 2022, nr 11–12, s. 14.
Narożna D., Social media Wołodymyra Zełenskiego a kreowanie wizerunku w dobie wojny ukraińsko-rosyjskiej, „Przegląd Politologiczny”, 2022, nr 2, s. 107–115.
Paroń K., Ironia w felietonach Jerzego Urbana (tygodnik „Nie” 2004), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia litteraria Polonica” 2013, nr 20(2), s. 125–138.
Piontek D., Grzelak M., Dziennikarz: kreator opinii czy celebryta? Problemy teoretyczne, „e-Politikon” 2014, nr 12, s. 177–200.
Profil tygodnika „Nie” w serwisie Twitter, https://twitter.com/TygodnikNIE (dostęp: 10.02.2022).
Siudak M., Twitter w komunikacji politycznej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2022.
Strona tygodnika „Nie” w serwisie Facebook, https://www.facebook.com/TygodnikNIE/?ref=-page_internal (dostęp: 10.02.2022).
Zygmanowska A., Kontrowersyjność językowa felietonów Jerzego Urbana a realia polityczne w Polsce [w:] Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii, red. K. Kleszczowa, A. Rejter, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008, s. 144–155.