Dziennikarze na cyfrowych sterydach

Authors

Keywords:

convergence, digital revolution, media apocalypse, data smog, digital steroids

Abstract

The article is a media studies analysis of the processes and mechanisms of digitization as the main cause of the technological convergence from print to digital, which transformed all media, creating a new architecture of communication. The place of the old corporate media order was taken by a dozen competing concepts forming a fragmented networked media landscape. The research goal of the article is to answer the questions of how this transition from print to digital affects the status of the journalistic profession: first, what is the impact of digital on the information ecosystem and the journalist’s position in it? second, is there a relationship between the medium of press material and its quality? third, has digital acted as a steroid to accelerate the intensity of journalistic activity? These important and complex problems of modern journalism, put in the form of a metaphorical shortcut – “digital steroids” – are the subject of research in this publication.

Downloads

References

Anderson Ch., Długi ogon. Ekonomia przyszłości każdy konsument ma głos, przeł. B. Ludwiczak, Media Rodzina, Poznań 2008.

Baran S.J., Davis D.K., Teorie komunikowania masowego, przeł. A. Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

Bolter D.J., Grusin R., Remediation. Understanding New Media, MIT Press, Cambridge 1999.

Castells M., Władza komunikacji, przeł. J. Jedliński, P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Davies N., Flat Earth News: An Award-Winning Reporter Exposes Falsehood, Distortion and Propaganda in the Global Media, Random House, London 2009. Entman R.M., Framing: towards clarification of fractured paradigm, „Journal of Communication” 1993, Vol. 43(4), s. 51–58.

Fallows J., Learning to Love the (Shallow, Divisive, Unreliable) New Media, „Atlantic”, kwiecień 2011.

Fenton N., New Media, Old News. Journalism and Democracy in the Digital Age, Goldsmiths College, University of London, London 2009. Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza. Poltext, Warszawa 2011.

Jastrzębski J., Media, masy, maszyny. Szkice o infosferze i komunikacji społecznej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2020.

Jung B., The new economics of digital media [w:] Coping with Media and the Internet in the Contemporary World, ed. J. Skrzypczak, Adam Mickiewicz University in Poznań, Faculty of Political Science and Journalism, Poznań 2020.

Kononiuk T., Aksjologiczna erozja przestrzeni komunikowania [w:] Media a wartości demokratyczne. Księga Jubileuszowa Dedykowana Profesorowi Januszowi Adamowskiemu. Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2022.

Kononiuk T., Etyczne dziennikarstwo. Ewolucja deontyczna zawodu, Oficyna Wydawnicza ASPRA JR, Warszawa 2015.

Kononiuk T., Informacja jako towar, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 2000, nr 7/8.

Kononiuk T., Profesjonalizacja w dziennikarstwie. Między modernizmem a ponowoczesnością, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2013.

Kononiuk, T., Rzetelne dziennikarstwo. Aksjologia i deontologia. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2018.

Kreft J., Koniec dziennikarstwa, jakie znamy, agregacja w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.

Kreft J., Władza algorytmów. U źródeł potęgi Google i Facebooka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Levinson P., Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, przeł. H. Jankowska, Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2006.

Levinson P., Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.

McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.

Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, PWN, Warszawa 2020.

Pariser E., The Filter Bubble. What the Internet is Hiding From You, Penguin Press, New York 2011.

Pew Research Center, Project for Excellence in Journalism.

Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, przeł. O. Hedemann, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011.

Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalska-Dulęba, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1995.

Sokalska A., To gazety generują większość newsów w sieci. Polska, „The Times”, 27.05.2010, http://www.polskatimes.pl/komentarze/261416 (dostęp: 5.11.2023).

Szurmiński Ł., Propaganda w świecie nowych plemion. Perspektywa medioznawcza. Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2023.

Taylor A., Czego chcemy od prasy i internetu, przeł. A. Paszkowska, „Krytyka Polityczna” 2016, nr 44, s. 86.

Taylor A., The People’s Platform: Taking Back Power and Culture in the Digital Age, Metropolitan Books, New York 2014.

Published

2023-12-21

How to Cite

Kononiuk, T. (2023). Dziennikarze na cyfrowych sterydach. Media Business Culture, (2 (15), 151–164. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11231

Issue

Section

Artykuły