O zjawiskach kryzysowych w mediach (nie tylko w Polsce) – refleksje obserwatora

Autor

  • Janusz Włodzimierz Adamowski Uniwersytet Warszawski

Słowa kluczowe:

media masowe, komunikowanie, zmiany, zjawiska kryzysowe, polityzacja mediów

Abstrakt

W publikacji podjęto próbę opisu i analizy licznych zjawisk kryzysowych, jakie w ostatnich kilkunastu latach ujawniły się w środowisku środków przekazu (także polskich). W formie z konieczności skrótowej, głównie ze względu na objętość tego tekstu, wyeksponowane zostały zmiany zachodzące w sposobach odbioru współczesnych mediów, jak również procesy i zjawiska negatywnie wpływające na ich obecną kondycję, jak pogłębiająca się ich polityzacja (co stanowi w Polsce – zwłaszcza w przypadku publicznych audiowizualnych środków przekazu – ich wielkie obciążenie), tabloidyzacja oraz powolne, systematyczne zanikanie tak zwanych starych środków przekazu (głównie prasy drukowanej), to ostatnie głównie w związku ze zmianami zachodzącymi w sposobach konsumpcji informacji i rozrywki. Towarzyszą temu także niekorzystne zjawiska i procesy zachodzące wewnątrz rodzimego środowiska dziennikarskiego, jak na przykład jego pogłębiająca się dekompozycja, także dokonująca się na tle istotnych różnic w postawach politycznych jego członków.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Barney D., Społeczeństwo sieci, przeł. M. Fronia, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii rynkowych, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2018.

Jędrzejewski S., Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej, TAiWPN Universitas, Kraków 2010.

Keane J., Media a demokracja, Wydawnictwo ANEKS, Londyn 1992.

Kreft J., Władza algorytmów. U źródeł potęgi Google i Facebooka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, przeł. N. Szczucka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.

McQuail D., McQuail’s Mass Communication Theory, 4th edition, SAGE Publications, London–Thousand Oaks-New Delhi 2000.

Mielczarek T., Raport o śmierci polskich gazet, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2012.

Mielczarek T., Tygodniki opinii w zmieniającej się rzeczywistości, TAiWPN Universitas, Kraków 2018.

Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.

Ociepka B., Dla kogo telewizja? Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003.

Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011.

Rynek audiowizualny w Polsce. Ocena i perspektywy, red. J. Adamowski, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2003.

Sartori G., Homo videns. Telewizja i postmyślenie, przeł. J. Uszyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

Toeplitz K.T., Dokąd prowadzą nas media, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2006.

Pobrania

Opublikowane

2020-09-15

Jak cytować

Adamowski, J. W. (2020). O zjawiskach kryzysowych w mediach (nie tylko w Polsce) – refleksje obserwatora. Media Biznes Kultura, (1(8), 9–18. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/4866

Numer

Dział

Artykuły