Komunikacyjna anosmia i poetyka opowieści w reklamach perfum
Słowa kluczowe:
palimpsestowe struktury narracyjne, estetyka tekstu reklamowego, motywy literackie i kulturowe, efekty synestetyczne, ujęcie literaturoznawczeAbstrakt
Kiedy analizujemy współczesne krótkie filmy reklamowe, staje się jasne, że nie wystarczy użyć samych paradygmatów nauk o komunikacji społecznej i mediach, aby uchwycić skomplikowane środki użyte w tych tekstach. Reklamy audiowizualne perfum są celowo komponowane w taki sposób, aby osiągnąć wyszukane efekty artystyczne, które mają stymulować chęć zakupu produktu u potencjalnego konsumenta. Budowanie zmysłowej i estetycznej atrakcyjności filmów pozwala firmom perfumeryjnym osiągnąć swoje cele marketingowe bez wywierania jakiejkolwiek dodatkowej presji na klienta. Optują one raczej za tworzeniem subtelnych, multimodalnych narracyjnych efektów danej kampanii reklamowej, które działają w powiązaniu z intersubiektywnym zaangażowaniem docelowego adresata. Celem tego artykułu jest ukazanie zakresu technik estetycznych i poetyckich (literackich) w budowaniu atrakcyjnych bądź intrygujących, intertekstualnie aluzyjnych reklam perfum. Zabiegi z dziedziny literackiego i pozaliterackiego storytelling mają rekompensować fakt, że zapachu nie da się przekazać bezpośrednio w użytym medium audiowizualnym. W artykule zostaną ukazane rozmaite kompozycyjne zależności i uporządkowania tekstów reklamowych za pomocą metodologii literaturoznawczej poszerzonej o ujęcia teoretyczne zaczerpnięte z innych pokrewnych dyscyplin.
Downloads
Bibliografia
Primary sources
Belle d’Opium Yves Saint Laurent Banned Commercial. YouTube. https://www.youtube.com/ watch?v=uvBVUit3kjY (accessed: 28.09.2022).
Beyoncé Heat – Catch the Fever. YouTube. https://youtu.be/9JzEKkC95uo (accessed: 28.09.2022).
DIOR HOMME – The New Fragrance. YouTube. https://youtu.be/Ocjdar1yqW8 (accessed: 28.09.2022).
Emma Stone for Les Parfums Louis Vuitton – Coeur Battant | LOUIS VUITTON. YouTube. https://youtu.be/fFv5smPPuZo (accessed: 28.09.2022).
KENZO World by Spike Jonze: nouveau parfum. YouTube. https://youtu.be/yEZUSjSxiqo (accessed: 28.09.2022).
Miss Dior – The new Eau De Toilette Commercial | Starring Natalie Portman | Campaign 2019. YouTube. https://youtu.be/CJ2EhQfjKOY (accessed: 28.09.2022).
Nicole Kidman’s Chanel No. 5. YouTube. https://youtu.be/C525FnMFSBI (accessed: 28.09.2022).
N°5, the 1998 Film by Luc Besson, with Estella Warren: Le Loup – CHANEL Fragrance. YouTube. https://youtu.be/-0XVX-AHUbg (accessed: 28.09.2022).
N°5, the Film with Gisele Bündchen, Michiel Huisman and Lo-Fang – CHANEL Fragrance. YouTube. https://youtu.be/8asRWe5XNw8. (accessed: 28.09.2022).
Paco Rabanne Pure XS For Her – Fragrantica. YouTube. https://youtu.be/IO4GyRpHWM4 (accessed: 28.09.2022).
Rihanna Reb’l Fleur TV commercial. YouTube. https://youtu.be/aWb4y0v1YPE (accessed: 28.09.2022).
Rive Gauche Perfume sexy 1979 TV commercial. YouTube. https://youtu.be/-k-SMhod7JY (accessed: 28.09.2022).
YSL – Black Opium (2018). YouTube. https://youtu.be/dRNVDwaiRMk (accessed: 28.09.2022).
References
Ackerman D., A Natural History of the Senses, Knopf Doubleday, New York 2011. Baudelaire Ch., “Correspondences”, trans. W. Aggeler [in:] The Flowers of Evil, Academy Library Guild, Fresno, CA 1954, p. 34.
Coleridge S.T., Biographia Literaria (1817), https://web.english.upenn.edu/~mgamer/Etexts/ biographia.html (accessed: 27.09.2018).
Fitzgerald F.S., The Great Gatsby. Project Guttenberg ebook. https://www.gutenberg.org/cache/ epub/64317/pg64317.txt (accessed: 28.09.2022).
Forceville Ch., Pictorial Metaphor in Advertising, Routledge, London 1996.
Groom N., The New Perfume Handbook, Blackie Academic, London 1997.
Hackley Ch., Advertising and Promotion: Communicating Brands, Sage, London 2005.
Jakobson R., Linguistics and Poetics [in:] Language in Literature, eds. K. Pomorska, S. Rudy. Harvard University Press, Cambridge MA 1987, pp. 62–94.
Kress G.R., Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication, Routledge, London 2010.
Kuvita T., Karlíček M., The Risk of Vampire Effect in Advertisements Using Celebrity Endorsement, “Central European Business Review” October 2013, Vol. 3, No. 3, pp. 16–22.
Newman A.A., For Rihanna’s Perfume, A Video Meant for Rewatching, “The New York Times” 9.09.2011, https://www.nytimes.com/2011/02/10/business/media/10adco.html (accessed: 27.09.2022).
Reb’l Fleur Rihanna for women, Fragrantica, https://www.fragrantica.com/perfume/Rihanna/ Reb-l-Fleur-10554.html (accessed: 27.09.2022).
Reinarz, J., Past Scents: Historical Perspectives on Smell, University of Illinois Press, Urbana 2014.
Rembowska-Płuciennik M., Narrative Modes of Intersubjectivity, trans. M. Skotnicka, “Teksty Drugie” 2012, Vol. 2, pp. 202–215.
Rossiter J.R., Percy L., Advertising and Promotion Management, McGraw-Hill, New York 1987.
Rudy J.T., Overview of Basic Concepts: Folklore, Fairy Tale, Culture, and Media [in:] The Routledge Companion to Media and Fairy-Tale Cultures, ed. P. Greenhill et. al., New York, Routledge 2018. https://books.google.pl/books?id=jnlTDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false (accessed: 27.09.2022).
Ryan, M.-L., Narrative Across Media: The Languages of Storytelling. University of Nebraska Press, Lincoln, NE 2004.
Sharma N.T., Made in 2004 for $33 million, this Chanel No 5 ad starring Nicole Kidman is still the most expensive ad ever made, “Beauty” 27.11.2020, Luxurylaunches, https:// luxurylaunches.com/beauty/made-in-2004-for-33-million-this-chanel-no-5-ad-starring-nicol e-kidman-is-still-the-most-expensive-ad-ever-made.php (accessed: 27.09.2022).
Stein G., Sacred Emily, https://www.oatridge.co.uk/poems/g/gertrude-stein-sacred-emily.php (accessed: 25.08.2022).
Taylor M., Perfume Advertisement. M.A. Thesis 2012, University of Kent. Grin Verlag 2014. https://books.google.pl/?uid=114584440181414684107&hl=pl&source=gbs_lp_bookshelf_list (accessed: 27.09.2022).
Teixeira M.A., O. Rodriguez, P. Gomes, V. Mata, A. Rodrigues Perfume Engineering: Design, Performance and Classification, Elsevier, Amsterdam 2013.
Zelman T., Language and Perfume: A Study of Symbol-Formation [in:] Advertising and Popular Culture: Studies in Variety and Versatility, ed. S. R. Danna, Bowling Green State U Popular Press, Bowling Green OH 1992, pp. 109–114.