Klastery medialne jako kapitał społeczny na Bałkanach

Autor

  • Andrzej Nowosad Uniwersytet Jagielloński

Słowa kluczowe:

kapitał społeczny, media, klaster, Bałkany, ekonomia

Abstrakt

Zarówno kapitał społeczny, jak i klastery to współpraca, wiedza, zaufanie pojedynczych jednostek społecznych, które dają lepsze efekty niż suma oddzielnych działań tychże jednostek. Niezwykłą rolę w budowaniu kapitału społecznego odgrywają media. W tekście przedstawiono analizę państw bałkańskich w zakresie występowania klasterów medialnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Amin A., An institutionalist perspective on regional economic development, „International Journal of Urban and Regional Research” 1999, t. 23, nr 2.

Bergman E., Feser E., Industrial and Regional Clusters: Concepts and Comparative Applications, West Virginian University, Morgantown 1999.

Bourdieu P., Le capital social: notes provisoires, „Actes de la Recherche en Sciences Sociales” 1980, t. 31.

Bourdieu P., The forms of capital [w:] Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, red. J.G. Richardson, Greenwood Press, New York 1986, s. 241–258.

Brodzicki T., Szultka S., Tamowicz P., Polityka wspierania klastrów. Najlepsze praktyki. Rekomendacje dla Polski, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2004.

Coleman J.S., Foundations of Social Theory. Harvard University Press Cambridge, MA 1990.

Dahmén E., Development blocks, „Scandinavian Economic History Review” 1988, vol. 36, nr 1.

Dynamic Report, ITU ITC EYE, International Telecommunication Union 2013.

Fukuyama F., Kapitał społeczny [w:] Kultura ma znaczenie, red. L.E. Harrison, S.P. Huntington, tłum. S. Dymczyk, Zysk i S-ka, Poznań 2003.

Fukuyama F., Social Capital and Civic Society, IMF Working Paper 2000.

Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, tłum. A. i L. Śliwa, WN PWN, Warszawa−Wrocław 1997.

Grosse T.G., Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego, „Studia Regionalne i Lokalne” 2002, nr 1(8).

Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, tłum. M. Lorek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

Hanifan L.J., The Rural School Community Centre, „Annals of the American Academy of Political and Social Sciences” 1916, nr 67, s. 130–138.

Kładź-Postolska K., Współpraca w klastrach w różnych fazach ich cyklu życia, „Gospodarka Narodowa” 2013, nr 11–12 (267–268), s. 93–112.

Krugman P., Increasing returns and economic geography, „Journal of Political Economy” 1991, vol. 99, nr 3.

Lattin R., Young S., Country Ranking: Social Capital Achievement, http://www.cauxroundtable.org/view_file.cfm?fileid=43 (dostęp: 15.12.2016).

Marshall A., Principles of Economics. An introductory volume, Macmillan, London 1947.

Mazurkiewicz-Pizło A., Pizło W., Inspiracje teoretyczne konkurencyjności według Thünena, Marshalla, Portera, „Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej” 2011, nr 93, s. 5–18.

Measuring the Information Society, ITU, International Telecommunication Union, Geneva 2013, s. 52, http://www.itu.int (dostęp: 15.06.2017).

Palmen L., Baron M., Przewodnik dla animatorów inicjatyw klastrowych w Polsce, PARP, Warszawa 2008.

Păuna C.B., The Role of Clusters in the Improvement of Knowledge and Economic Growth. The Romanian Case, referat na konferencji 5th Central European Conference in Regional Science – CERS, Bucharest 2016.

Perroux F., La notion de pole de croissance, L’economie du XXen siecle, Presses Universitaires de France, Paris 1964.

Piore M., Sabel C., The Second Industrial Devide, Basic Books, New York 1984.

Pogonowska B., Kapitał społeczny – próba rekonstrukcji kategorii pojęciowej [w:] Kapitał społeczny – aspekty teoretyczne i praktyczne, red. H. Januszek, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2004.

Porter M.E., On Competition, „Harvard Businessiness School Publishing, Boston 2009.

Porter M.E., Porter o konkurencji, tłum. A. Ehrlich, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.

Porter M.E., The Competitive Advantage of Nations, Free Press, New York 1990.

Putnam R.D., Bowling Alone: America’s Declining Social Capital, Project MUSE 1995, https://muse.jhu.edu/article/16643 (dostęp: 12.11.2017).

Putnam R.D., Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, tłum. P. Sadura, S. Szymański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Putnam R.D., Leonardi R., Nanetti R.Y., Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Instytut Wydawniczy Znak–Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków–Warszawa 1995.

Romer P., Endogenous technological change, „Journal of Political Economy” 1990, vol. 98, nr 5.

Rosińska M., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa w oparciu o teorie instytucjonalne – koncepcja „instytucjonalizmu organizacyjnego przedsiębiorstw”, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica” 2008, nr 221, s. 257–275.

Scott A.J., From Silicon Valley to Hollywood. Growth and development of the multimedia industry in California, Lewis Center for Regional Policy Studies, School of Public Policy and Social Research, University of California, Los Angeles 1995, https://www.its.ucla.edu/

publication/from-silicon-valley-to-hollywood-growth-and-development-of-the-multimedia-industry-in-california/ (dostęp: 12.11.2017).

Scott A.J., New industrial spaces: Flexible production organization and regional development in North America and Western Europe, w serii: Studies in Society and Space, t. III, Uniwersytet Michigan, Pion 1988.

Sierocińska K., Kapitał społeczny, definiowanie, pomiar i typy, „Studia Ekonomiczne” 2011, nr 1 (LXVIII), s. 69–86.

Scutaru L., Successful Innovative Clusters in Romania – A Possible Model, „Ecoforum” 2016, vol. 5, issue 2 (9), s. 309–314.

Storper M., The Regional World. Territorial Development in a Global Economy, The Guilford Press, New York 1997, s. 5–52.

Społeczeństwo Informacyjne w liczbach 2013, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, https://www.gov.pl/documents/31305/0/Spoleczenstwo-informacyjne-w-liczbach-2013+%281%29.pdf/8253b7ef-4385-49c5-4fa1-bed829c9455b (dostęp: 10.06.2017).

Veblen Th., Teoria klasy próżniaczej, tłum. J. Frentzel-Zagórska, Muza, Warszawa 2008.

Veblen Th., The Theory of Business Enterprise. Charles Scribner’s Sons, New York 1904. (dostępne również w Project Gutenberg).

Strony www

anonsi.bg

atlasfunding.eu

atlasnet.bg

bg-wiki.org

cia.gov/library

clustercollaboration.eu

clusterhouse.rs.

clustero.eu

cauxroundtable.org

en.glocalro.org FinTV.eu

FinanceBG.com

iconic-cluster.net

itech.aries-transilvania.ro

itu.int

oecd.org

old.fonduri-ue.ro

publicity-guide.gr

worldtimezone.com

Pobrania

Opublikowane

2017-11-27

Jak cytować

Nowosad, A. (2017). Klastery medialne jako kapitał społeczny na Bałkanach. Media Biznes Kultura, (2(3), 17–30. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8690

Numer

Dział

Media w Życiu Społecznym i Politycznym