Stereotypy płci na polskim YouTube
Słowa kluczowe:
wpływ mediów, YouTube, Internet, stereotypy płci, analiza zawartościAbstrakt
Celem prezentowanego w artykule badania była analiza treści na wybranych kanałach polskiego YouTube w aspekcie występujących w nich stereotypów dotyczących kobiet. Badaniu poddano 46 odcinków wideo na dwóch popularnych kanałach skierowanych głównie do młodych ludzi: AbstrachujeTV (prowadzonym przez mężczyzn) i Szparagi (prowadzonym przez kobiety). Oba kanały za pomocą krótkich skeczy „wyśmiewają” rzeczywistość, wykorzystując między innymi mechanizm stereotypizacji bohaterów. Szczególną uwagę skierowano na zbadanie relacji między tendencjami charakterystycznymi w przedstawianiu kobiet w nowych mediach a stereotypem „tradycyjnej kobiecości” funkcjonującym w naszej kulturze. Sprawdzono także różnice w przedstawianiu kobiet przez autorów – mężczyzn i autorki – kobiety.
Downloads
Bibliografia
Balcerzak A., Gackowski T., Analiza zawartości [w:] Metody badania wizerunku w mediach, red. T. Gackowski, M. Łączyński, CeDeWu, Warszawa 2009.
Barancovaite K., Construction of Gender Images in the Advertisement of Japanese Style Magazines, „Socialiniai Mokslai” 2006, nr 1 (51).
Bator J., Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej, ISP, Warszawa 1998.
Brannon L., Psychologia rodzaju, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
Connel R., Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics, Allen & Unwin, London 1987.
Deux K., Lewis L.L., Structure of Gender Stereotypes: Interrelationships Among Components and Gender Label, „Journal of Personality and Social Psychology” 1984, t. 5, nr 46.
Dziewanowska K., Wizerunki kobiet w reklamie telewizyjnej w Polsce, https://www.researchgate.net/publication/271325428_WIZERUNKI_KOBIET_W_REKLAMIE_TELEWIZYJNEJ_W_POLSCE_Images_of_Women_in_TV_Commercials_in_Poland (dostęp: 01.10.2017).
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Goodrow C., You know what’s cool? Billion hours, https://youtube.googleblog.com/2017/02/you-know-whats-cool-billion-hours.html (dostęp: 01.10.2017).
Handke K., Wulgaryzmy w języku Polek XX wieku [w:] Polszczyzna dawna i współczesna, red. C. Łapicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1994.
https://vidstatsx.com/youtube-top-100-most-subscribed-poland-pl-channels (dostęp: 01.10.2017).
Keller E., Berry J.,The Influentials: One American in Ten Tells the Other Nine How to Vote, Where to Eat, and What to Bu, Free Press, Pensylwania 2003.
Klimczak-Ziółek J., Obrazy kobiet i mężczyzn w mass mediach – raport z badań [w:] Płeć w zwierciadle mass mediów: praca zbiorowa, red. K. Wódz, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2004.
Kloch Z., Język i płeć: różne podejścia badawcze, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej” 2000, t. 91, nr 1.
Lakoff R., Język a sytuacja kobiety [w:] B. Stanosz, Język w świetle nauki, Czytelnik, Warszawa 1980.
Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie – środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI w., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
Makowska-Songin J., Kulturowo-językowa analiza dyskursu płci w reklamach telewizyjnych a rola kobiety i mężczyzny w oczach dziecka, „Kultura i Polityka” 2011, nr 10.
Mayntz R., Holm K., Hübner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1986.
Sikora K., Kilka uwag na temat wulgaryzacji i brutalizacji polszczyzny, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 2016, nr 32.
Simonsen T., Categorising YouTube, „MedieKultur/Journal of Media and Communication Research” 2007, t. 27, nr 51.
Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1970.
www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ (dostęp: 01.10.2017).