Projekt „Zrozumieć Sierpień” jako przykład wdrożenia koncepcji audience development

Autor

  • Magdalena Iwanowska Uniwersytet Gdański
  • Piotr Zbieranek Uniwersytet Gdański
  • Aleksandra Żukowska Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

komunikacja, instytucje kultury, rozwój widowni, sfera publiczna, Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku

Abstrakt

Instytucje kultury – w tym muzea – od kilku lat przechodzą swoistą transformację w sposobie realizacji swoich działań statutowych. Jej istotą jest zmiana charakteru oferty kulturalnej – z oferty „prezentacyjnej” (w której uczestnik w sposób bierny zapoznawał się z ofertą instytucji) przechodzą do „partycypacyjnej” (w której uczestnik podejmuje bardziej aktywną i twórczą rolę). Ten proces wymaga odpowiednich strategii komunikacyjnych ze strony instytucji. W tym kontekście instytucje coraz częściej stosują strategię działania zgodną z koncepcjami rozwoju publiczności (ang. audience development) rozumianą jako dynamiczny i zintegrowany proces komunikacji instytucji kultury z otoczeniem. Ideą audience development jest ustawienie w centrum uwagi publiczności instytucji kultury, która z odbiorcy staje się jednocześnie twórcą i uczestnikiem działań kulturalnych. Ta strategia służyć ma różnym (często – wydawałoby się – trudnym do pogodzenia) celom, jakie są stawiane instytucjom kultury – zarówno w wymiarze gospodarczym, jak i społecznym. Wpisuje się to w nowe ujęcie kultury miejskiej opisane między innymi w ramach koncepcji poszerzenia pola kultury. Dobrymi praktykami w tym zakresie może się wykazać – zdaniem autorów – Europejskie Centrum Solidarności (ECS) w Gdańsku. Celem artykułu jest ukazanie idei audience development na przykładzie realizacji projektu pt. „Zrozumieć sierpień” (ZS) realizowanego przez ECS. Przedstawione studium przypadku pokazuje, że analiza strategii komunikacyjnej instytucji powinna dotyczyć zwłaszcza działań programowych – dzisiaj realizowanych głównie w duchu koncepcji rozwoju publiczności.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Badzińska E., Media interaktywne warunkiem skutecznej komunikacji społecznej, „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy” 2013, nr 35.

Czarnecki S . i in., Poszerzenie pola kultury. Diagnoza potencjału sektora kultury w Gdańsku, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk 2012.

Czarnecki S., Obracht-Prondzyński C., Zbieranek P., Przemyśleć poszerzenie. Praktycy i badacze wobec zmian, „Kultura Współczesna” 2014, nr 3.

www.ecs.gda.pl/zrozumiecsierpien (dostęp: 20.05.2017).

www.hlf.org.uk/audience-development (dostęp: 20.05.2017).

Kłosowski W., Kultura jako czynnik rozwoju społecznego a polityki kulturalne polskich metropolii [w:] Kultura – Polityka – Rozwój. O kulturze jako „dźwigni” rozwoju społecznego polskich metropolii i regionów, red. S. Szultka, P. Zbieranek, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2012.

Krapiński B., Wartości w działaniu. Zrozumieć Sierpień [w:] Kultura – Polityka – Rozwój. O kulturze jako „dźwigni” rozwoju społecznego polskich metropolii i regionów, red. S. Szultka, P. Zbieranek, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2012.

Madryas W., Public relations jako narzędzie tworzenia wizerunku instytucji kultury, „Gospodarka. Rynek. Edukacja” 2012, nr 1.

Nacher A., Krakowskie węzły i przepływy – miasto „plemion” i „rojów”? [w:] Spacerowicze, nomadzi i sieciowi łowcy okazji, red. Anna Nacher, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2012.

Poprawski M. i in., Nowe lokowanie instytucji publicznych w miejskich ekosystemach kultury w Polsce, Związek Miast Polskich, Poznań 2016.

Pracownia Realizacji Badań Socjologicznych UG, Działalność władz miasta oraz wybrane problemy miasta w opinii mieszkańców. Raport z badań socjologicznych przeprowadzonych w Gdańsku w 2011 r., Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2011.

Skrzypek M., Sieciowanie celowe. Latarnia Lublin [w:] Kultura, polityka, rozwój: o kulturze jako dźwigni rozwoju społecznego polskich metropolii i regionów, red. S. Szultka, P. Zbieranek, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2012.

The Wallace Foundation, Investing in Staff to Improve Visitor Services [w:] Service to People: Challenges and Rewards How museums can become more visitor-centered, Lila Wallace-Reader’s Digest Fund, New York, 2001.

Walmsley B., Franks A., The audience experience: changing roles and relationships, Reproduced with kind permission of Goodfellow Publishers, Oxford 2011.

Wlazeł A., Audience development. Wprowadzenie do koncepcji [w:] Audience development, czyli Sztuka dla widzów, red. A. Etmanowicz, A. Wlazeł, Fundacja Impact, Warszawa 2012.

Zbieranek P., Aktorzy czy kanały sfery publicznej? Umiejscowienie organizacji typu think tank w systemie społecznym, „Animacja życia publicznego” 2011, nr 4.

Zbieranek P., Kultura na Pomorzu – w kierunku koncentracji czy rozproszenia? [w:] Pomorska debata o kulturze: kultura na pograniczu – pogranicza kultury: edycja II, red. C. Obracht-Prondzyński, Instytut Kaszubski, Gdańsk 2015.

Pobrania

Opublikowane

2017-06-05

Jak cytować

Iwanowska, M., Zbieranek, P., & Żukowska, A. (2017). Projekt „Zrozumieć Sierpień” jako przykład wdrożenia koncepcji audience development. Media Biznes Kultura, (1(2), 65–76. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8724

Numer

Dział

Komunikacja w Przestrzeni Publicznej