A good priest in the tabloid. Image tendencies and the boundaries of anti-clericalism in the media

Autor

  • Dominik Chomik Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

ksiądz, wydźwięk, tabloid, wizerunek, antyklerykalizm

Abstrakt

W tekście przedstawiono cztery najważniejsze pozytywne tendencje wizerunkowe występujące w 94 tekstach na temat księży publikowanych na tabloidowym portalu Fakt24.pl w latach 2009–2016 (Zmarły, Ofi ara złego, Pośrednik między Bogiem a człowiekiem, Wyjątkowy). Materiał ten podważa tezę o programowym antyklerykalizmie portalu Fakt24.pl (mimo znacznej przewagi tekstów o księżach mających wydźwięk negatywny). Różnice między odmiennymi, skrajnymi przedstawieniami kapłana pokazują, że sposób pisania o księżach (w tym radykalizm ocen) nie wynika (wyłącznie) z określonych sympatii redakcyjnych lub polityki redakcyjnej, lecz z logiki tabloidowej, nakazującej przedstawianie bohatera w sposób wyostrzony i jednoznaczny. Oznacza to między innymi, że pozytywna lub negatywna ocena bohatera wynika z potrzeb dramaturgii opisywanej historii z udziałem księdza.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Baniak J., Kościół rzymskokatolicki i jego medialny obraz w demokratycznym społeczeństwie obywatelskim w Polsce w ujęciu i ocenach katolików świeckich [in:] Religia i Kościół w społeczeństwie demokratycznym i obywatelskim w Polsce: między losem a wyborem, ed. J. Baniak, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012, p. 37–74.

Baniak J., Wizerunek własny Kościoła katolickiego i w wyobrażeniach katolików świeckich [in:] Laikat i duchowieństwo w Kościele katolickim w Polsce. Problem dialogu i współistnienia, ed. J. Baniak, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2010, p. 7–16.

Bielak T., Antyklerykalizm x.0 – komunikacje w mediach społecznościowych na przykładzie „ASZDziennika” i Antykleryka”, „Świat i słowo” 2014, no. 2, p. 313–325.

Gądecki S., Jak sól i światło, interviewed by S. Jagodziński „Nasz Dziennik” 2016, no. 160, p. 3–4.

Krupczyński M., Religijny wymiar nowych mediów, “Przegląd Religioznawczy”, 2009, no. 3, p. 143–157.

Mariański J., Autorytet księdza – aspekty socjologiczne, „Chrześcijanin w świecie” 1977, no. 50, p. 74–94.

Mariański J., Megatrendy religijne w społeczeństwach ponowoczesnych: studium socjologiczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.

Michalik J., Homilia wygłoszona na zakończenie 49 Pielgrzymki Rodzin Osób Powołanych i Wspierających Powołania (audio fi le). Source: http://www.jasnagora.com/multimedia/news_audio_nowe/14710.mp3 (accessed 12.12.2016).

Mielicka H., Neutralne sacrum [in:] W poszukiwaniu sensu: o religii, moralności i społeczeństwie, ed. J. Baniak, NOMOS, Kraków 2010, p. 39–48.

Przybysz M., Marcyński K., Media i Kościół. Polityka informacyjna Kościoła, Dom Wydawniczy Elipsa, Warsaw 2011.

Religious Freedom in the World. Report 2014 Source: http://pkwp.org/uploads/tinymce/R%C3%B3%C5%BCne/2014/Wizyta_abp_Kaigamy/Sytuacja%20Ko%C5%9Bcio%C5%82a%20w%20Polsce%20-%20fragment%20Raportu.pdf (accessed 12.12.2016).

Wasilewski J., Posłom frykasy, dzieciom ochłapy. Tworzenie podziałów społecznych w mediach, [in:] Retoryka mediów, retoryka w mediach, ed. M. Marcjanik, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warsaw 2012, p. 11–22.

Opublikowane

2017-06-05

Jak cytować

Chomik, D. (2017). A good priest in the tabloid. Image tendencies and the boundaries of anti-clericalism in the media. Media Biznes Kultura, (1(2), 33–46. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8722

Numer

Dział

Komunikacja w Przestrzeni Publicznej