Kreowanie poczucia kobiecości poprzez filmy animowane Walta Disneya
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.07Słowa kluczowe:
księżniczka, kobiecość, popkultura, film animowany, DisneyAbstrakt
W artykule prezentuję postacie księżniczek Disneya, czyli bohaterek serii filmów animowanych opartych na klasycznych baśniach. Przybliżam ich historię oraz rolę, jaką odgrywają współcześnie w popkulturze. Poruszam również zagadnienia dotyczące kreowania poczucia kobiecości oraz jej wzorcowych cech. Zwracam uwagę na obecność stereotypów w filmach animowanych, przede wszystkim związanych z kształtowaniem płci.
Media za pomocą filmów animowanych kształtują dziecięce postawy i normy społeczne, które przenikają do życia codziennego i funkcjonują jako trwałe schematy zachowań. Księżniczka Disneya to dla małych odbiorczyń nie tylko animowana postać z filmu, ale również „przyjaciółka”, która jest wzorem do naśladowania, ikoną kulturową dzieciństwa oraz symbolem idealnej dziewczynki, która w przyszłości ma się stać idealną kobietą.
Downloads
Bibliografia
Bettelheim B., 2010, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa.
Davis M., 2014, From Snow to Ice: A Study of the Progression of Disney Princesses from 1937 to 2014.
Film matters, http://www.micheleleigh.net/wp-content/uploads/2014/01/snow-to-ice.pdf [dostęp: 13.01.2018].
England D.E., Descartes L., Collier-Meek M.A., 2011, Gender Role Portrayal and the Disney Princesses. Sex Roles, http://fliphtml5.com/wmuo/ohda/basic [dostęp: 20.11.2017].
Golden J.C., Jacoby J.W., 2017, Playing Princess: Preschool Girls’ Interpretations of Gender Stereotypes in Disney Princess Media. Sex Roles, https://link.springer.com/article/10.1007/s11199-017-0773-8 [dostęp: 14.01.2018].
Kopciewicz L., 2003, Polityka kobiecości jako pedagogika różnic, Kraków.
Kopciewicz L., Zierkiewicz E. (red.), 2009, Dziwki, królowe i szare myszki, czyli gimnazjalna codzienność widziana przez pryzmat seksualizacji dziewczyństwa: Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, Warszawa.
Mikulska J., Boski P. (red.), 1999, Męskość i kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej: Przyczyny różnic płciowych. Dylematy i rozstrzygnięcia, Warszawa.
Resene M., 2017, From Evil Queen to Disabled Teen: Frozen Introduces Disney’s First Disabled Princess, „Disability Studies Quarterly”, http://dsq-sds.org/article/view/5310/4648 [dostęp: 7.01.2018].
Rogers M., 2003, Barbie jako ikona kultury, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Progress
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.